خبرگزاری کار ایران

سال۹۱ چه بر سر مشهد گذشته است؛

اجرای برنامه‌های اصولی حال‌وهوایی نو به مشهد داده است

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۰۸

پروژه‌های مهمی کلید خورده یا در دست اجراست که طی امسال یا در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و مشهد را در میان سایر کلان‌شهر‌ها از حیث توسعه شهری برجسته خواهد کرد.

ایلنا: اغلب کلان‌شهر‌ها با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ممکن است شهری مهم‌ترین مشکلش آلودگی هوا باشد یا ترافیک در آن بیداد کند، یا حمل‌ونقل عمومی در آن وضعیت نامناسبی داشته باشد، یا شاید هم رشد و توسعه در آن روند کندی داشته باشد، اما تا همین چند سال پیش اغلب این مشکلات گریبان‌گیر مشهد بود و حضور میلیونی زائران نیز بر مشکلات شهری اضافه می‌کرد؛ به طوری که در اغلب موارد ترافیک قفل می‌کرد.

امروز دیگر شهروندان مشهدی برای تردد در شهر مشکلات گذشته را ندارند و به جرئت می‌توان گفت مشهد در مقایسه با سال‌های گذشته احیا شده است. به همین بهانه به آنچه که در سال ۹۱ بر مشهد گذشته است، پرداخته‌ایم.
سال گذشته شاهد دگرگونی‌ها و تحولات زیادی در عرصه‌های مختلف شهر بودیم. تحولاتی که گرچه با تنگناهای اقتصادی همراه بود، اما با تلاش مضاعف مدیریت شهری حاصل شد. سال۹۱ اولین سالی بود که شهرداری مشهد بدون کمک دولت توانست شهر را اداره کند و صددرصد برنامه‌های خود را در این سال عملی کنند.

اتصال شرق مشهد به غرب این کلان‌شهر

با بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح شهید عباس‌پور گره ترافیکی کمربندی صدمتری شرقی باز شد و شرق مشهد بدون هیچ مانعی به غرب این کلان‌شهر متصل شد. با افتتاح پروژه شهید عباس‌پور که شامل پنج کیلومتر مسیر بزرگراهی، چهار دوربرگردان غیر‌همسطح روگذر، یک دوربرگردان غیرهمسطح روگذر و تقاطع غیرهمسطح شهید است، درکنار کاهش ترافیک، مسیر ترددی نیز کوتاه شده است، به طوری که رانندگان با خیال آسوده از میدان غدیر تا نمایشگاه و بالعکس را بدون توقف می‌توانند طی کنند که در کنار این امر با احداث روگذر و زیرگذرهای مختلف نیز فاصله‌های چند کیلومتری دورزدن‌ها کاهش یافته است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این تقاطع غیرهمسطح این است که برای اولین‌بار در مشهد کل سازه غیرهمسطح بوده و کارهای جدیدی در جدول‌گذاری‌ها همچون پرس طرح که در مقابل یخبندان‌ها مقاوم است و همچنین استفاده از تریدال فلزی در عرشه، صورت گرفته است. طول کل پل شهید عباس‌پور ۶۰۰متر در ۱۰دهانه ۲۴متری است و باند پل با عرض ۱۱متر شامل ۵/۸ متر سواره‌رو و ۵/۱متر پیاده‌رو است و گارد لوله در طرفین آن قرار دارد.

افتتاح این پل از خدمات ارزنده در مشهد است و باعث می‌شود تمام کسانی که در گذشته از بولوار شهید عباس‌پور به بولوار سرخس یا در مسیر برعکس تردد می‌کردند و مجبور بودند وارد صدمتری شده و دور بزنند و تعیین مسیر کنند، با افتتاح پل شهید عباس‌پور به‌طور مستقیم و بدون هیچ دور زدنی بتوانند تردد کرده و مسیر را با کمترین ترافیک طی کنند.

در گذشته که میدان شهید عباس‌پور وجود داشت، این نقطه از پرترافیک‌ترین و بد‌ترین نقاط شهری محسوب می‌شد که در کنار تصادفات مختلف، معضلات فراوانی را برای مردم رقم می‌زد. در همین زمینه سرهنگ حمیدرضا جعفری، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی، هنگام افتتاح این پروژه با تشکر از شهرداری در احداث پروژه‌های مختلف که برای بهبود وضعیت ترافیک شهر صورت می‌گیرد، گفته بود: عید دو سال گذشته میدان شهید عباس‌پور به نقطه‌ای تبدیل شده بود که واقعا نمی‌شد برای آن کاری انجام داد، اما شهرداری با اقدام خود در احداث تقاطع غیرهمسطح در این محدوده، خدمت بزرگی به این شهر کرد و مردم را از ترافیک و تصادفات نجات داد.

جاده میامی ایمن شد

جاده میامی که تاکنون حوادث تلخ زیادی را به نام خود به ثبت رسانده است، سال‌هاست که به عنوان یکی از ورودی‌های شرقی مشهد محل تردد شمار زیادی از خودروهاست که بر اساس آمار، این تعداد به بیش از ۲۰هزار خودرو در روز می‌رسد، اما متاسفانه در این سال‌ها این جاده با عرض ۱۵متر پذیرای خودرو‌ها بود که به دلیل همین عرض کم و غیراستاندارد بودنش نیز افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است که بالاخره با همت شهرداری مشهد این محور استانداردسازی شد و نه‌تن‌ها عرض جاده به ۷۵م‌تر افزایش یافت، بلکه لاین‌های رفت و برگشت نیز جداسازی شدند.

نکته جالب توجه در این است که شهرداری مشهد در بازه زمانی کمتر از یک سال بزرگراه ۷۵متری رضوی (میامی) را بعد از سال‌ها از وضعیت اسف‌بار گذشته‌اش نجات داد و چند روز نمانده تا نوروز۹۲ این پروژه بزرگ را به عنوان عیدی به مردم اهدا کرد. بولوار ۷۵متری رضوی حدفاصل صدمتری کمربندی تا میدان مهدی‌آباد (کنه بیست) با هزینه ۱۰۰میلیارد ریال احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

قفل میدان امام حسین (ع) شکسته شد

تقاطع غیرهمسطح امام ‌حسین (ع) نیز از دیگر پروژه‌هایی بود که امسال به بهره‌برداری رسید. پروژه‌ای که از سال۸۹ کار احداث آن شروع شده بود و در نوع خود بی‌نظیر است. آن‌گونه که کار‌شناسان اعلام کرده‌اند، احداث این تقاطع توانسته نقش مهمی در کاهش ترافیک در شمال شهر مشهد داشته باشد. قرار بود پل کابلی امام حسین (ع) زود‌تر از این‌ها افتتاح شود، اما متاسفانه بار ترافیکی این نقطه، اجازه ایجاد محدودیت ترافیکی در تعطیلات تابستان را برای انجام برخی از امور همچون جوشکاری زیرپل و... نداد و از این‌رو در ‌‌‌نهایت این پروژه در مهرماه سال ۹۱ به بهره‌برداری رسید. هزینه کل این طرح بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال بوده است. در این پروژه دو دوربرگردان در زیر پل در جهت صدمتری، مسیر ویژه عابران پیاده، فضای سبز، نور‌پردازی و... نیز اجرا شده است.

الهیه، مروارید، امیریه و جهان‌آرا؛ در خدمت مردم

در سال گذشته چهار بازار میوه و تره‌بار و ارزاق عمومی نیز به منظور دسترسی آسان‌تر شهروندان به این مراکز احداث شد.
بازار جهان‌آرا در انتهای خیابان جهان‌آرا جنب پایانه اتوبوسرانی، بازار الهیه در الهیه۲۵ روبه‌روی مسجد، بازار امیریه حدفاصل امیریه ۳۳ و ۳۵ و بازار مروارید واقع در بولوار اندیشه، اندیشه۸۳ چهار بازار احداث شده در سال ۹۱ است که با احداث آن‌ها حجم زیادی از سفرهای درون‌شهری در راستای تامین مایحتاج زندگی کاهش یافته است.

بازپیرایی، بهسازی و پیاده‌روسازی بولوار احمدآباد

بهسازی و پیاده‌روسازی بولوار احمدآباد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری سال گذشته بود که در قالب آن میدان فلسطین به منظور بازگشت هویت و خاطره شهری احیا و بازسازی شد و مورد زیباسازی قرار گرفت.

احداث کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، روکش آسفالت، بهسازی معابر فرسوده و قدیمی، اصلاح هندسی تقاطع‌ها، بهسازی آیلند میانی، کاشت و اصلاح فضای سبز، تعویض پایه چراغ‌های فرسوده، نور‌پردازی و مبلمان شهری و ایجاد مسیری ایمن برای تردد دوچرخه و همچنین رفت‌وآمد معلولان و نابینایان از دیگر اقدامات صورت گرفته در محور احمدآباد است.

مساحت کلی اجرای پروژه احمدآباد ۱۵۰هزار مترمربع بود که ۱۲۵میلیارد ریال در آن هزینه شد. آنچه که مطرح شد، تنها گوشه‌ای از اقدامات شهرداری مشهد در سال گذشته بود؛ چراکه علاوه بر این پروژه‌های مهم دیگری نیز کلید خورده یا در دست اجراست که طی امسال یا در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و مشهد را در میان سایر کلان‌شهر‌ها از حیث توسعه شهری برجسته خواهد کرد.

گزارش: فاطمه محمدزاده

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز