خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان

حل مشکل زاینده رود مستلزم برنامه‌ریزی و کنترل فعالیت انسانی است

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۵۴

اولویت اشتغال در گذشته یکی دیگر از عوامل خشکی زاینده رود است. در صورتی‌که محیط زیست مهم‌ترین مقوله غیر اتفاقی است که انسان به دست خود آن را شکل می دهد درحالی‌که طبیعت تغییر شکل نیافته بهترین محیط برای زندگی انسان است.

ایلنا: بصیری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در اولین همایش ملی مدیریت محیط زیست با تاکید براینکه در طول هفتاد سال گذشته اصفهان دچار تغییرات زیادی شده است گفت: عدم رعایت ظرفیت محیط، توسعه پیش از حد آن از نظر انسانی و شهری یکی از عوامل محدود کننده ظرفیت آب است در حالی که به آن توجهی نمی‌شود و دومین عامل که باعث خشکی زاینده رود شده قوانین وضع شده در مورد حق آبه است.


حل مشکل زاینده رود مستلزم برنامه‌ریزی و کنترل مردم است
وی رعایت نکردن قوانین الهی را در خشکی زاینده رود دخیل دانست و اظهار داشت: تمام مشکلات به وجود آمده نتیجه مدیریت‌هایی است که بدون در نظر گرفتن حق مردم انجام شده است در حالی که حل این مشکل مستلزم برنامه ریزی توسط مردم است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: اولویت اشتغال در گذشته یکی دیگر از عوامل خشکی زاینده رود است و در صورتیکه محیط زیست سالمی نداشته باشیم نمی‌توانیم فعالیت کنیم و در واقع محیط زیست مهم‌ترین مقوله غیر اتفاقی است که انسان به دست خود آن را شکل می‌دهد درحالیکه طبیعت تغییر شکل نیافته بهترین محیط برای زندگی انسان است.


سدسازی‌های بی‌رویه عامل اصلی خشکی تالاب‌ها
دکتر بصیری تبخیر و آلایندگی را از دیگر عوامل خشکی زاینده رود دانست و گفت: تبخیر باعث کاهش آب قابل مصرف می‌شود و عاملی که در این زمینه موثر است نوع کشت است، به گونه‌ای که آبیاری بارانی در مزارع اصفهان باعث کاهش راندمان در مناطق خشک می‌شود اما آبیاری قطره‌ای وزیرزمینی برای این کار موثر است، همچنین جمعیت زیاد گیاهان پرمصرف در تبخیر تاثیر بسزایی دارند.
وی با اشاره به خشکی تالاب‌های اصفهان بیان داشت: عامل اصلی خشکی این تالاب‌ها سدسازی‌های بی‌رویه و بهره برداری نامناسب از این آب‌ها است زیرا سد موجب تغییر الگوی کشت غیرمناسب در مناطق خشک می‌شود و در ‌‌نهایت موجب از بین رفتن فضای مطلوب زیستی می‌شود.


فرسایش بادی ناشی از خشکی زاینده رود، بیشترین ضرر را به استان زده است
عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: خشکی زاینده رود علاوه بر تاثیرات مخرب روحی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، باعث فرسایش بادی که بیشترین ضرر را به استان می‌زند، شده است، در واقع زمین‌های کشاورزی موجب شوری زمین می‌شوند و افزابش فرسایش بادی را به دنبال خواهند داشت.
دکتر بصیری تاکید کرد: بذاشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی نیز ممکن است باعث کاهش آب و تغییر پوشش‌های این ناحیه از زاینده رود شود.
وی تصریح کرد: تالاب گاو خونی با ۴۷۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت پتانسیل بالایی از فرسایش بادی است که کشاورزی مردم منطقه و شهر‌های اطراف آن را تحث تاثیر قرار داده است.
عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با خشک شدن زاینده رود پساب‌های شهری برای تولید صیفی جات مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد که فلرات و مواد شوینده در آن موجب ایجاد انواع و اقسام بیماری‌ها شده است.

این همایش باهمت شهرداری اصفهان برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز