خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

سیاست زدگی شورای شهر تهران را از مسیر توسعه و پیشرفت خارج می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۰۵

زمانی که در نیروی انتظامی بودم به ادب، وضعیت لباس و صحبت کردن نیروهای پلیس بسیار حساس بودم، امروز نیز در شهرداری به مساله نظافت شهر و کوچک‌ترین مسائل حساس بوده و آن‌ها را رصد می‌کنم اما امروز کمتر می‌توانم در حوزه خدمات شهری اشکالی پیدا کنم.

ایلنا: شهردار تهران با اشاره به انتخابات شورای شهر در ۲۴ خرداد ماه، تاکید کرد: اگر نگاه سیاسی و سیاسی بازی بر شورای شهر حاکم شود، تهران از مسیر توسعه و پیشرفت خود دور خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین الملل گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته که صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران در بوستان گفت‌و‌گو و با حضور رئیس شورای شهر تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، تعدادی از سفرا و معاونان شهرداری و تولید کنندگان گل و گیاه کشور برگزار شد، گفت: باید واقعیتی را بگویم و آن این است که اگر امروز اتفاقی در شهرافتاده بی‌انصافی است که بگوییم توسط یک نفر و یا مجموعه‌ای محدود اتفاق افتاده است. خدا را شاهد می‌گیرم شرمنده آن جوانانی هستم که بی‌نام و نشان، بی‌توقع و با حداقل دستمزد در پروژه‌های شهرداری مشغول به کار هستند و از جوهره وجودشان و مغز استخوانشان در نیمه‌های شب و روزهای سرد و گرم و در هوای گرم تابستان و ماه مبارک رمضان با انگیزه فعالیت می‌کنند، چه کارگران ساده و چه مشاوران و تکنسین‌هایی که وقت و بی‌وقت با عشق و علاقه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تلاش بی‌شائبه این افراد جز به دلیل غیرت و تعهدشان به این نظام چیز دیگری نیست که نیمه‌های شب نیز در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند و همه ما شرمنده آنان هستیم البته نامی از آنان برده نمی‌شود و بر صفحه تلویزیون آنان را نمی‌بینیم، تی‌تر یک روزنامه‌ای نیستند اما یقین داریم که شناخته شده هستند و زحماتشان در پیشگاه خدا باقی می‌ماند و ما دستشان را می‌بوسیم.

قالیباف همچنین ضمن تقدیر از مردم که آن‌ها را با فرهنگ و فهیم خواند، به زمان حضور خود در نیروی انتظامی و جلسه‌ای که با مسئولان برای قانون اجباری شدن استفاده از کمربند ایمنی خودرو بود اشاره کرد و گفت: آن زمان نیز گفتم این مساله در مدیران جامعه هست و نه در مردم و گفتم بدانید مردم با فرهنگ و قانون مدار هستند اما این به شرطی است که مدیران خودشان به این قوانین اهمیت بدهند و بعد خواهید دید مردم خودشان با دل و جان به این مساله اهمیت خواهند داد.

شهردار تهران افزود: تنها دو ماه بعد از گذشت قانون اجبار استفاده از کمربند ایمنی خودرو و اقدامات فرهنگی که صورت گرفت بیش از ۷۰ درصد مردم به این قانون احترام گذاشتند و امروز نیز وقتی مساله کاشت ۵ میلیون لاله در بوستان‌ها و معابر تهران مطرح شد برخی گفتند شاید این گل‌ها آسیب ببیند اما خدا را شاهد می‌گیرم که حتی یک مورد گزارش از هیچ بوستانی مبنی بر آسیب یا کنده شدن گل‌های لاله نداشتیم چه در شمال و چه در جنوب تهران.

قالیباف با بیان اینکه مردم نشان دادند اگر مشکلی در حوزه‌های فرهنگی شهر وجود دارد از آن‌ها نیست و مشکل از ما مدیران است گفت: لذا بر کسی که باید احسنت گفت و تشکر کرد مردم فهیم و با فرهنگ و کارکنان شهرداری هستند که دست به دست هم داده و فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه حرکت انجام شده در تهران را همه جانبه خواند و اظهار کرد: در حوزه عمرانی در تهران اتفاقاتی رخ داده که به عنوان پروژه‌های قرنی یاد می‌کنیم که هر صد سال یکبار رخ می‌دهد اما این اتفاقات در این دوره افتاده است.

قالیباف به حوزه مسائل اجتماعی و تبدیل شدن شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی اشاره کرد و گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مواد مخدر، ساماندهی و جمع آوری مراکزی که مرکز فساد و ناامنی بودند، رسیدگی به امور بی‌خانمان‌ها، زنان سرپرست خانوار، کودکان فرار و رسیدگی به زندان‌ها و... از دیگر اقدامات شهرداری در حوزه اجتماعی بوده است که خیلی از این موارد ظاهرا در قانون وظیفه ما نیست اما وظیفه انسانی ماست که به این مسائل توجه کنیم چراکه این افراد نیز شهروندان کشور ما هستند. برای مثال فردی که مبتلا به ایدز و هپاتیت است یا خانواده او را طرد کرده همه تقصیرات بر گردن او نیست بلکه بخشی از تقصیرات بر گردن مدیران جامعه است و باید جبران خسارت کنیم که شهرداری در این راه گام‌های جدی برداشته است.

شهردار تهران به اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگی و دینی اشاره کرد و گفت: توسعه مراکز دینی و مساجد را با نگاه تربیت اسلامی در شهر انجام دادیم که توجه به تشکل‌های مردمی مذهبی خاص، هیات‌ها، اماکن مذهبی از جمله این اقدامات است که اتفاقات خوبی نیز در این زمینه رخ داده است البته نمی‌خواهم آمار بدهم که چند صد مسجد در این دوران احداث شده و چند قطعه زمین برای احداث مساجد در اختیار قرار گرفته است.

وی افزود: پیش از این ۷۲ کتابخانه در تهران بود اما امروز تعداد کتابخانه‌های تهران به ۳۰۰ رسیده است که ۶۰ مورد آن شبانه روزی است و اقدامات خوبی نیز در حوزه توسعه سالن‌های تئا‌تر و سینما انجام شده است.

قالیباف به افتتاح دریاچه شهدای خلیج فارس در روز گذشته اشاره کرد و گفت: چند دهه بود که حرف از احداث این دریاچه می‌زدند اما بالاخره انجام شد و دیروز به بهره برداری رسید که من به عنوان شهروند تهران از آن لذت بردم.

وی با اشاره به خانواده‌هایی که به دلیل شرایط مالی امکان مسافرت به شمال و جنوب کشور را ندارند که فرزندان آن‌ها از طبیعت دریا لذت ببرند، اظهار کرد: باافتتاح این دریاچه این امکان وجود دارد که هرگاه این افراد خواستند با استفاده از مترو و اتوبوس‌های تندرو با حداقل هزینه خود را این دریاچه برسانند تا فرزندان آن‌ها این آرزو در دلشان نماند که این مساله نشان دهنده توجه به موضوع اوقات فراغت جمعی در شهر است. همچنین احداث باغ پرندگان و باغ ایرانی نیز نمونه‌ای از آن است.

شهردار پایتخت ضمن تشکر از عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران که اقدامات خوبی در دوره حضور خود انجام داده است، گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم به ادب، وضعیت لباس و صحبت کردن نیروهای پلیس بسیار حساس بودم، امروز نیز در شهرداری به مساله نظافت شهر و کوچک‌ترین مسائل حساس بوده و آن‌ها را رصد می‌کنم اما امروز کمتر می‌توانم در حوزه خدمات شهری اشکالی پیدا کنم که این موضوع هم به دلیل رعایت خوب مردم و هم به دلیل عملکرد پیمانکاران و هم به دلیل مدیریت مدیران است.

قالیباف تصریح کرد: خدا را شاکرم که با نگاه توسعه همه جانبه، توسعه پایدار و کاملا سیستمی با خرد جمعی و طبیعتا با مدیریت یک مقدار سخت گیرانه توانسته‌ایم مجموعه را به نظم و مجموعه‌ای قابل کنترل برسانیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه بر کار شهرداری سواریم تصریح کرد: کار ما را نمی‌برد بلکه این ما هستیم که هر کجا کار را می‌بریم و شما شهروندان نیز باید کمک کنید تا در تصمیم سازی‌ها خطا نکنیم، زمانی هست که کار در کنترل مدیران نیست و اگر تصمیم خوبی گرفته شود قابل اجرا نیست؛ اما امروز کار کاملا در کنترل ماست و از نخبگان، بزرگان و محیط علمی و دانشگاهی می‌خواهیم به ما در تصمیم سازی کمک کنند تا با آزمون و خطا حرکت نکرده و سرمایه‌های مردم را هدر ندهیم و امیدواریم که با اخلاص کار کنیم و با خدا معامله کنیم.

قالیباف با بیان اینکه اینگونه از مکتب اهل بیت یاد گرفتیم که رضایت مردم رضایت خدا را به دنبال دارد، اظهار کرد: امیدواریم توانسته باشیم به مردم نجیب، صادق و کم ادعای شهرمان خدمت کرده باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این موضوع را به عنوان یک شهروند و فرزندی از این کشور که به عنوان مدیر و کسی که دستی در حوزه علم و دانشگاه دارم بیان می‌کنم، به اهمیت انتخابات شورای شهر اشاره کرد و گفت: شهروندان و گروه‌های سیاسی بدانند شورا‌ها که می‌خواهند شهر را اداره کنند، قانون وضع کرده و به شهر خدمت کنند. اگر سیاسی شوند و در آن‌ها سیاست زدگی حاکم شود، شهر از مدار رشد و پیشرفت باز می‌ماند و امکانات شهر از بین می‌رود، این موضوع را اگر با نگاه دموکراسی غربی ببینیم درست است و اگر بر اساس باورهای مردم سالاری دینی نگاه کنیم درست است و اگر بر نگاه علمی، تطبیقی و حتی تجربی نگاه کنیم باز هم درست است.

شهردار تهران به دوره اول شورای شهر تهران و مباحث سیاسی پیش آمده در آن دوران اشاره کرد و گفت: با احزاب و گروه‌ها مخالف نیستم، حزب یک ضرورت برای شهر است اما شورای شهر محل سیاست بازی و سیاست کاری نیست و محلی برای تعهد، کار، تلاش و خدمت به مردم است و افرادی باید در آن جمع شوند که شهر به آنان نیاز دارد و این افراد از متخصصان، بهترین‌ها، معتقد‌ترین‌ها و انقلابی‌ترین مردم آن شهر باشند تا بتوانند شهر را به خوبی اداره کنند و اگر چنین رخ ندهد ممکن است ضرر کنیم و این حرکت عظیم را باید بتوانیم با تجربه به دست آمده به خوبی پیش بریم.

قالیباف شورای شهر کنونی را متشکل از گرایش‌های مختلف سیاسی خواند و افزود: سه قطب سیاسی موجود در کشور در شورای شهر تهران حضور دارند، اصول گرایان همراه دولت، اصول گرایان منتقد دولت و اصلاح طلبان همه در شورای شهر هستند اما هیچ وقت برای تهران تصمیم گیری سیاسی نشد و رفتار سیاسی از خود نشان ندادند، این روند باید در مدیریت شهری حاکم باشد.

وی خطاب به شهروندان اظهار کرد: مردم باید توجه کنند که در این انتخابات افرادی را برگزینند که منافع، حزب یا گروه را به مردم ترجیح ندهند که اگر این اتفاق بیفتد از مسیر خدمت باز می‌مانیم البته مردم همیشه بهترین انتخاب را داشته‌اند.

شهردار تهران گفت: امیدوارم سایه انتخابات ریاست جمهوری بر انتخابات شورای شهر حاکم نشود و مردم با انتخاب هوشمندانه خود مسیر پیشرفت و عدالت شهر را با شتاب بیشتری ادامه دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز