خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد/

چرا كارگران فولاد زاگرس اعتراض‌شان را به تهران آوردند

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۶۷

چکیده: «کارفرما در بیشتر مواقع با ما قرار داد کار امضاء نمی‌کند/ کارفرما با کوتاهی در پرداخت سهم ۴ درصدی‌اش به سازمان تامین اجتماعی، مانع بازنشستگی کارگران شده است./این کارخانه برای سود دهی باید خط تولیدش را از چدن به فولاد تغییر دهد.»

سه شنبه ۱۸ تیرماه سال جاری، ۲۳۵ کارگر کارخانه «ذوب آهن فولاد زاگرس» واقع در استان کردستان به دلیل آنچه از سوی كارفرما «ناتوانی مالی و زیان‌ده بودن تولید» عنوان شده بود اخراج شدند و پس از برگزاری دو تجمع در استان كردستان سرانجام به دلیل آنچه «بی‌توجهی مسئولان استانی به مطالبات كارگران» خوانده شد، تهران آمدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران اخراجی فولاد زاگرس در روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه در مقابل اداره کار قروه و استانداری کردستان تجمع کرده بودند و دوشنبه ۲۴ تیرماه راهی تهران شدند و با تجمع در خیابان پاستور که محل استقرار تعدادی از نهادهای دولتی و حکومتی است، خواستار بازگشایی کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شدند و روز بعد در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

كارفرمای این كارخانه رقم بدهی‌اش را ۹۰ میلیارد تومان ذكر می‌كند و این واحد تولیدی را ورشکسته می‌داند، از همین رو  به کارگران گفته‌ است تا آمدن سرمایه گذار جدید از بخش خصوصی، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند.

در همین رابطه، نمایندهٔ کارگران اخراجی فولاد زاگرس با اشاره به ۳ ماه حقوق معوقهٔ کارگران این کارخانه در سال ۹۲، می گوید: روز ۱۸ تیرماه سال جاری، کارخانه را تعطیل کردند و بازگشایی‌اش تا آمدن سرمایه گذارخصوصی امکان پذیر نیست چرا كه این کارخانه برای سود دهی باید خط تولیدش را از چدن به فولاد تغییر دهد.

این كارگر ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بسیاری از کارگران این کارخانه مشمول بازنشستگی پیش از موعد، تحت قانون مشاغل سخت و زیان آورند اما کارفرما با کوتاهی در پرداخت سهم ۴ درصدی‌اش به سازمان تامین اجتماعی، مانع بازنشستگی کارگران شده است.

این کارگر اخراجی فولاد زاگرس مدعی شده است: کارفرما در بیشتر مواقع با ما قرار داد کار امضاء نمی‌کند و اگر هم قرار دادی بین ما و کارفرما رد و بدل شود، زمانش یک تا سه ماهه و آنهم بصورت یکطرفه است، به طوریکه بعداز گذشت یک ماه از موعد قرار داد قبلی از ما خواسته می‌شود قرار داد سه ماهه گذشته را امضاء کنیم که برای ما هیچ ارزش حقوقی ندارد و کارفرما هرگاه اداره کرد می‌تواند عذر ما را بخواهد.

او در ادامه با اشاره به اعتراضاتی که کارگران این کارخانه در روزهای اخیر در مقابل نهاد‌های دولتی و حکومتی انجام داده‌اند تصریح می کند: تعطیلی کارخانه را تا ماه رمضان کش دادند بلکه از تحصن و اعتراض کارگران جلوگیری کنند.

حقوق معوقه كارگران به ما ربطی ندارد

«محمد رضا امامی» پیمانکار سابق کارخانه فولاد زاگرس به ایلنا می گوید: شرکت «خوان گل» بیش از ۶ سال پیمانکار کارخانه فولاد زاگرس بود که در ابتدای سال جاری به کارش خاتمه داد بنابراین ۳ ماه حقوق معوقهٔ سال جاری کارگران ربطی به پیمانکاری ندارد.

به گفتهٔ وی، کلیه حقوق و عیدی پرسنل تا پایان سال ۹۱ پرداخت شده اما سنوات و بن کارگری‌شان باقی مانده است.

امامی تصریح می کند: کارخانه فولاد زاگرس از شهریور ماه سال ۹۱ برای انجام تعمیرات به صورت غیر رسمی تعطیل است که پولی برای انجام آن وجود نداشت و چون پرسنل از ابتدای سال جاری کاملا بیکار بودند و در کارخانه صرفا حضور فیزیکی داشتند اعضای هیات مدیره به این نتیجه رسیدند كه پرسنل به مدت ۶ الی ۷ ماه حقوقشان را از بیمه بیکاری دریافت کنند تا کارخانه با کمک بخش خصوصی مجددا راه اندازی شود و تا حدی که من می‌دانم قول داده شده است اولین کسانی که به کار بازگردند کارگران سابق کارخانه باشند.

سو استفاده مدیران قبلی کارخانه از معاون اول رئیس دولت

«ابراهیم ملا بیگی» مدیر عامل شرکت فولاد زاگرس از ضرر متوالی ۵ الی ۱۵ میلیارد تومانی این کارخانه در ۱۰ سال اخیر خبر می دهد.

وی در گفتگو با خبرنگا ایلنا با اشاره به بدهی ۹۰ میلیون تومانی کارخانه‌اش بیان می کند: سرمایه اولیه کارخانه ۴ میلیارد تومان بوده است. قانون تجارت می‌گوید اگر شرکتی ۵۰+۱ درصد زیان انباشته داشته باشد ورشکسته می‌شود. کارخانه فولاد زاگرس ۶۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارد که بیش از ۱۰ برابر سرمایهٔ اولیه‌اش است.

این مقام کارفرمایی که ۲ ماه است به سمت مدیر عاملی کارخانه فولاد زاگرس منصوب شده می‌افزاید: ظرفیت تولید این کارخانه ۷۰ هزار تن چدن در سال است که جز در ۲ سال اول همیشه نصف این مقدار تولید شده و به دلیل آنکه صنایع بالا دستی و پایین دستی تولیدات این کارخانه در منطقه ایجاد نشده و تنها به تولید صنایع میانی (چدن) که قیمت تمام شدهٔ مواد اولیه از قیمت فروشش بیشتر است پرداخته‌اند کارخانه در طی ۱۰ سال گذشته به صورت متوالی ضرر داده است.

ملابیگی با اشاره به سو استفاده مدیران قبلی کارخانه فولاد زاگرس از آقای رحیمی معاون اول رئیس دولت می گوید: در طول این سال‌ها این کارخانه با توصیه معاون اول دولت و نامه نگاری‌های ایشان با وزارت صنعت، معدن و تجارت اجبارا به فعالیت خود ادامه داده است.

این مقام کارفرمایی در پایان تصریح می کند: تصمیم گرقته شده است کارخانه برای نجات از این شرایط به بخش خصوصی واگذار شود که ظرف یکی دو هفته آینده قراردادش منعقد می‌شود و یکی دو هفته بعد از آن، بخش خصوصی موظف است همهٔ معوقات کارگران را پرداخت کند و در ‌‌نهایت با راه اندازی مجدد کارخانه، کارگران سابق را به سر کارشان باز گرداند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز