خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگر در سمنان تاكید کرد:

كسر سهم حق بیمه كارفرما از حقوق كارگران، جرم است

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۳۷

چکیده: «تعدادی از کارگران ساختمانی شاغل در پروژه‌های بزرگ ساختمانی که زیر نظر پیمانکاران وشرکت‌های ساختمانی فعالیت دارند از نحوه پرداخت حق بیمه خود گله‌مند بوده وعنوان کردند بخشی زیادی از حقوق ماهانه آنان با پرداخت سهم بیمه کارفرما کاهش یافته است.»

یک فعال کارگری در سمنان با تاکید بر اجرای ماده ۱۴۸ قانون تامین اجتماعی از سوی کارفرمایان، از اقدام غیر قانونی برخی پیمانکاران ساختمانی فعال در این استان در كسر تمامی۳۰ درصد سهم بیمه كارفرما و كارگر از حقوق كارگران خبر داد.

«حبیب الله محقق» دبیر خانه كارگر سمنان در تشریح جزئیات این خبر به ایلنا گفت: تعدادی از کارگران ساختمانی شاغل در پروژه‌های بزرگ ساختمانی که زیر نظر پیمانکاران فعالیت دارند نسبت به نحوه پرداخت حق بیمه توسط پیمانكاران اعتراض دارند معتقدند بازرسین كار و تامین اجتماعی باید مانع تضییع حق آنان شوند.

گفتنی است بر اساس فصل سوم قانون تامین اجتماعی در خصوص چگونگی محاسبه حق بیمه، كارفرما باید ۷ درصد از حقوق كارگر را بابت حق بیمه كسر كند و خود نیز ۲۳ درصد از دستمزد او را به تامین اجتماعی بپردازد.

محقق ادامه داد: حقوق این کارگران ماهانه حدود۵۰۰ هزار تومان است که کارفرما با کسر سهم ۲۳ درصدی بیمه خود از حقوق کارگران، ماهانه ۳۵۰ هزار تومان به حساب کارگران به عنوان دستمزد واریز می‌کند.

دبیر خانه کارگر سمنان تاکید كرد: آنان علاوه بر کسر سهم ۷ درصدی كارگر از مبلغ دستمزد، سهم ۲۳ درصدی خود را نیز از حقوق کارگران کسر می‌کنند.

محقق در خاتمه این عمل کارفرمایان را خلاف قانون دانست و تصریح کرد: طبق ماده ۱۸۳ قانون کار کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده ۱۴۸ از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز