خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران:

درآمد ناکافی نیروی كار با قانون اساسی مغایرت دارد

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۷۹

چكیده:‌ «فرسایش جسمی و روانی، پیری زودرس، بیماری‌ها و حوادث شغلی که از فشار کار ناشی می‌شود فرصت خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی موضوع اصل ۴۳ قانون اساسی را از کارگران می‌گیرد که علاوه بر تحمیل هزینه‌های مضاعف به دولت و جامعه باعث گسترش بیکاری خواهد شد.»

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، عدم درآمد کافی و متناسب باشان و منزلت نیروی کار را مغایر قانونی اساسی خواند و نسبت به تبعات اجتماعی آن هشدار داد.

«حسین حبیبی» در این باره به ایلنا گفت: شرایط سخت معیشتی و دستمزدهای اندک منجر شده است کارگران برای تامین نیازهای اولیه خود و خانواده‌شان به چند شغل بپردازند.

وی با هشدار نسبت به تبعات این مساله ادامه داد: فرسایش جسمی و روانی، پیری زودرس، بیماری‌ها و حوادث شغلی که از فشار کار ناشی می‌شود فرصت خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی موضوع اصل ۴۳ قانون اساسی را از کارگران می‌گیرد که علاوه بر تحمیل هزینه‌های مضاعف به دولت و جامعه باعث گسترش بیکاری خواهد شد.

گفتنی است اصل ۴۳ قانون اساسی تصریح دارد اقتصاد جمهوری اسلامی ایران برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‏کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد با حفظ آزادی او استوار شده است.

به گفتهٔ آقای حبیبی، چنین شرایطی منجر به رشد وگسترش تخلفات شغلی و اجتماعی مانند رشوه، اختلاس، کم کاری، گسترش اعتیاد، رواج مشاغل کاذب و سایر انحرافات و مفاسد اجتماعی می‌شود و آدمیان را به موجوداتی بی‌روح، خشن و فاقد معیارهای اخلاقی و انسانی تبدیل می‌کند که زیبنده جامعه و نظام نیست.

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در پایان اظهار داشت: پرداخت دستمزد کمتر از حداقل قانون کار، عدم امنیت شغلی، قراردادهای موقت یک ماهه وسه ماهه یا سفید امضاء و بعد اخراج، عدم اجرای طبقه بندی مشاغل، بیمه نکردن نیروی کار از طرف کارفرما، تصویب قوانین جهت معافیت از قوانین کار و بیمه نکردن کارگران درکارگاه‌های زیر پنج نفره و ده نفره، قانون استاد شاگردی (ارزان فروشی کار نیروی کار) از مصادیق بارز تعرض به حقوق بنیادین کار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز