خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد:

دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری به روش BOT در حوزه حمل و نقل

کد خبر : ۶۷۷۵۶

حمایت دولت از بخش خصوص به منظور رفع مشكلات این حوزه ادامه دارد و در سال جاری كه به سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نامگذاری شده نسبت به امضای تفاهم نامه ای به منظور تولید 250 هزار تن ریل اقدام كرده ایم و با برنامه ریزی های صورت گرفته از خرید حداكثر ظرفیت تولید كارخانجات واگن سازی حمایت می كنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام حمایت از بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری به روش BOT در حوزه حمل و نقل گفت: اتصال خطوط داخلی به خطوط بین المللی در دستور كار دولت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی نیکزاد با بیان اینکه هر منطقه برای رشد نیاز به ارتباط دارد اظهار داشت: این ارتباط موضوع های مختلف اعم از هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی را در بر می گیرد و همگان متفق القول هستند که حوزه ریلی در مقایسه با سایر حوزه ها از لحاظ ایمنی و اقتصادی و سازگاری با محیط زیست در اولویت قرار دارد.
نیکزاد با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در 4 مدل حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی موافق بخش خصوصی است تصریح کرد: ما در صنعت هوایی کلیه بخشها را به بخش خصوصی واگذار کردیم و در حوزه ریلی نیز کلیه واگنها اعم از مسافری و باری در اختیار بخش خصوصی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از حضور بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری به روش BOT استقبال می کنیم گفت: استفاده از این روش در ایران به این صورت است که تا زمانی که اصل و سود سرمایه مستهلک نشود سرمایه گذار می تواند در پروژه حضور داشته باشد.
نیكزاد به اقدامات انجام شده در دولت نهم و دهم اشاره کرد و اظهار داشت: دولت در هفت سال گذشته تا ابتدای سال 92، 57 میلیون و 600 هزار کیلومتر راه ساخته و تحویل داده که این رقم تا قبل از دولت نهم 37 میلیون و 109 هزار کیلومتر بوده است.
به گفته نیکزاد در حال حاضر 41 میلیون و 500 هزار کیلومتر انواع راه در دست اجراست.
وی در ادامه به ساخت 11 هزار کیلومتر خط آهن توسط دولت نهم و دهم اشاره کرد و افزود: هم اکنون 2500 کیلومتر خط ریلی تهیه و 8500 کیلومتر آن در دست اجراست.
به گفته نیکزاد در طول هفت سال گذشته از نظر تعداد لکوموتیو با رشد 5/4 و از نظر تعداد واگن مسافری و باری به ترتیب با رشد 4/1 و1/1 درصدی روبرو بوده ایم.
وی با بیان اینکه طرح جامع حمل و نقل ظرف 45 روز با در نظر گرفتن 90 درصد خواسته های مدیریت شهری به تصویب رسید خاطرنشان كرد: حرکت بر مبنای طرح جامع حمل و نقل روند مناسبی داشته و اگر بحث ریل را در حوزه برون شهری مدنظر قرار دهیم همگی از مباحث ریلی حمایت می کنیم.
وزیر راه و شهرسازی به جابجایی 138 میلیون مسافر در ایام عید اشاره و تصریح كرد: از این میزان 61 میلیون نفر از طریق حمل و نقل عمومی جابجا شده اند که سهم راه آهن 2 میلیون و 100 هزار نفر معادل 5/1 درصد بوده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بحث کیفیت در راه آهن مدنظر قرار بوده افزود: دولت در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است همچنین تلاش كردیم تا کل خطوط ریلی داخل کشور را به خطوط بین المللی متصل کنیم.
نیکزاد با اشاره به اتصال خطوط ریلی به خطوط بین المللی گفت: در حال حاضر بخش ریلی مربوط به ایران در محور گرگان- اینچه برون- ترکمنستان- قزاقستان آماده است كه حد فاصل 20 تا 25 اردیبهشت با حضور روسای جمهور سه کشور به بهره برداری خواهد رسید.
نیکزاد در ادامه گفت: در حال حاضر 20 شهر و مرکز استان به شبکه ریلی متصل است و اتصال 11 استان دیگر به شبکه ریلی در دست اجراست.
وی از حضور دانشگاهیان به منظور ایجاد تحول در حوزه ریلی استقبال کرد و گفت: در حال حاضر توان صادرات خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور را داریم و از کارشناسان و متخصصان دانشگاهی دعوت می کنیم تا در بحث قطار های سریع السیر وارد شوند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به حمایت از بخش خصوصی تصریح کرد: حمایت دولت از بخش خصوص به منظور رفع مشكلات این حوزه ادامه دارد و در سال جاری كه به سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نامگذاری شده نسبت به امضای تفاهم نامه ای به منظور تولید 250 هزار تن ریل اقدام كرده ایم و با برنامه ریزی های صورت گرفته از خرید حداكثر ظرفیت تولید كارخانجات واگن سازی حمایت می كنیم.
وی با بیان اینكه بایستی كشور ایران را در حوزه صنعت و تكنولوژی با رتبه های اول مقایسه كنیم اظهار داشت: باید به سمت راه اندازی قطارهای سریع السیر حركت كنیم و دولت در این زمینه اهتمام ویژه دارد و از سرمایه گذاران در حوزه حمل و نقل كشور به روش BOT حمایت می كنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز