خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

باغ موزه دفاع مقدس تبلور ارزش های الهی و انسانی جنگ تحمیلی است

asdasd

یکی از اقدامات مجموعه مدیریت شهری توجه به تپه‌های عباس آباد بوده با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند مجموعه تپه‌های عباس آباد باید به قطب فرهنگی تبدیل شود.

ایلنا: شهردار تهران در مراسم افتتاح باغ موزه دفاع مقدس گفت:باغ موزه دفاع مقدس، تنها موزه‌ای برای نمایش ادوات و تجهیزات دوران جنگ نیست بلکه تبلور عینی ارزش‌های الهی و انسانی در دروان دفاع مقدس است که برای نسل امروز به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح باغ موزه دفاع مقدس که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان کشوری و لشگری برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت امام رضا (ع) اظهار کرد: امیدوارم هر کجا هستیم در مسیر ولایت و اهل بیت (ع) گام برداریم تا در روز قیامت مورد شفاعت آنان قرار گیریم.

وی افزود: در ابتدا لازم می‌دانم از تمام کسانی که در این ۵ سال برای احداث باغ موزه دفاع مقدس تلاش کردند تشکر کنم چه همکارانم در شهرداری تهران و چه اعضای شورای شهر، چه سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد و بسیج و تک تک رزمندگانی که تلاش کردند مفاهیم دوران دفاع مقدس به خوبی در این باغ موزه به نمایش گذاشته شود. احداث باغ موزه دفاع مقدس حاصل تلاش آن‌ها بوده و من بر دست یکایک آن‌ها بوسه می‌زنم و آن‌ها بدانند که این کار باقیات الصالحات بوده و توسعه فرهنگ شهادت را به انجام رسانده‌اند تا در روز قیامت شرمنده شهدا نباشیم.

قالیباف خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات مجموعه مدیریت شهری توجه به تپه‌های عباس آباد بوده با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند مجموعه تپه‌های عباس آباد باید به قطب فرهنگی تبدیل شود.

شهردار تهران گفت: مجتمع امام (ره) و مصلی، کتابخانه ملی، باغ کتاب، باغ موزه دفاع مقدس، موزه طلا و مجموعه پارک‌هایی جز مجموعه تپه‌های عباس بوده و خدا را شکر مجموعه باغ موزه دفاع مقدس به سرانجام خود رسید و این مجموعه می‌تواند فستیوال‌های بزرگ فرهنگی در کشور. حتی در مقایش کشورهای اسلامی برگزار کند.

وی با بیان اینکه احداث باغ موزه دفاع مقدس یکی از افتخارات مدیریت شهری است و تپه‌های عباس آباد ثروتی است که رهنمود رهبر معظم انقلاب بوده تا به یک مرکز فرهنگی با رویکرد فرهنگ اسلامی و انقلابی تبدیل شود گفت: در بحث چرایی احداث باغ موزه دفاع مقدس باید اذعان داشت که جنگ ما متفاوت با دیگر جنگ‌ها بوده و اگر نگوییم همه جنگ‌های دنیا مذموم هستند این را باید گفت که همه جنگ‌ها، زشتی‌ها، سختی‌ها و مشکلات خود را دارند و ما بر این باوریم که تفاوت عمده جنگ ما با دیگر جنگ‌ها در باطن این جنگ و مظلومیت آن است که ما نتوانسته‌ایم فلسفه این دفاع را امروز در جامعه به درستی معرفی کنیم.

قالیباف ادامه داد: انقلاب و دفاع مقدس ما نشات گرفته از فرهنگ عاشورا است و در این مسیر حرکت کرده است. حماسه عاشورا بزرگی‌اش به ابعادش نبود بلکه به ارزش‌های والای آن بود. واقعه عاشورا در کوتاه‌ترین زمان و در کوچک‌ترین نقطه اتفاق افتاد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ما بر این باوریم که باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه‌ای نیست که ادوات و تجهیزات آن دوران را به نمایش بگذارد هرچند از تعدادی از آن‌ها برای داشتن جذابیت موزه استفاده کرده‌ایم، اما فرق عمده‌اش این است که می‌خواهد تبلور عینی از ارزش‌های الهی و انسانی را که در دروان دفاع مقدس بود برای نسل امروز به نمایش بگذارد.

وی تصریح کرد: باغ موزه دفاع مقدس با استفاده از این مفاهیم می‌تواند یک آموزش و کلاس درس برای همه ما باشد و باید بپذیریم که باغ موزه خانه عشق و مشق است.

قالیباف گفت: قابلیت باغ موزه به گونه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند با یکبار دیدن باغ موزه بگوید که آن را بازدید کرده و کافی است، چرا که مفاهیم جنگ در این باغ موزه به نمایش گذاشته شده و هر بار که از باغ موزه دیدن می‌کنیم با موضوع جدیدی از دوران دفاع مقدس روبرو می‌شویم.

وی افزود: ما بر این باوریم که بازدید کننده‌های باغ موزه گردشگر نیستند، آن‌ها زائر هستند و فرق زیادی بین زائر و گردشگر وجود دارد. با یک عقل جدا شده از وحی الهی بنا نیست به باغ موزه نگاه کنیم و نباید جنگ را این قدر کوتاه در حد نقشه جغرافیا، خط و مرز و آب و خاک نگاه کنیم.

شهردار تهران اظهار کرد: نباید جامعه امروز گمان کنند که امام (ره) و یارانش برای آب و خاک اقدامی انجام دادند. جبهه جنگ ایران جبهه دوم کربلا و فرهنگ کربلا بود.

وی خاطر نشان کرد: در واقع امام (ره) و یارانش از عبور ممنوع دنیا و دنیا طلبان گذشتند. امام (ره) آمریکا را نه به عنوان یک ابر قدرت بلکه به عنوان شیطان بزرگ نامید و آمریکا را پلید‌تر از شوروی، شوروی را پلید‌تر از آمریکا و انگلیس را پلید‌تر از همه آن‌ها معرفی کرد و اسرائیل را غده سرطانی نامید.

قالیباف افزود: فرهنگ دفاع مقدس فرهنگی است که سرمایه داران را زالو صفت و متحجرین را یک احمق نامید.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس عبرت و تربیت است نه زمان و مکان عنوان کرد: باغ موزه دفاع مقدس نقطه روشن برملا شدن قرابت انسان با خدا است و این حس باید در باغ موزه به وجود بیاید.

قالیباف با بیان اینکه بنا نیست تنها تاریخ جنگ و میزان پیشرفت و عقب نشینی را در باغ موزه دفاع مقدس نشان دهیم گفت: باید در باغ موزه دفاع مقدس گستره‌ای از نگاه آموزشی و درسی به دیانت و ولایت را مورد توجه قرار دهیم.

شهردار تهران اظهار کرد: این معنویت بود که ایران را به اسلام، شهادت را به زندگی و قداست را به دفاع مقدس داد. باید اعتراف کنیم که تسلیم نشدن به وسوسه غنیمت کار بسیار سخت و دشواری است.

وی افزود: جریان حاکم امروز در دنیا همین غنیمت دیدن قدرت، ثروت و سیاست است، یابد بدانیم که امروز روز لحظه‌شناسی است مانند روز عاشورا. تصمیم گیری‌ها در بزنگاه‌ها مهم است نه فرصت طلبی سیاسی.

قالیباف تصریح کرد: اگر نگاه ما وسوسه غنیمت باشد، سرنوشت ما بهتر از جنگ احد نخواهد بود. باید اخلاص راه امام (ره) و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری به پیش ببریم و این فلسفه احداث باغ موزه دفاع مقدس است.

شهردار تهران با بیان اینکه باغ موزه دفاع مقدس متعلق به هیچ سلیقه‌ای نیست بلکه متعلق به رزمندگان و فرهنگ جهاد و شهادت است گفت: امیدوارم باغ موزه دفاع مقدس کانونی برای فرهنگ شهید و شهادت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خضرایی رئیس باغ موزه دفاع مقدس نیز در این مراسم با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر روز عاشورا توانسته در دنیا تاثیرگذار باشد چرا جنگ ۸ ساله ما نتواند فرهنگ دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کند، ادامه داد: در دوران دفاع مقدس اقدامات ارزشی بسیار زیادی صورت گرفته که نشات گرفته از فرهنگ عاشورا بوده است و ما امروز در مجموعه شهرداری تهران توانستیم با احداث باغ موزه به تعمیق ارزش‌های آن دوران بپردازیم تا نسل‌های آتی با الهام گرفتن از ارزش‌های دفاع مقدس نسبت به این ارزش‌ها هر روز تعمیق بیشتری پیدا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز