خبرگزاری کار ایران

در پی تصمیم به حذف سهمیه ارز۱۲۲۶ توسط بانك مركزی؛

غروب شركت های هواپیمایی نزدیك است

asdasd

شرکت های هواپیمایی ایرانی نه تنها از هیچ جای دنیا تسهیلات دریافت نمی کنند بلکه در داخل کشور هم هیچ حمایتی از آنها هم نمی شود.

درپی تصمیم بانك مركزی مبنی بر قطع سهمیه ارز 1226 شركت‌های هواپیمایی‏،این شركت‌ها نسبت به این تصمیم واكنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بانك مركزی در راستای حمایت از صنعت حمل و نقل هواپیمایی كشور اقدام به پرداخت ارز مرجع با نرخ 1226 كرد اما بر اساس تصمیم اخیر بانك مركزی این سهمیه برای شركت های هواپیمایی حذف شد؛ بر اساس این تصمیم، شركت های هواپیمایی نیز باید ارز خود را از بازار آزاد تهیه كنند.

از آنجایی كه هزینه شركت های هواپیمایی بر اساس دلار است و درآمد آن ها ریالی صورت می گیرد، حذف سهمیه ارزی و تهیه ارز از بازار آزاد چالش جدیدی را پیش روی شركت های هواپیمایی گذاشته است.

در همین راستا نیز شركت های هواپیمایی با اعلام تعطیلی خود در آینده به لحاظ عدم تعادل درآمد و هزینه به ویژه در شرایط فعلی دلار تنها راه‌كار جبران هزینه ای خود را افزایش 100 درصدی نرخ بلیت هواپیما عنوان می كنند.

تنها نیمی از بودجه‌ی شركت قطری را به شركت های داخلی بدهید

در همین حال یک فعال صنعت حمل ونقل و هوایی كشور با اشاره به اینکه طی سال های اخیر بسیاری از تصمیم هایی که در صنعت حمل ونقل هوایی کشور گرفته شد، منجر به ضرر شرکت های هواپیمایی شده است درباره قطع سهمیه ارزی شرکت های هواپیمایی توسط بانک مرکزی گفت: شركت های هواپیمایی چگونه با درآمد ریالی هزینه های دلاری خود را تامین كنند.

مجتبی قرائیان با بیان این كه عمدتا عادت به غریبه پرستی کرده ایم و سیستم برنامه ریزی در صنعت حمل ونقل هوایی کشور در همین راستا صورت گرفته است، به تصمیماتی که در چند سال اخیر در خصوص صنعت حمل و نقل هوایی کشور اتخاذ شده است انتقاد كرد و گفت: طی شش سال گذشته هر تصمیمی که در این صنعت گرفته شده به ضرر صنعت حمل ونقل هوایی کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی حدیقه افزود: هر گونه هزینه ای از قبیل نرخ سوخت، نرخ بلیت و نرخ های خدمات هواپیمایی را به شرکت ها تحمیل كرده ایم علی رغم اینكه مجوز افزایش نرخ بلیت نیز داده نمی شود.

قراییان تصریح کرد: شرکت های هواپیمایی ایرانی نه تنها از هیچ جای دنیا تسهیلات دریافت نمی کنند بلکه در داخل کشور هم هیچ حمایتی از آنها هم نمی شود.

این فعال صنعت و حمل ونقل هوایی کشور با بیان اینکه نظرات اجرایی در سال های اخیر فقط منجر به فلج کردن سیستم حمل ونقل هوایی کشور شده است، افزود: قرارداد با شرکت هواپیمایی قطری برای انجام پروازهای خارجی و سایر اقداماتی که در این راستا انجام شده است تصمیمات غیر كارشناسی و بدون در نظر گرفتن تعطیلی شركت های هواپیمایی صورت گرفته است.

قراییان با بیان اینکه شرکت هواپیمایی ایران ایر سالیان سال میلیون ها دلار ضرر می دهد، گفت: این ضرر ها را دولت پرداخت می کند که برخی از این پرداخت ها منطقی و برخی نیز غیر منطقی است اما شرکت های خصوصی که پشتوانه مالی مناسبی ندارند بدون مجوز افزایش قیمت بلیت هواپیما چگونه هزینه های خود را با وضعیت فعلی دلار جبران کنند.

وی با اشاره به قطع سهمیه ارزی شرکت های هواپیمایی و در پی آن اعلام برخی شركت ها برای تعطیلی در آینده نزدیك گفت: راهکار برون رفت از تعطیلی شرکت های هواپیمایی این است که تمام حمایت ها و طرح هایی که دولت برای حمایت از ایرلاین قطری در نظر گرفته بود برای شرکت های ایرانی در نظر بگیرد.

این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی کشور خاطرنشان کرد: اگر دولت تنها 50 درصد از بودجه ای که بدون کارشناسی قرار بود به شرکت قطری برای انجام پروازهای خارجی بدهد به شرکت های هواپیمایی ایرانی اختصاص دهد نه تنها نرخ بلیت هواپیما حداقل 20 درصد کاهش می یابد بلکه می توانیم تمام مسیرهای خارجی را با وجود تحریم انجام دهیم.

وی افزود: حتی شرکت های هواپیمایی با تخصیص این اعتبار قادر به خرید هواپیما خواهند بود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار به شرکت هواپیمایی قطری گفت: به منظور انجام پروازهای خارجی قرار شد دولت 50 میلیارد تومان در ماه به شرکت های قطری بدهد این درحالی است که طبق قانون بین المللی حق پنجم هیچ شرکت هواپیمایی نمی تواند در دو مسیر همزمان پرواز کنند و این نیز شامل شرکت هواپیمایی قطر نیز می شد.

وی گفت: با تخصیص این 50 میلیارد تومان در ماه به شرکت های قطری در هر پرواز حدود 42 میلیون تومان در جیب شرکت قطری می رفت اما قرار بود این شرکت در روز 24 پرواز را انجام دهد.

این کارشناس صنعت حمل و نقل هواپیمایی کشور در توضیح مطلب فوق افزود: علاوه بر این بسیاری از شرکت های هواپیمایی با ورود شرکت های قطری و ناوگان هوایی کشور تعطیل می شدند.

قراییان ادامه داد: حتی دولت علاوه بر این 50 میلیارد تومان در ماه مجوز افزایش 25 درصد قیمت بلیت پروازهای خارجی را برای شرکت ها در نظر گرفته بود.

ادامه فعالیت شركت های هواپیمایی در هاله‌ای از ابهام

همچنین مدیرعامل سابق یكی از شركت های هواپیمایی درباره قطع سهمیه ارزی با اشاره به اینکه با وضعیت فعلی حذف سهمیه ارزی، شرکت های هواپیمایی نمی توانند به کار خود ادامه دهند، گفت: هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی براساس دلار و درآمدهای آنها ریالی صورت می گیرد و نمی تواننند با وضعیت فعلی دلار جوابگوی هزینه ها باشند.

وی این تصمیم را غیر منطقی عنوان كرد و گفت: از طرفی بدون مجوز افزایش نرخ بلیت هواپیما این هزینه ها غیر قابل جبران است.

سهم مردم از پرواز چه می شود؟

با تصمیم حذف سهمیه ارز، ‌نه تنها شركت های هواپیمایی از اكنون تعطیلی خود را پیش بینی می كنند و تنها راهكار خود را افزایش نرخ بلیت هواپیما می دانند بلكه مردم و متقاضیان سفر از طریق حمل ونقل هوایی از عاقبت این تصمیم بی نصیب نمی مانند؛ به گونه‌ای كه بعد از در نظر گرفتن شرایط سخت برای ارائه ارز مسافرتی به مسافران، افزایش نرخ بلیت هواپیما به تبع حذف سهمیه ارزی شركت های هواپیمایی چالش جدیدی را برای مردم به وجود آورده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز