خبرگزاری کار ایران

نگاهی به فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران از سال ۸۴ تاکنون؛

افتتاح ۱۶۱ پروژه عمرانی در شهر تهران از سال ۸۴ تاکنون

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۴۱

طبق این آمار، سال ۹۱ با افتتاح ۲۸ پروژه عمرانی در صدر قرار دارد. اتمام بزرگراه یادگار امام، بهره برداری از تونل شمالی نیایش، احداث پل بزرگراه شهید محلاتی در تقاطع با بزرگراه امام علی (ع) و بهره برداری از ۱۰ تقاطع این بزرگراه از جمله پروژه‌های افتتاح شده دراین سال است.

ایلنا: از نیمه دوم سال ۸۴ تا پایان بهار سال جاری ۱۶۱ پروژه عمرانی در تهران افتتاح شد و هم اکنون نیز ۸ پروژه در دست اجراست.

به گزارش ایلنا، به غیر از ۵ پروژه اجرا شده در نیمه دوم سال ۸۴ که قالیباف در آن زمان مدیریت شهرداری را بر عهده گرفت، هجده پروژه در سال ۸۵، چهارده پروژه درسال ۸۶، هفده پروژه در سال ۸۷ و پانزده پروژه درسال ۸۸ به بهره برداری رسید.

در سال ۸۹ نیز ۲۴ پروژه مورد بهره برداری قرار گرفت که این میزان درسال ۹۰ عدد ۲۱ را به خود اختصاص داد. ۲۸ پروژه هم در سال ۹۱ و ۱۹ پروژه نیز تا پایان بهار سال جاری افتتاح شدند.

طبق این آمار، سال ۹۱ با افتتاح ۲۸ پروژه عمرانی در صدر قرار دارد. اتمام بزرگراه یادگار امام، بهره برداری از تونل شمالی نیایش، احداث پل بزرگراه شهید محلاتی در تقاطع با بزرگراه امام علی (ع) و بهره برداری از ۱۰ تقاطع این بزرگراه از جمله پروژه‌های افتتاح شده دراین سال است.

تکمیل رینگ بزرگراهی مورد نظر طرح جامع شهر تهران، اتفاق مبارکی است که دراین دوره مدیریت شهری رخ داده درطی این چند سال نیز بخش قابل توجهی از اقدامات عمرانی به این بخش معطوف شد هر چند که تلاش بر تکمیل رینگ بزرگراه تهران، معاونت عمرانی را از دیگر پروژه‌ها دور نکرد.

با نگاهی بر پروژه‌های افتتاح شده دراین سال‌ها، افتتاح بزرگراه، تقاطع‌ها و اتصالات مربوط به آن‌ها در سال ۹۱ بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. بزرگراه شهید زین‌الدین حدفاصل پل شهید قائمی تا سه‌راه آزمایش، اتمام احداث بزرگراه آزادگان، بزرگراه شهید خرازی حدفاصل بلوار پژوهش تا وردآود واتمام بزرگراه شهید باقری حدفاصل پل استقلال تا بزرگراه شهید بابایی از جمله این پروژه‌های بزرگراهی است که البته پروژه عظیمی همچون بزرگراه آزادگان که طی چند مرحله به بهره برداری رسید از نظر حجم عملیات اجرایی، شاید بتوان آن را چندین برابر برخی دیگر از پروژه‌ها آن را قلمداد کرد.

از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی که در سال ۸۷ مورد بهره برداری قرار گرفتند می‌توان به سالن همایش‌های برج میلاد اشاره کرد، سالنی که با گنجایش بالا، به همراه سیستم ویژه صوت و نور‌پردازی جز بر‌ترین نمونه‌های ساخته شده در ایران است.

سال ۸۸ نیز تونل توحید بهره برداری شد. تونلی دو قلو با ۲ هزار و ۱۳۶ متر طول که طی ۳۰ ماه ساخته شد و در زمان خود و تا پیش از ساخت تونل نیایش، عنوان طولانی‌ترین تونل شهری کشور را به خود اختصاص داده بود.

اتمام ساخت برج میلاد، پنجمین برج مخابراتی دنیا نیز در سال ۸۹ محقق شد. همچنین پل کابلی جوادیه که لقب اولین پل سه پایه دنیا را به خود اختصاص داده بود در همین سال انجام شد. سازه پل جوادیه در‌‌ همان سال به عنوان سازه بر‌تر فولادی کشور برگزیده شد.

بهره برداری از بخشی از بزرگراه زین الدین در شرق و بزرگراه خرازی در غرب تهران که با قرار گرفتن در کنار بزرگراه همت، مسیری ۵۰ کیلومتری بدون چراغ قرمز از شرق تا غرب پایتخت فراهم کرد در سال ۹۱ رخ داد اما افتتاح تونل شمالی نیایش را شاید بتوان بزرگ‌ترین اتفاق عمرانی این سال شهرداری قلمداد کرد. تونلی که با احتساب بخش شمالی و جنوبی آن ۶/۷ کیلومتر طول دارد و احداث آن تنها طی ۳۶ ماه انجام شد.

تونل جنوبی نیایش نیز در بهار سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفت. اما بخشی ازاین تونل که به بزرگراه طبقاتی صدر ختم می‌شود، تا زمان افتتاح این بزرگراه مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

تا پایان بهار سال ۹۲ نیز ۱۹ پروژه در کارنامه معاونت فنی و عمرانی شهرداری به ثبت رسیده اما پنج مورد از این پروژه‌ها از جمله مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر تهران محسوب می‌شوند. تونل جنوبی نیایش، دریاچه شهدای خلیج فارس، بزرگراه امام علی (ع)، تقاطع غیر همسطح بزرگراه بابایی با جاده تلو و افتتاح مجموعه پل‌های تقاطع چند سطحی بزرگره‌های شیخ فضل ا.. نوری و محمد علی جناح وزنه سنگینی در کارنامه ۹۲ عمرانی شهرداری محسوب می‌شود.

دریاچه چیتگر که به شهدای خلیج فارس تغییر نام داد یکی دیگر از پروژه‌های مطرح در سال جاری به شمار می‌رود. این دریاچه ۱۳۰ هکتاری در غرب تهران واقع شده که به غیر از ایجاد قطب گردشگری یکی از هداف زیست محیطی احداث آن، تلطیف هوای پایتخت است.

احداث بخش تکمیلی بزرگراه امام علی (ع) به طول ۲۶ کیلومتر به همراه ۵۷ دستگاه پل اصلی و فرعی نیز بعد از گذشت حدودا ۴ دهه در این دوره آغاز و به پایان رسید. این بخش از بزرگراه ۲۶ کیلومتر طول داشت که در مدت زمانی کمتر از ۲۰ ماه احداث شد و با بخش شمالی آنکه پیش ازاین مورد بهره برداری قرار گرفته بود در مجموع مسیر بزرگراهی ۳۸ کیلومتری را از دارآباد تا کمربندی شهر ری در اختیار شهروندان قرار داد.

تقاطع‌های غیر همسطح کاروانسرای سنگی یک و دو، مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، تونل امیر کبیر و بزرگراه طبقاتی صدر نیز از جمله پروژه‌های دردست اجرا محسوب می‌شوند که به یقین پل طبقاتی صدر یکی از مهم‌ترین این‌ها و حتی در زمره مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهری در دوره مدیریت اخیر شهرداری است.

عملیات احداث سازه پل بزرگراه طبقاتی صدر که بهترین گزینه برای افزایش ظرفیت این بزرگراه انتخاب شد، ماه گذشته به پایان رسید و هم اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت، در مرحله اجرای عملیات تکمیلی قرار دارد و قرار است بهره برداری آزمایشی آن در مهر ماه آغاز شود. دراین پروژه بیش از ۳۴۰۰ قطعه بتنی که هر کدام با مختصات جداگانه‌ای احداث شد کنار یکدیگر قرار گرفتند که البته عملیات نصب آن نیز توسط جرثقیل‌های غول پیکر دروازه‌ای که برای این پروژه ساخته شده بودند، به انجام رسید.

احداث پروژه‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای تنها اقدامی نبود که حوزه عمرانی مدیریت شهری طی این سال‌ها به انجام رساند بلکه اجرای برنامه‌ها و طرح‌های زیربنایی همچون توسعه شبکه جمع آوری آبهای سطحی، طرح جامع ساماندهی مبادی ورودی تهران، طرح جامع شبکه تونل‌های مشترک تاسیسات شهری، تدوین نظام فنی و اجرایی برای کارهای عمرانی و در ‌‌نهایت تشکیل شورای عالی فنی شهرداری تهران که از جمله نیازمندیهای اصلی شهر تهران محسوب می‌شوند نیز در این چند سال به خوبی انجام شد هرچند که نیاز تهران بر داشتن این شبکه و تکمیل آن همچنان باقیست و هنوز مرتفع نشده اما دستاوردهای خوبی نیز حاصل شده است.

در بحث شبکه جمع آوری آبهای سطحی طی این سال‌ها، شیوه هدایت آبهای سطحی به روش مدیریت و استفاده بهینه از این منابع طبیعی تغییر یافت. همچنین در بهار سال جاری ۱۰ پروژه کوچک و بزرگ دراین حوزه به بهره برداری رسید. سال ۹۱ نیز ۹ پروژه جمع آوری آبهای سطحی و سالهای ۸۹ و ۹۰ نیز هرکدام در برگیرنده افتتاح ۸ پروژه دراین حوزه بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز