خبرگزاری کار ایران

رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی:

حریم قلعه ۳ هزار ساله کاسین آزاد می‌شود

asdasd

قلعه کاسین در روستایی به همین نام از توابع شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی واقع شده و به شماره ۱۶۹۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ایلنا - تبریز: رییس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی استان آذربایجان شرقی از آزادسازی حریم قلعه تاریخی کاسین شهرستان ورزقان خبر داد.

به گزارش ایلنا، تراب محمدی در بازدید از این روستا و قلعه تاریخی افزود: ۱۴ خانه در حریم این قلعه تاریخی واقع شده‌اند، که با توجه به لزوم آزادسازی و نیز آسیبهای وارد شده به خانه‌ها بر اثر زلزله، این منازل مسکونی داخل حریم قلعه کاسین جابجا می‌شوند.

وی قدمت قلعه کاسین را متعلق به عصر مفرغ و هزاره اول پیش از میلاد عنوان کرد و گفت: طبق گمانه زنی‌ها، عمر تپه کاسین که این قلعه بر روی آن واقع شده بیش از عمر بنا و احتمالا به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد.

محمدی تصریح کرد: پس از تملک خانه‌ها و انجام عملیات آزادسازی حریم قلعه، سایر اقدامات همچون نقشه برداری و حفاظت و مرمت دیواره‌های بیرونی اثر انجام خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: قلعه کاسین در روستایی به همین نام از توابع شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی واقع شده و به شماره ۱۶۹۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محمدی یادآور شد: طبق ماده ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می‌شود.

در جلسه مشترک رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در این بازدید مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، فرماندار ورزقان و جمعی از مدیران شهرستان ورزقان، تصمیماتی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت حریم قلعه ثبتی کاسین و روستای حماملوی شهرستان ورزقان اتخاذ شد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز