خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی خبازان سبزوار:

شیوه پرداخت مزد نانوایان به افزایش ساعات کاری‌شان منجر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۸۰

چکیده:‌ «کارگران نانوا برای امرار معاش مجبورند روزانه بیش از ۱۲ ساعت کار کنند زیرا دستمزد این کارگران بر اساس پخت روزانه پرداخت می‌شود و هر چه تعداد نان بیشتری در روز پخت شود این کارگران مزد بیشتری می‌گیرند.»

رئیس انجمن صنفی خبازان سبزوار از پرداخت دستمزد به کارگران نانوا بر اساس «پخت روزانه» که به افزایش ساعت کاری شان منجر می‌شود انتقاد کرد.

«غلامرضا دامرودی» در این باره به ایلنا گفت: کارگران نانوا برای تامین معاش مجبورند روزانه بیش از ۱۲ ساعت کار کنند زیرا دستمزد این کارگران بر اساس پخت روزانه پرداخت می‌شود و هر چه تعداد نان بیشتری در روز پخت شود این کارگران مزد بیشتری می‌گیرند.

وی در تشریح پرداخت مزد به کارگران خباز شاغل در نانوایی‌های تنوری بیان کرد: کارگری که خمیر را چانه می‌زند و کارگری که نان را از تنور بیرون می‌آورد به ازای هر نان، ۱۲ تومان مزد می‌گیرند و شاطر که نان را می‌پزد به ازای هر نان، ۱۶ تومان مزد دریافت می‌کند. به عبارتی، برای پخت هر نان تنوری، ۴۰ تومان به کارگران پرداخت می‌شود.

به گفتهٔ آقای دامرودی، از بیش از ۲۰۰ نانوایی سبزوار، کمتر از ۴۰ نانوایی پخت ماشینی دارند و بقیه به صورت تنوری پخت می‌کنند.

این فعال صنفی در ادامه افزود: با وجود گذشت بیش از ۵ ماه از ابتدای سال جاری، مزد کارگران خباز هنوز افزایش پیدا نکرده است زیرا مزد این کارگران به شرط افزایش قیمت نان، تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: نان زود‌تر از سه ماهه اول سال گران نمی‌شود و افزایش قیمت معمولا به شهریور ماه موکول می‌شود. با این حال مابه التفاوت این تاخیر  ۶ ماهه به کارگران پرداخت نمی‌شود.

رئیس انجمن صنفی خبازان سبزوار در پایان با اشاره به فشار کاری کارگران نانوا که اکثرا به رماتیسم گردن مبتلا می شوند و همچنین قرارگیری این کارگران در معرض دائمی حرارت تنور بر لزوم شمول قانون مشاغل سخت و زیان آور برای آنان تاکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز