خبرگزاری کار ایران

با انحلال كارخانه رخ داد؛

خاتمه تسویه حساب با كارگران ماه‌ ماشین

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۹۶

مهمترین نگرانی کارگران ماه ماشین و سایر کارگرانی كه با این شرایط مواجه‌اند این است که بدلیل عدم وجود ماده‌ای در قانون کار در خصوص انحلال شرکت‌ها امنیت شغلی خود را هر لحظه در معرض خبر می‌بینند.

نماینده سابق کارگران کارخانه «ماه ماشین» از صدور حکم تسویه حساب تمامی کارگران رسمی از سوی هیئت حل اختلاف جنوب تهران – ری-  بدلیل انحلال کارخانه خبر داد.

علی حق پرست، در تشریح این خبر به ایلنا گفت: مدیران کارخانه ماه ماشین که از سال ۸۴ با ایجاد شرایطی تلاش کرده‌ بودند وضعیت قراداد این کارگران را از دائمی به موقت تبدیل کنند، هم اکنون این واحد تولیدی و بسیاری از واحد‌های دیگر به بهانه انحلال تنها با تعویض نام و برند خود براحتی با کارگران تسویه و با نام جدید و نیروی کار جدید و انعقاد قرارداد موقت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این کارگر اضافه کرد: مهمترین نگرانی کارگران ماه ماشین و سایر کارگرانی كه با این شرایط مواجه‌اند این است که بدلیل عدم وجود ماده‌ای در قانون کار در خصوص انحلال شرکت‌ها امنیت شغلی خود را هر لحظه در معرض خبر می‌بینند.

حق‌پرست با بیان اینکه گسترش این وضعیت برای كارگران نگران كننده است، افزود: از نمایندگان مجلس بویژه در کمیسیون اجتماعی می‌خواهیم كه هر چه سریعتر با انجام پژوهش‌های لازم، تكلیف كارگران را بلحاظ قانونی در قبال انحلال كارخانه‌ها روشن كنند.

نماینده سابق كارگران با اشاره به اخراج تمامی نیروهای كار رسمی کارخانه ماه ماشین در خرداد ماه سال جاری، اظهار داشت: استفاده از قانون انحلال که به صراحت ازسوی هیئت مدیره کارخانه‌ها از جمله ماه ماشین مطرح شد بدلیل آنست که در قانون کار ماده‌ای که صراحتا اعلام کند در صورت انحلال کارخانه کارفرما حق اخراج کارگران دائمی خود را به بهانه رکود اقتصادی ندارد، وجود ندارد.

او اضافه کرد: اگر قوانین منع کننده‌ای در خصوص این واحد‌ها پیش بینی می‌شد کارخانه ماه ماشین با نام جدید نمی‌توانست از بار مسئولیت كارگران رسمی و قدیمی شانه خالی كند و به فعالیت خود با كارگران قرارداد موقت ادامه دهد.

او همچنین سوء برداشت مغرضانه بیگانگان که تحریم‌ها را عامل اخراج کارگران می‌دانند نیز بی‌راه خواند و اظهار داشت: در شرایطی كه كشورهای غربی مردم ایران را مورد تحریم قرار داده‌اند بهترین فرصت برای صنایع داخلی فراهم شده تا با تولید مطلوب و با كیفیت بازار گسترده داخلی را به دست بیاورند و با تلاش برای صادرات، برای كشور سودآوری كنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز