خبرگزاری کار ایران

پرسش یك نهاد صنفی از دو مقام کارگری:

چرا به جای حمایت از مرتضوی برای افزایش دستمزد طومار تهیه نکردید؟

asdasd
کد خبر : ۳۹۹۸۷

«وقتی که نوسانات ارزی، کالاهای مصرفی را در کشور به صورت سرسام آور گران کرد و قامت خمیده کارگران خمیده‌تر می‌شد طومار جمع می‌کردید و به شورای عالی کار درخواست می‌دادید تا به فکر معیشت کارگران باشند.»

انجمن صنفی کارگران پیمانکاری پتروشیمی تبریز در نامه‌ای انتقادی خطاب به «ناصر برهانی» و «علی اکبر خباز‌ها»، این دو مقام کارگری و بازنشستگی را به فعالیت در راستای مسائل صنفی دعوت کرده است.

به گزارش ایلنا، این تشکل صنفی در ابتدای نامه با انتقاد از ناصر برهانی که در نامهٔ حمایت از مرتضوی، خود را «دبیرکل» هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور معرفی کرده، آورده است: بهتر نبود شما برای حل مشکلاتی که کارگران سراسر کشور با آن دست به گریبان هستند طومار تهیه می‌کردید؟ وقتی که نوسانات ارزی، کالاهای مصرفی را در کشور به صورت سرسام آور گران کرد و قامت خمیده کارگران خمیده‌تر می‌شد طومار جمع می‌کردید و به شورای عالی کار درخواست می‌دادید تا به فکر معیشت کارگران باشند.

در ادامهٔ این نامه آمده است: در سازمانی که هنوز بیمه کارگران ساختمانی حتی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی اجرا نمی‌شود مدیریت این سازمان نمی‌تواند شامل چنین حمایتی شود. در شرایطی که پیش نویس تغییر قانون کار به مجلس ارائه شده و مدیریت سازمان در پی آن پیش نویس، طرح تغییر قانون تامین اجتماعی را مطرح کرده است حمایت شما سوالاتی را در ذهن کارگران بوجود آورده است.

در بخشی از نامه به برخی از تغییرات پیش نویس قانون تامین اجتماعی كه در زمان مدیریت مورد حمایت این تشكل‌های رسمی كارگری تهیه شده، از جمله: افزایش سهم بیمه کارگران از ۷٪ به ۹٪ (به موجب ماده۱۷ اصلاحیه)، محدود شدن ارائه خدمات پزشکی رایگان (به موجب تبصره۱ از ماده ۴ اصلاحیه) که برای بیمه شدگانی بیشتر از متوسط سالانه استفاده می‌کنند موظف به پرداخت فرانشیز هستند، تحمیل وظایف دولت در بخش بهداشت عمومی به سازمان تامین اجتماعی که به معنی استفاده غیرقانونی از منابع صندوق سازمان تامین اجتماعی بجای بودجه دولت در بخش بهداشت می‌باشد، تغییر در سن و سابقه بازنشستگی در مشاغل عادی (طبق تبصره ۲ از ماده ۳۶ اصلاحیه) به بهانه بالا رفتن امید به زندگی افراد در کشور از ۶۰ به ۶۵ سال، تغییر در سن و سابقه بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور (طبق تبصره ۲ ماده ۳۷ اصلاحیه) که شاغلین کارهای سخت و زیان آور به شرط ۲۰ سال اشتغال و داتشن ۴۵ سال برای زنان و مردان ۵۰ سال مشروط به اینکه کارفرما حق بیمه اضافی ۴ را در پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت از طرف کارفرما علیرغم داشتن شرایط سن و سابقه نمی‌تواند بازنشسته شود، توقف قانون الزام تامین اجتماعی به ارائه خدمات رایگان به بیمه شدگان در نتیجه خصوصی سازی در سازمان تامین اجتماعی (طبق تبصره ۵ از ماده ۳۴ اصلاحیه)، واگذاری مراکز درمانی ملکی (بیمارستان- درمانگاه‌ها) به بخش خصوصی که باید از بیماران پول و ویزیت و... دریافت کنند و کاهش خدمات رایگان و افزایش فروش خدمات (فرانشیز) به بیمه شدگان (طبق ماده ۳۴ اصلاحیه) که ارائه خدمات تکمیلی درمان را مشروط به تشخیص و صلاح دید شورای فنی می‌کند.

انجمن صنفی کارگران پیمانکاران پتروشیمی تبریز در پایان این نامه، مخالفت صریح خود با تغییر قانون کار و قانون تامین اجتماعی را اعلام کرده و از برهانی و خباز‌ها خواسته‌اند که تنها در راستای مسائل صنفی کارگران قدم بردارند.

گفتنی است ناصر برهانی و علی اکبر خباز‌ها به ترتیب به عنوان «دبیر کل هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور» و «رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سراسر کشور» در ۲۰ دی ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به مقام رهبری، با معرفی خود به عنوان نمایندهٔ «میلیون‌ها بیمه شده، کارگر، بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور» خواستار حمایت ایشان از مدیریت «کارآمد» سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز