کد خبر: 36 A

ایلنا: پروژه «ارائه مدل سیستمی قیمت گذاری» در موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و به درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۹۰ آغاز و در سال جاری به پایان رسید.

ایلنا: پروژه «ارائه مدل سیستمی قیمت گذاری» در موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و به درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۹۰ آغاز و در سال جاری به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این پروژه با شناخت حوزه اینترنت، خدمات پهن باند و وضعیت فعلی آن در ایران و در مقایسه با سایر کشور‌ها، وضعیت فعلی قیمت‌ها و جهت گیری‌های کلی صورت گرفته در آن مشخص شده و با شناسایی مدل مناسب قیمت گذاری خدمات اینترنت پرسرعت، زمینه لازم برای ارائه استراتژی‌ها و سیاست‌های قیمت گذاری و تعیین تعرفه در این حوزه فراهم شده است.

بنا بر این گزارش تعرفه سرویس‌های مخابراتی یک حلقه زنجیره وار میان سازمان تنظیم مقررات، شرکت‌ها و مصرف کننده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مققرات تعرفه به عنوان یک ابزار اصلی برای کنترل کلان شرکتهای مخابراتی استفاده می‌کند.

شرکتهای مخابراتی نیز از تعرفه به عنوان پوشش دهنده هزینه‌های ارئه خدمات، تنظیم کننده تقاضای بازار استفاده می‌کنند و با توجه به تقاضا، بازار خود را توسعه می‌دهند و در این میان مصرف کننده خواهان تامین نیاز مخابراتی خود با بهترین سرویس و ارزان‌ترین قیمت می‌باشد. روند کنونی قیمت گذاری سرویس‌های مخابراتی که دارای محدودیت‌های درونی عمده‌ای می‌باشد نه تنها موجب کندی روند توسعه سرویسهای مخابراتی بوده است بلکه بر سود شرکت‌ها و رفاه اجتماعی جامعه نیز تاثیر گذاشته و موجب زیان رسیدن به منافع مصرف کننده شده است، لذا با توجه به این نیاز و با تکیه بر اهداف تعیین شده در این حوزه، در گروه مطالعات راهبردی و اقتصادی موسسه، استراتژی و اهداف کلی به کار گرفته شده برای این منظور معرفی و سیاستهای اجرایی آن در قالب سناریوهای مختلف تعیین شده است.

شایان ذکر است مولفه‌های مهم در نظر گرفته شده در تعیین قیمت و تعرفه خدمات اینترنتی شامل دسترسی فیزیکی، حجم دسترسی، کیفیت دسترسی، مدت زمان دسترسی و سرعت دسترسی می‌باشد.

این گزارش می‌افزاید، در اجرای هر کدام از سناریو‌ها روشی اتخاذ گردیده که در میان مدت (در طی سالهای برنامه پنجم) برخی از این مولفه‌ها آزاد شده و بر اساس مکانیسم بازار مورد رقابت قرار گیرند و در بلند مدت (تا انتهای برنامه ششم) تمامی مولفه‌ها به رقابت گذاشته شود.

گفتنی است در تعیین قیمت‌ها و تعرفه‌های خدمات اینترنتی سادگی مدل مد نظر بوده و در عین حال مدل به کار گرقته شده استنباطی از آنالیز سیستمی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر