خبرگزاری کار ایران

یک فعال محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

مسئولان دیواری کوتاه تر از محیط زیست پیدا نکرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۹۹

اگر محیط زیست پاک و ایمنی نداشته باشیم در کدام آب وهوامی‌خواهیم ورزش کنیم،کار فرهنگی کنیم، رشد علمی داشته باشیم یا فعالیت اقتصادی پایدار داشته باشیم.

ایلنا: روح‌الله باقری فعال محیط زیستی گفت: اولویت‌بندی در تنظیم بودجه در شرایط اقتصادی فعلی، کاهش بودجه در بعضی بخش‌ها را گریزناپذیرمی‌سازد.اما قطع به یقین حوزه محیط زیست را تنها استثنا از این اولویت‌بندی باید دانست و شاید بتوان گفت اعتبارات بخش محیط زیست غیرقابل تعدیل است.

روح‌الله باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر تفاوت حوزه محیط زیست با سایر بخش‌ها گفت:طبق اصل 50 قانون اساسی موضوع محیط زیست فراتر از زمان حال است و با نسل آینده در ارتباط است پس شایسته است. مسئولان هنگام هر تصمیم‌گیری درحوزه محیط زیست باید شرایط آینده را نیز در نظر بگیرند و بدانند که علاوه بر نسل حاضر در برابر نسل آینده نیز باید نسبت به تصمیم‌گیری‌هایشان پاسخگو باشند.

روح‌الله باقری در ادامه گفت: این کاهش بودجه موجب نگرانی جامعه زیست محیطی کشور شده اما به دلیل نداشتن رسانه تخصصی و مستقل انتقال این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به مجموعه تصمیم گیر کشور به طور موثر صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هزینه در بخش محیط زیست سرمایه‌گذاری یا به عبارت بهتر پس اندازی برای آینده است افزود: با هزینه دراین بخش بدون شک باعث کاهش هزینه در سایر بخش‌ها مثل حوزه سلامت خواهیم بود.

این فعال محیط زیست در پرسشی تأمل‌ برانگیز گفت: سؤال من از نمایندگان محترم این است که اگر محیط زیست پاک و ایمنی نداشته باشیم در کدام آب وهوامی‌خواهیم ورزش کنیم،کار فرهنگی کنیم، رشد علمی داشته باشیم یا فعالیت اقتصادی پایدار داشته باشیم.

به گفته وی بدون شک سازمان حفاظت محیط زیست نیازمند تقویت ساختار است حال در آستانه آمدن دولت آینده این کاهش بودجه قطعاً نشان‌دهنده عزمی جدی برای تقویت این ساختار نیست.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: هنگامی که بحث محیط زیست پیش می‌آید همه ذهن‌ها به سمت محیط طبیعی می رود در صورتی که وظایف سازمان در حوزه محیط انسانی دارای وزن بیشتری است، حال سؤال این است با این کاهش بودجه چگونه می‌توان به اهداف تعیین‌شده در برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز دست یافت.

باقری در نقدی به سازمان حفاظت محیط زیست نیز خاطر نشان کرد: برای احقاق حق محیط زیست در بودجه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت قوی تر هستیم و بخشی از بارمسئولیت این کاهش بودجه بر عهده مدیرانی است که در این بخش مسئول‌اند چرا که با رایزنی بیشتر و قوی تر می‌توانستند از این اتفاق جلوگیری کنند.

وی در پایان گفت: دیوار کوتاه محیط زیست را همه دیدند مسئولان در تصمیمشان تجدیدنظر کنند و مدیران دلسوز سازمان نیز به طور جدی تری اختصاص اعتبارات مورد نیاز محیط زیست را پی گیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز