خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایلنا:

شوراها محیط زیست شهری را در الویت کارهای خود قرار دهند

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۷۷

مسئله محیط زیست محدود به یک دولت یا یک سازمان نیست چراکه این زیست‌گاه‌ها متعلق به تمامی مردم کشور است و دولت باید تلاش کند تا موقعیت خود را در کنوانسیون‌های بین المللی ارتقا دهند.

ایلنا: عضو شورای شهر تهران گفت: شوراها می‌توانند با تنظیم و ارائه لوایح مختلف در زمینه مناطق زیست محیطی شهر به سازمان محیط زیست در زمینه حفظ زیست‌گاه‌ها کمک کنند تا این مناطق ارزشمند که گونه‌های مختلف و ارزشمند جانوری و گیاهی را در خود جای داده‌اند آسیب نبینند و یا حداقل آسیب کمتری ببینند.

معصومه ابتکار در گفت و گو با خبرنگار ایلنا توجه شورای شهر به مبانی محیط زیستی شهر را یک امر مهم دانست و گفت: شورای شهر تهران از همان ابتدای کار به پارک‌های ملی محدوده تهران همچون سرخه حصار و خجیر توجه داشته است چرا که این زیستگاه‌ها را متعلق به مرم تهران می‌داند و همواره مصوبات متعددی را در قبال زیست‌گاه‌های تهران اتخاذ کرده است.

عضو شورای شهر تهران از شورای همه شهر‌ها تقاضا کرد که مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های ملی شهر‌ها را شناسایی کنند و در حفاظت از این مناطق تلاش کنند چراکه این مناطق با توجه به تنوع زیستی و منابع طبیعی خدمت بزرگی را به شهرها ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: شوراها می‌توانند با تنظیم و ارائه لوایح مختلف در زمینه مناطق زیست محیطی شهر به سازمان محیط زیست در زمینه حفظ زیست‌گاه‌ها کمک کنند تا این مناطق ارزشمند که گونه‌های مختلف و ارزشمند جانوری و گیاهی را در خود جای داده‌اند آسیب نبینند و یا حداقل آسیب کمتری ببینند.

رییس سازمان محیط زیست در دوره اصلاحات تصریح کرد: با طرح‌هایی همچون باغ‌شهرها، طوبی و واگذاری‌هایی و همچنین تغییر کاربری‌ها متاسفانه زیست‌گاه‌های کشور در حال نابودی هستند.

ابتکار به شورای شهرها پیشنهاد کرد تا موضوع زیست محیطی و حفاظت از زیستگاه‌ها و تنوع زیستی را در دستور کار قرار دهند و ادامه داد: شورای شهر تهران تجربه خوبی در این زمینه دارد و این شورا آمادگی خود را برای انتقال تجربه‌ها و اطلاعات اعلام می‌کند و همچنین شورا‌های متقاضی می‌توانند با مراجعه به سایت شورای شهر تهران مصوبات و گزارش‌های مربوط به محیط زیست تهران را دریافت نمایند.

وی با بیان اینکه شوراها باید هرچه زودتر به سمت حفاظت از محیط زیست شهری حرکت کنند، تصریح کرد: شورا‌ها می‌توانند از دستگاه‌های اجرایی در این زمینه کمک بگیرند و همچنین شهرداری را در بحث‌هایی همچون خاموش کردن‌ آتش در مراتع، جلوگیری از تغییر کاربری و ساخت وساز در جهت حفاظت از محیط زیست موظف کنند.

عضو شورای شهر تهران درباره اقدامات بین‌المللی سازمان محیط زیست در 8 سال اخیر، اظهار کرد: سازمان فعالیت‌های خوبی در عرصه بین‌المللی داشته است به طوری که رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در دو نوبت به ایران سفر کرده است و همچنین 3 اجلاس بین المللی با همکاری یونپ، پروژه‌های متعددی در ایران اجرا شده است.

ابتکار ادامه داد: همچنین تهران این افتخار را دارد که میزبان اولین کنوانسیون بین المللی دریای خزر بوده است که متاسفانه دبیرخانه این کنوانسیون در تهران قرار ندارد. سازمان محیط زیست همچنین فعالیت خوبی در حوزه خلیج فارس و محیط زیست این خلیج داشته است.

وی در رابطه با موقعیت سازمان محیط زیست در کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیست تاکید کرد: مسئله محیط زیست محدود به یک دولت یا یک سازمان نیست چراکه این زیست‌گاه‌ها متعلق به تمامی مردم کشور است و دولت باید تلاش کند تا موقعیت خود را در کنوانسیون های بین المللی ارتقا دهند.

عضو شورای شهر تهران همچنین درباره طرح آیش شکار و صید , تصریح کرد: ما از همان ابتدا با این طرح موافق بودیم ولی متاسفانه ابزار آن برای اجرا موجود نیست و علت تنظیم مصوبات در زمینه کنترل شکار غیر مجاز نیز تعداد زیاد اسلحه بدون مجوز بود؛ مقدمه لازم الاجرا این آیش محدود کردن سلاح های غیر مجاز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز