خبرگزاری کار ایران

وزیرراه و شهرسازی اعلام كرد:

38 هزار میلیارد تومان در مسكن مهر تزریق شده است/بیش از 3000 میلیارد تومان بدهی داریم

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۱۶

براساس گزارش آقای بهمنی، بیش از 40 درصد افزایش پایه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر است، یعنی حدود 40 درصد تورم ناشی از این حوزه است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت در حال بررسی است که آیا طرح مسکن مهر را ادامه دهد یا خیر، گفت: براساس گزارش محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، بیش از 40 درصد افزایش پایه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر است، یعنی حدود 40 درصد تورم ناشی از این حوزه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در مورد مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم درحوزه مسکن،‌اظهار داشت: نگاه ما در حوزه شهرسازی و مسکن عدالت جغرافیایی است، تولید مسکن پایدار البته نه در کوتاه مدت و با مداخله گسترده دولت از جمله برنامه‌های دیگر ما است.

وی در مورد ادامه طرح مسکن مهر، اگر بخواهیم سیاستی را تثبیت و یا تغییر دهیم نباید براساس مداخلات شخصی و دلخواه مدیران باشد بلکه باید ببینیم این سیاست‌ها چقدر مشکلات مردم را حل می‌کند و چقدر امکان تداوم دارد ضمن آنکه منابع مالی آن نیز باید تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی انتخاب مکان مناسب برای مسکن و طراحی و معماری آن را با اهمیت دانست و افزود: ساخت مسکن باید به گونه‌ای باشد که رفاه مناسبی را برای خانوار ایجاد کند و خانواده از امکانات موجود در آن راضی باشد.

آخوندی ادامه داد: باید طرح مسکن مهر را آسیب شناسی کرد و بررسی بیشتری انجام داد تا بتوانیم درباره ادامه یا توقف اجرای آن تصمیم بگیریم،؛ همچنین باید دید از نظر اقتصاد کلان آیا امکان تداوم چنین طرحی وجود دارد یا خیر؟ و باید در بررسی ادامه این طرح با مردم با صراحت و صداقت صحبت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرای طرح مسکن مهر عمدتا با تزریق منابع بانک مرکزی و نه منابع بانک ها صورت گرفته است، گفت: تاکنون حدود 38 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی در این طرح تزریق شده است و حدود 12 هزار میلیارد تومان دیگر نیز باید در این طرح تزریق شود، از نظر بانک مرکزی این تزریق پول موجب افزایش پایه پولی می‌شود و تاثیر مستقیم بر افزایش تورم دارد.

آخوندی گفت: براساس گزارش آقای بهمنی، بیش از 40 درصد افزایش پایه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر است، یعنی حدود 40 درصد تورم ناشی از این حوزه است.

آخوندی افزود: زمانی که اجرای طرح مسکن مهر آغاز شد، این بحث مطرح شد که با اجرای این طرح قیمت زمین در شهرهای بزرگ به صفر می رسد اما آیا واقعا چنین اثری داشت؟

وی گفت: در تهران قیمت زمین در 8 سال گذشته بیش از 800 درصد و قیمت مسکن نیز حدود 500 درصد رشد داشت.

آخوندی افزود: طرح مسکن مهر مداخله عظیم و گسترده و بی سابقه در اقتصاد است و در تاریخ مسکن ایران چنین مداخله ای نداشتیم.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه طرح های شروع شده را حتما به پایان می رسانیم افزود: دولت هر قراردادی را که تعهد کرده باشد به آن پایبندیم، چه این قرارداد با پیمانکاران و یا با مردم باشد.

وی با بیان اینکه مجموعه های مسکن مهر به امکانات زیربنایی از جمله آب، برق و گاز نیاز دارد افزود: باید امکانات دیگر مانند بیمارستان و مدرسه را نیز داشته باشد که دولت باید با کمک مردم در این باره تدبیر کند.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای کنترل بازار و قیمت مسکن چیست؟ گفت:‌ در این زمینه دو موضوع ساخت و معاملات مسکن وجود دارد که در حوزه ساخت نیاز داریم تامین مالی مسکن را متکی به پس اندازهای مسکن کنیم.

آخوندی افزود: باید صندوق پس اندازی باشد که به اندازه شش یا هفت برابر پس انداز مردم تسهیلات دهد یعنی اگر کسی ده میلیون در این صندوق پس انداز داشت باید 60 میلیون تومان تسهیلات بگیرد.

وی با اشاره به اینکه سهم تامین منابع مالی بانک ها در مسکن در کشورهای دیگر 70 تا 90 درصد است افزود: افزایش سهم بانک‌ها در تامین هزینه‌های مسکن راه حل جدی برای تامین مسکن پایدار است.

آخوندی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون مالیات در این زمینه گفت: باید نظام‌های مالیاتی را طوری طراحی کرد که عرضه مسکن به نفع صاحب آن باشد و عرضه زیاد واحد مسکونی می تواند قیمت آن را کاهش دهد، در حوزه مسکن اجاره ای نیز باید نظام مالیاتی به گونه ای طراحی شود که صاحبان مسکن ترجیح دهند آن را برای مدت طولانی تر اجاره دهند، در حال حاضر در کشورهای غربی که اقتصاد آنها بر مبنای سرمایه‌داری و حمایت بی قید و شرط از مالکیت است در زمینه اجاره طوری عمل می‌کنند که برای افزایش اجاره بها فرمول خاصی داشته باشد و همچنین نظام مالیات را در این زمینه به گونه‌ای طراحی می‌شود که در نهایت به نفع موجر باشد که مورد اجاره را به مدت طولانی‌تر اجاره دهد.

وزیر راه و شهرسازی توسعه حمل و نقل را نیازمند سرمایه گذاری گسترده و تبعیت از ساز و کار بازار دانست و گفت: کریدورهای شمال-جنوب و غرب به شرق از داخل ایران عبور می‌کند، ما می‌توانیم از این موقعیت راهبردی حداکثر استفاده را ببریم چرا که در این زمینه امکانات بسیار خوبی داریم و میلیاردها تومان سرمایه گذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی، کسب و کار نامناسب حمل و نقل را از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: باید کمک کنیم بنگاه‌های بزرگی با ظرفیت حمل و نقل ترکیبی یعنی بهره گیری از وسایل متنوع از جمله کشتی، قطار و کامیون تشکیل شود که بار را از جنوب به شمال یا شرق به غرب حمل کند.

وی ظرفیت ترانزیتی بار کشور را 150 میلیون تن اعلام کرد و افزود: باید بررسی کرد چه مشکلی وجود دارد که از این ظرفیت استفاده نمی شود و آمار ما در این زمینه خوب نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون سهم حمل و نقل در بورس در حد صفر است، تشکیل بنگاه‌های بزرگ مقیاس با امکان عرضه در بورس را از برنامه‌های خود بیان کرد.

وی درباره طرح های باقی مانده وزارت راه و شهرسازی گفت: حجم تعهدات انجام شده در بخش عمومی با درآمدهای دولت سازگاری چندانی ندارد به گونه‌ای که هم اکنون بیش از 3000 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و با خوشبینی هم فکر نمی کنیم بیش از این رقم تخصیص بگیریم.

آخوندی با بیان اینکه حجم تعهدات وزارت راه و شهرسازی در زمینه حمل و نقل بسیار زیاد است افزود: کمترین رقم گزارش شده در این زمینه بیش از 35 هزار میلیارد تومان است.

وزیر راه و شهرسازی درباره آزاد راه تهران-شمال هم گفت: این آزاد راه دارای دو بحث فنی و حقوقی و نیز نظام تامین مالی است،‌ این طرح مشکل جدی در ساختار حقوقی دارد و از روز نخست کج متولد شده است و این داستان ادامه دارد.

آخوندی با بیان این که قرار است جمعه از این طرح بازدید کنم تصریح کرد: در پی بازبینی ساختار حقوقی و تحقق منافع ملی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی، دو برابر شدن ظرفیت حمل و نقل هوایی و سه و نیم برابر شده ظرفیت حمل و نقل ریلی را از دیگر برنامه‌های خود بیان کرد و افزود: در هر دو مورد به جای پیشرفت، عقب رفت داشتم.

وی گفت: براساس قانون برنامه امسال باید صنعت هوایی ایران آزاد و رقابتی و بر اساس انتخاب مشتری باشد اما این اتفاق نیفتاده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز