خبرگزاری کار ایران

رویای ۸ ساله‌ای که به کابوس تبدیل شد؛

دولت پس از ۸ سال نتوانست یک متر مونوریل راه‌اندازی کند

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۰۶

دولت با این امید که طرح شکست خورده مونوریل در پایتخت به طرحی موفق در سایر شهرهای کشور تبدیل شود، تمام قد به دفاع از این طرح برخاست و به این منظور از هیچ حمایت معنوی و کمک مادی فروگذار نکرد و حتی ۴۰ میلیون دلار از محل حساب صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه مذکور اختصاص داد.

ایلنا: دولت با وجود تمام شوق و اشتیاق و به رغم همه تلاش و کوششی که در دوره‌های نهم و دهم به عمل آورد، پس از گذشت ۸ سال در هیچ نقطه‌ای از کشور نتوانست حتی یک متر مونوریل نیز راه‌اندازی کند و افتتاح یک خط مونوریل به حسرتی ۸ ساله تبدیل شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پس از جمع‌آوری پایه‌های مونوریل پایتخت در میدان صادقیه به عنوان میراثی که از مدیریت شهری در دوره قبل برای مردم تهران به یادگار مانده بود، مسئولان سابق شهری که این بار مسئولیت دولت را بر عهده گرفته بودند، در صدد تکرار این تجربه ناموفق در دیگر شهرهای کشور بر آمدند.

اختصاص ۴۰ میلیون دلار به اجرای مونوریل

بر اساس این گزارش در حالی که شهر قم این «شانس» و در واقع «بد شانسی» را داشت تا در میان طرح‌های نصفه و نیمه مونوریل در چند شهر کشور شاهد احداث چندین پایه‌ مونوریل باشد، زمزمه جمع‌آوری این پایه‌ها در پایان تصدی دولت دهم بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد.

این گزارش می‌افزاید دولت با این امید که طرح شکست خورده مونوریل در پایتخت به طرحی موفق در سایر شهرهای کشور تبدیل شود، تمام قد به دفاع از این طرح برخاست و به این منظور از هیچ حمایت معنوی و کمک مادی فروگذار نکرد و حتی ۴۰ میلیون دلار از محل حساب صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه مذکور اختصاص داد.

تخصیص این ۴۰ میلیون دلار از حساب صندوق توسعه ملی به پروژه مونوریل در شرایطی به راحتی اتفاق افتاد که درب این صندوق به منظور پرداخت اعتبار قانونی مصوب مجلس در خصوص پرداخت دو میلیارد دلار به پروژه مترو سال‌ها دو قفله بود و تا کنون هیچ کلیدی _ حتی مصوبات مجلس که هر سال تکرار می‌شد _ نیز موفق به باز کردن قفل صندوق مذکور نشده است.

واقعیت مترو فدای رویای مونوریل شد

به نظر می‌رسد سرنوشت مونوریل قم نیز تا چند هفته یا حداکثر چند ماه دیگر به سرنوشت مونوریل پایتخت تبدیل خواهد شد و به هر حال عاقبت پایه‌های مونوریل میدان صادقیه تهران دیر یا زود در انتظار پایه‌های مونوریل قم باشد که عملیات اجرایی آن از‌‌ همان ابتدا نیز به دلیل عبور از مجاورت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با چالش‌های جدی رو به رو بود.

بنا بر این گزارش مونوریل قم به عنوان پروژه‌ای که پس از سال‌ها اخیراً پایه‌های آن با صرف هزینه‌های هنگفت از پول بیت-المال جایگزین خط دو متروی این شهر که دارای مصوبه شورای عالی ترافیک است شد، در واقع باعث گردید تا واقعیتی به نام مترو پس از ۴ سال فدای رویایی به نام مونوریل شود.

انتقاد شدید نمایندگان کرمانشاه به اجرای مونوریل

در این میان مونوریل قم تنها نیست چرا که مونوریل کرمانشاه نیز پس از ۴ سال به سرنوشت مشابهی دچار شده و در حالی زمزمه تبدیل آن به مترو شنیده می‌شود که یک مسئول ارشد استان که در ابتدای مسئولیت خود به صورت جدی پیگیر اجرای مونوریل بود، این روز‌ها بهترین طرح برای کرمانشاه را اجرای مترو دانسته و بر حمایت قاطع خویش از گزینه مترو تأکید می‌کند، البته اظهار نظر نمایندگان دوم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه مونوریل در نوع خود بسیار قابل توجه است.

در این ارتباط سید سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با انتقاد شدید از اجرای مونوریل در این شهر اعتقاد دارد: «اجرای مونوریل از‌‌ همان ابتدا خیانت به مردم کرمانشاه بود» و دکتر فتح ا... حسینی نماینده مردم قصر شیرین، گیلان غرب و سر پل ذهاب در مجلس نیز اجرای مونوریل در کرمانشاه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و معتقد است: «مونوریل ظلم بزرگی بود که مردم کرمانشاه مستحق آن نبودند».

بهتر نبود به جای پایه‌های مونوریل شبکه‌های مترو از دولت به یادگار می‌ماند؟

گفتنی است ساخت مونوریل نمونه‌ای از طرح‌های شتاب زده و غیر کار‌شناسی است که در این چند سال به اجرا در آمده در صورتی که اگر اعتبارات ارزی و ریالی که صرف طراحی و ساخت این پروژه در چند شهر کشور شد، به منظور احداث مترو هزینه ‌گردیده بود، امروز مردم سایر کلان شهرهای کشور نیز مانند مردم تهران از آثار مثبت آن برخوردار بودند.

پرسشی که در این میان وجود دارد این است که آیا بهتر نبود به جای تهیه چند جلد گزارش توجیهی بی‌پشتوانه و تعبیه چند عدد پایه‌ ناموزون مونوریل به عنوان نمادهای علمی و اجرایی بر جای مانده از طرز تفکر حاکم بر دولت‌های نهم و دهم، شبکه‌هایی از خطوط مترو در کلان شهرهای کشور از دولت برای مردم این شهر‌ها به یادگار می‌ماند؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز