خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران:

ساختمان شهربانی میدان مشق به موزه تبدیل می شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۴۹

میدان مشق مجموعه ای تاریخی است كه از ابتدای تشكیل حكومت رضا خان برای ساخت تشكیلات اداری مورد توجه انگلیسی ها قرار داشت و اصلی ترین هسته اداری كشور تا امروز در این باغ بنا شده بود.

ایلنا:‌ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه عبور خودرو به حیات ساختمان های قدیمی مجموعه باغ ملی و میدان مشق صدمه می زند، گفت: در حال حاضر تنها عابران پیاده حق عبور و مرور در این مجموع را دارند؛ تردد پیاده شهروندان تهرانی در همه روزهای هفته كاملاً ممكن خواهد بود و تنها نیمه شب ها محدودیت هایی در این خیابان اعمال می شود.

به گزارش ایلنا، سید محمدجواد شوشتری با اشاره به اینکه تا سال 1370 تردد خودرو ها در این مكان آزاد بود، ادامه داد: مطالعات سازمان میراث فرهنگی نشان داده كه عبور خودروها می تواند حیات ساختمان های قدیمی این مجموعه را با خطر مواجه كند.

او با اشاره به توافق سازمان زیباسازی شهر تهران با وزارت امور خارجه برای بازگشایی میدان مشق برای عبور و مرور عموم شهروندان در این محدوده تاریخی، افزود: میدان مشق مجموعه ای تاریخی است كه از ابتدای تشكیل حكومت رضا خان برای ساخت تشكیلات اداری مورد توجه انگلیسی ها قرار داشت و اصلی ترین هسته اداری كشور تا امروز در این باغ بنا شده بود اما بعد از مدتی اغلب دستگاههای اداری به جز وزارت امور خارجه و ثبت احوال كشور از این منطقه خارج شدند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه با خروج دستگاه های دولتی اغلب ساختمان های دولتی به جز ثبت اسناد كشور و ساختمان قزاق خانه كه اكنون در دست دانشگاه هنر قرار دارد توسط وزارت خارجه خریداری شده، گفت: با توافق جدید وزارت خارجه و سازمان شهرداری ها، ساختمان شهربانی سابق كه اكنون به عنوان ساختمان شماره 9 وزارت خارجه شناخته می شود، به موزه تبدیل می شود.

سید محمدجواد شوشتری با اشاره به اینکه از این پس محوطه وزارت امور خارجه به وسیله دوربین های نظارتی كنترل می شود، ادامه داد: گشت های انسانی دیگر وظیفه كنترل شهروندان را بر عهده نخواهند داشت.

او با بیان اینکه تا سال 1370 تردد خودروها در این مكان آزاد بود، افزود: خیابان وزارت خارجه در واقع موزه هنرهای معاصر ایران قلمداد می شود و هویت شهر تهران محسوب می شود. 

تردد پیاده شهروندان تهرانی در همه روزهای هفته كاملاً ممكن خواهد بود و تنها نیمه شب ها محدودیت هایی در این خیابان اعمال می شود.

میدان مشق مربوط به دوره قاجار است و در تهران، محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میدان مشق سابق یا باغ ملی فعلی از میادین تاریخی تهران با تاریخچه ای مملو از مسائل سیاسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی و هنری به شمار می آید. این محوطه كه از بزرگترین میدان های نظامی بوده در حدود 400 متر طول و 400 متر عرض داشته است و مساحت آن بیش از 160 هزار متر مربع ارزیابی شده است كه حدوداً برابر 16 هكتار است، سربازخانه مركزی در آن واقع بوده و نظامیان در آن مشق نظام می كردند.

این میدان در زمان فتحعلی شاه قاجار (1212 1250 ه‍. ق) بنیاد نهاده شد و در دوره رضاخان به شكل فعلی آن ساخته شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز