خبرگزاری کار ایران

توسط اداره كار غرب تهران صورت گرفت:

تایید حكم اخراج سه فعال كارگری در شركت واحد

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۱۱

تاكنون سه نفر از فعالان صنفی كارگری در شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از كار تعلیق و با رای هیات‌های تشخیص و حل اختلاف از كار اخراج شده‌اند.

با رای هیات حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمال غرب تهران یکی از فعالان مستقل صنفی شرکت واحد اتوبوسرانی تهان از کار اخراج شد.

به گزارش ایلنا، «حسن سعیدی» از رانندگان شرکت واحد تهران که  ۱۳ سال سابقه کار در این شرکت را دارد، در حالی با رای هیت حل اختلاف اداره كار اخراج شد که تمامی سه عضو گروه کارگری هیات حل اختلاف با اخراج وی مخالف بودند.
صدور این حکم اخراج درحالی است که چندی پیش دو نفر دیگر از کارگران شرکت واحد به نامهای «وحید فریدونی» و «ناصر محرم‌زاده» نیز با حکم هیات حل اختلاف به ترتیب پس از ۹ و ۱۴ سال کار در این مجوعه از کار اخراج شده‌ بودند.

بنابر ادعای سعیدی دلیل اخراج او و فریدونی حضور در اجتماعی بود که پاییز سال گذشته از سوی گروهی از کارگران شرکت واحد به منظور پیگیری وعده مسئولان شهرداری در خصوص افزایش مزایای نقدی کارگران این شرکت در مقابل ساختمان شهرداری برگزار شد.
وی بابیان اینکه حکم اخراج ناصر محرم‌زاده نیز به دلیل انجام فعالیت‌های صنفی پیشتر صادر شده بود، افزود: هرچند پس از این اجتماع مطالبات مربوط به دستمزد و حق مسكن کارگران شرکت واحد طبق مصوبه شورای شهر افزایش یافت اما مسئولان شرکت واحد او و دیگر همکارش را از کار تعلیق کردند.

به گفته این راننده شركت واحد، هیات حل اختلاف به استناد نظر موافق و مثبت کمیته انظباطی و شورای اسلامی کار شرکت واحد، اخراج وی و دیگر همکارش را تایید کرده است.

سعیدی در عین حال با یادآوری اینکه در سالهای گذشته وی به اتفاق دیگر همکاران اخراجی‌اش در مراجع تشخیص و حل اختلاف وظیفه دفاع از حقوق کارگران را برعهده داشته‌اند، گفت: بعید و دور از ذهن است که یک کارگر با وجود آشنایی با قوانین مرتکب چنان تخلف بزرگی بشود که شورای اسلامی کار و کمیته انظباطی به عنوان نهادهای مدافع كارگران، اینگونه با اخراج او موافقت کنند.

سعیدی همچنین از نحوه رسیدگی این پرونده در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار انتقاد کرد و گفت: در نحوه روند تشکیل جلسات هیات‌حل اختلاف، حضور الزامی تمامی اعضا و اتخاذ تصمیمات از برخی جهات مغایر با قانون بود و باعث اجحاف حقوق قانونی ما شد.
وی درعین حال گفت: از آنجا که ما معتقدیم که هیچ تخلفی انجام نداده‌ایم نسبت به رای صادره اعتراض کرده و از طریق مراجع قانونی برای بازگشت به کار خود اقدام خواهیم کرد.

اظهارات شركت واحد:

در پی طرح این ادعا خبرنگار ایلنا در تماس با مسئولان شرکت واحد تلاش کرد تا صحت این ماجرار را جویا شود.
احمدی از مسئولان روابط عمومی شرکت واحد با بیان اینکه در این شرکت هیچ کارگری بی‌دلیل اخراج نشده است گفت: افرادی که مدعی هستند اخراج شده‌اند، در تشکلی غیر قانونی به نام سندیکا فعالیت دارند.
وی بایادآوری اینکه مطابق قانون کار هیچ تشکلی به نام سندیکا اجازه فعالیت ندارد، گفت: بنابراین چه در محیط‌های کار و چه در فضای رسانه‌ای مدیران نمی‌توانند چنین نهادی را به رسمیت شناخته و در قبال آن‌ها پاسخگو باشند.
در عین حال این مقام مسئول در شرکت واحد تاکید کرد که طبق قانون مدیران مسئول این شرکت خود را در قبال پاسخگویی به نهادهای قانونی متعهد و موظف می‌دانند.
احمدی بابیان اینکه بطور کلی ایجاد و عضویت در تشکل غیرقانونی که باعث ایجاد تنش در محیط کار می‌شود برخورد قانونی می‌طلبد، گفت: در شرکت واحد با این افراد هیچ برخورد غیر قانونی صورت نگرفته و هیچ کسی اخراج نشده است.
وی افزود: ترک کار کسانی که مدعی احجاف حقوق خود هستند با رای کمیته انظباطی، تشخیص اداره کار و یا از طریق طرح‌های انگیزشی صورت گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز