خبرگزاری کار ایران

محمدی زاده:

مدیریت سبز از اولویت‌های جدی سازمان محیط زیست است

asdasd

بعضی دستگاه‌ها هنوزموضوع HSE (مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست) را باور نکردند توقع ما این است که این موضوع مهم در دستگاه‌ها نهادینه شود.

ایلنا: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت سبز جزء اولویت‌های جدی ماست و در نمایشگاه بین المللی محیط زیست که ۲۳ تا ۲۶ آبان ماه در مشهد برگزار می‌شود، صنایع سبز بایستی حضوری فعال داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ˈ محمد جواد محمدی‌زاده ˈ افزود: برای داشتن مدیریت سبز باید داد و ستد اطلاعاتی صورت گیرد و در سایه این تبادل اطلاعاتی و تبادل نظر، سیاست‌ها تصحیح شود.

وی اظهار داشت: باید از تلاش‌هایی که در این چند سال آغاز شده نتیجه بگیریم؛ به عنوان مثال تعامل خوبی بین سازمان محیط زیست و وزارت نفت برقرارشده و نتایج خوبی هم به دنبال داشته بنابراین، این رویکرد تعاملی باید ادامه داشته باشد.

محمدی‌زاده تاکید کرد: موضوع محیط زیست جزو تصمیمات اولویت دار کشورشده این دستاورد با ارزشی است اما در کنار این موفقیت باید اشکالات را نیز در نظر بگیریم و در صدد رفع آن برآییم. خوشبختانه در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که در دنیا در زمینه صنعت سبز حرف برای گفتن داریم.

محمدی‌زاده گفت: ساماندهی صنایع آلاینده در مراکز استان‌ها و راه اندازی مانیتورینگ (پایش لحظه‌ای) در استان‌ها و شهر‌ها جزو وظایف مهم سازمان محیط زیست است، این بهترین راه برای مقابله با آلودگی است زیرا صنایع مختلف که عملکردشان آلودگی زیست محیطی به دنبال دارد مانند نفت و فاضلاب، می‌دانند جایی برای رصد و کنترل فعالیت آن‌ها وجود دارد.

وی موضوع HSE (مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست) را ازموارد مهم دیگر برشمرد وافزود: بعضی دستگاه‌ها هنوز این مهم را باور نکردند توقع ما این است که این موضوع مهم در دستگاه‌ها نهادینه شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: ما در نحوه امحاء پسماندهای بیمارستانی مشکلی نداریم ولی در پسماندهای کشاورزی از برنامه عقب هستیم که باید موضوع مدیریت جامع پسماند‌ها با ظرفیت‌های استانی منطبق شود.

معاون رییس جمهور افزود: بررسی‌ها و عملکرد‌ها نشان می‌دهد که در سال اول برنامه پنجم، تمام مصوبات آن اجرایی شده وهم اکنون کارگروه‌ها فعال هستند، باید در استان‌ها طرح آمایش سرزمین نهایی شود و نباید توسعه لجام گسیخته اتفاق بیفتد، وقتی طرح آمایش وجود داشته باشد جلوی توسعه بی‌رویه گرفته خواهد شد از این رو مسئله آمایش سرزمین از اولویت‌های سازمان محیط زیست است.

وی درخصوص عرصه‌های محیط طبیعی گفت: عرصه‌هایی که دارای ارزش‌های زیست گاهی مناسب نیستند حذف و مناطق دارای ارزش‌های زیستگاهی جایگزین می‌شوند، در حال حاضر وسعت مناطق حفاظت شده تحت پوشش سازمان محیط زیست ۸/۱۰ درصد است در حالی که تعهد بین المللی ما این بود که تا سال ۲۰۱۲ این اراضی را به ۱۰ درصد برسانیم در حالی که ما از برنامه جلو‌تر هستیم.

محمدی‌زاده در ادامه مدیریت یکپارچه تالاب‌ها را از دیگر اهداف اصلی حوزه محیط طبیعی برشمرد و گفت: مراکز تکثیر و پرورش حیات وحش بایستی ساماندهی و مراکز قرنطینه راه اندازی و کلینیک‌های درمانی فعال‌تر شوند.

وی افزود: بعضی رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید جزو مناطق حفاظت شده محسوب شوند که دراین راستا تدوین استانداردهای دریا کار درست و به جایی بود که صورت گرفت.

محمدی‌زاده تاکید کرد: مفاهیم زیست محیطی در تمام کتاب‌های درسی بایستی هدف گذاری شوند و این مهم باید درسال تحصیلی جدید اجرایی شود. همچنین به وزارت علوم تحقیقات و فناوری پیشنهاد دادیم که ۱۰ واحد اختیاری از دروس مفاهیم زیست محیطی در دانشگاه‌ها تدریس شود.

محمدی‌زاده اظهار داشت: متاسفانه در حوزه مدیریت تشکل‌های مردم نهاد کار منظم و برنامه محوری صورت نگرفته، توقع ما این است که برنامه منظمی برای این بخش تعریف شود تا نتیجه پروژه‌های متعدد تا پایان سال قابل مشاهده و لمس باشد.

وی از راه اندازی صندوق محیط زیست در استان‌ها خبرداد و گفت: مدیران استانی با معاونت‌های تخصصی هماهنگ شوند تا پول واریزی به این صندوق صرف مسائل زیست محیطی شود.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی حداکثر استفاده را کنیم زیرا مصوبات مجلس برای ما بسیار مهم است.

محمدی‌زاده در پایان با مهم دانستن موضوع محیط زیست برای دولت گفت: ۵۲ بند از موضوعات محیط زیست در کارگروه تخصصی تشخیص مصلحت نظام نیز به تصویب رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز