خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار در گفت و گویی تفصیلی با ایلنا:

ایرانی‌ها ۴ برابر استاندارد جهانی مصرف آب دارند

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۳۹

متاسفانه اخباری مبنی بر استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی شنیده می‌شود در سفرهای استانی دولت دستور برداشت بی‌رویه آبهای زیرزمینی داده شد و ملاحضات وزیر نیرو نیز نادیده گرفته شد.

ایلنا: عضو شورای شهر تهران، گفت: متاسفانه مصرف سرانه آب در کشور ما به نسبت الگوی جهان و کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد در واقع در برخی فصول و شرایط مصرف آب در کشور ما ۳ یا ۴ برابر استاندارد جهانی است این نگران کننده است.

معصومه ابتکار در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد اظهار کرد: در تاریخ، فرهنگ و ادبیات ما به مساله کم آبی و طریقه صحیح مصرف از منابع آب توجه شده است ولی از آنجا که به گفته دانشمندان و مراکز تحقیقاتی در شرایط تغییر آب و هوا آن هم به صورت جدی قرار گرفته‌ایم بدون شک شاهد خشکسالی در بخشی از دنیا و طوفان‌های شدید در سایر دنیا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای منطقه خاورمیانه خشکسالی پیش بینی شده است، تصریح کرد: ‌ با استفاده صحیح از منابع آب از زوایای مختلف سیاست گذاری‌های دولتی و محلی توسط شورا‌ها و فرهنگسازی اصلاح الگوی مصرف می‌توان شیوه صحیح استفاده از آب را عملیاتی کرد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در شهرهای مختلف کشورمان زیرساخت‌ها در تغییر و توزیع منابع آب فراهم شده است گفت: دسترسی ما به آب‌های جهانی و منابع آب دارای شاخص خوبی است اما به دلیل محدودیت منابع و بهره برداری ناپایدار از منابع آب با مشکلاتی مواجه شده‌ایم که باید هرچه سریع‌تر آن‌ها را برطرف کنیم.

استفاده ۹۰ درصد از منابع آب سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی

ابتکار ادامه داد: برای نمونه ۹۰ درصد از منابع آب سطحی و زیرزمینی کشورمان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود اما بدلیل روش‌های آبیاری نامناسب و عدم اصلاح این مشکلات راندمان بخش کشاورزی ما تنها ۳۰ درصد است که بیشترین نقش را در هدر رفت و آسیب به منابع آب دارد بی‌شک با همکاری دولت و مردم و بخش‌های خصوصی می‌توان روش‌های آبیاری کشاورزی را اصلاح کرد.

معاون دولت اصلاحات با اشاره به اینکه چاره‌ای جز اصلاح شیوه‌های استفاده از آب نداریم به نحوه آبرسانی به فضای سبز شهر تهران اشاره کرد و افزود: باید شیوه آبیاری فضای سبز در شهرهای بزرگ همانند شهر تهران اصلاح شود تا از آبیاری قطره‌ای و بارانی استفاده شود این یکی از گام‌های اساسی برای حفظ آب‌های زیرزمینی است.

بازچرخانی و استفاده مجدد از آب تصفیه شده

ابتکار در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاست گذاری‌های مهم بازچرخانی و استفاده مجدد از آب تصفیه شده است گفت: ‌با تصفیه از آب فاضلاب و روان آب‌ها می‌توان بخشی از مشکلات را حل کرد البته در این بخش اقدامات قابل قبولی انجام شده است که بیشتر برای تهران بوده است و باید این موضوع در سایر شهر‌ها به ویژه شهرهای شمالی عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار اصلاح نگاه سیاست مداران و اصلاح عملکرد بخش‌های اجرایی باید بر نحوه الگوی مصرف مردم نیز تمرکز و تاکید کرد: ‌متاسفانه مصرف سرانه آب در کشور ما به نسبت الگوی جهان و کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد در واقع در برخی فصول و شرایط مصرف آب در کشور ما ۳ یا ۴ برابر استاندارد جهانی است این نگران کننده است.

بخشی از هدررفت آب ناشی از فرسودگی شبکه انتقال آب است

ابتکار با اشاره به اینکه بخشی از هدررفت آب ناشی از فرسودگی شبکه انتقال آب است، گفت: بخش دیگری از هدررفت آب به نحوه زندگی شهرنشینی برمی گردد چراکه با وجود توسعه شهرنشینی فرهنگ شهرنشینی افزایش نیافت از سوی شهروندان به خوبی نمی‌دانند که هزینه‌های تصفیه و انتقال آب چه میزان است از این رو در استفاده بهینه‌ای در مصرف آب ندارند.

آمورش مهم‌ترین راهکار در کاهش مصرف آب

وی درباره راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب نیز با اشاره به نقش رسانه ملی در این بخش، اعلام کرد: بروشورهایی در رابطه به چگونگی کاهش در مصرف آب در راستای آگاه سازی شهروندان توزیع شده است اما بسیار اندک است. آموزش مردم در چگونگی کاهش مصرف آب و شفاف سازی درباره وضعیت آب موجود در کشور در کنار ارائه اطلاعاتی در زمینه نصب شیرهای هوشمند و استفاده از دوش‌های کم مصرف و مواردی از این قبیل در کاهش مصرف آب تاثیرگذار است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازمان ملل در سال جاری شعار الگوی مصرف صحیح در مصرف مواد غذایی را سرلوحه تمامی اقدامات خود قرار داده است، اظهار کرد: با مصرف صحیح در مصرف مواد غذایی می‌توان گرسنگان جهان را نجات داد در مورد آب نیز باید اینگونه بود منابع آب هدر رفته است و باید با اصلاح شیوه‌های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی از هدر رفت منابع آبی در کشورمان ممانعت کرد تا مانع از خشک شدن تالاب‌ها و خشک شدن دریاچه‌های شویم.

وضعیت آب‌های زیرزمینی نگران است

ابتکار درباره وضعیت منابع آبی زیرزمینی در کشورمان با بیان اینکه وضعیت آب‌های زیرزمینی نگران است، تصریح کرد: مسئولان باید آماری از روند کاهش آب‌های زیرزمینی اعلام کنند. نکته مهم در منابع زیر زمینی این است که اگر این منابع آلوده شوند پاکسازی آن‌ها غیرممکن است این در حالی است که شاهد آلودگی منابع آب هستیم.

وی با اشاره به طرح آب خان داری و اجرای آن توسط دکتر کوثری در جنوب فارس، افزود: یکی دیگر از ذخیره سازی آب در کنار سدسازی آب خان داری است یعنی می‌توان اب موجود را در ایجاد چاه‌های زیرزمینی حفظ کرد و مانع از تبخیر آن شد. ذخیزه سازی و حفط منابع ابی باید در دستور کار قرار گیرد در غیر این صورت آینده روشنی در این بخش نخواهیم داشت.

ابتکار تاکید کرد: متاسفانه اخباری مبنی بر استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی شنیده می‌شود در سفرهای استانی دولت دستور برداشت بی‌رویه آبهای زیرزمینی داده شد و ملاحضات وزیر نیرو نیز نادیده گرفته شد.

معاون دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه با رویه مصرف بی‌رویه و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر به نظر شما در چند سال آینده با کمبود شدید آب و بحران آب مواجه می‌شویم، گفت: مسئولان می‌دانند که با این رویه مصرف در چند سال آینده با بحران آب مواجه می‌شویم اما درباره پیش بینی‌ها باید بگویم که در مورد این موارد خیلی زود‌تر از آنچه پیش بینی می‌شود با بجران مواجه می‌شویم.

ابتکار به مساله بحران در دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: بر اساس پیش بینی کار‌شناسان داخلی و خارجی و مطالعات انجام شده در سال ۷۸ و تفاهم نامه منعقد شده در تامین حق ابه دریاچه قرار بود در ۲۰ سال آینده دریاچه ارومیه با مشکل مواجه شود اما روند آن با فراموش شدن تفاهم نامه خیلی سریع شد.

در بخش‌های مختلف از جمله تالاب‌ها ودریاچه‌ها غیر قابل بازگشت است

رئیس سازمان محیط زیست در دولت اصلاحات، با بیان اینکه نابودی محیط زیست و منابع آبی در بخش‌های مختلف از جمله تالاب‌ها ودریاچه‌ها غیر قابل بازگشت است، گفت: امیدواریم دولت جدید با همکاری مردم، شورا‌ها و نهادهای مردم نهاد و با تلاش ملی و محلی از محیط زیست کشورمان حفاظت کنیم امیدواریم در آینده پیش رو گوش شنوا در برابر هشدار‌ها وجود داشته باشد.

گفت‌و‌گو: الهه ابراهیمی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز