خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار؛

برگ ریزان در بازار تلفن همراه

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۹

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و گوشی تلفن همراه گفت:در پی روند صعودی قیمت دلار و درهم طی روزهای گذشته میزان واردات قانونی گوشی تلفن همراه به شدت كاهش یافته است.

این روزها بازار تلفن همراه حال خوبی ندارد‎؛ نوسانات نرخ ارز همچنان تاثیر خود را برروی این بازار حفظ کرده و باعث شده نه تنها خرید و فروش کاهش پیدا کند، بلکه از بازدید کننده های بازار هم کاسته شده و دیگر رفت و آمد گذشته در این بازار وجود ندارد.
روند صعودی نرخ ارز در ماه جاری باعث شد، تا بهای همه گوشی های موجود در بازار یک شبه تقریبا دوبرابر شود، چراکه در کمتر از یک روز میزان افزایش قیمت ارز از مرز 500 تومان نیز گذشت که به موجب آن بیشتر مغازه داران و دست اندرکاران کالاهای دیجیتالی به خصوص موبایل، با ایجاد شوک جدید مغازه های خود را به حالت نیمه تعطیل درآوردند.
از دیگر رویدادهای بازار تلفن همراه در اولین ماه پاییز می توان به کاهش واردات قانونی و غیرقانونی گوشی های موبایل که از عدم ثبات نرخ ارز نشات گرفته، اشاره کرد.
بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران حوزه بازار تلفن همراه معتقدند که با شرایط پیش آمده در بازار تلفن همراه حدود 50 درصد از تقاضای مشتریان از این کالای ارتباطی و دیجیتالی کاهش یافت.

بانک مرکزی به تعهدات خود عمل نکرده است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و گوشی تلفن همراه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا ضمن تایید کاهش واردات قانونی گوشی تلفن همراه به كشورو افزایش قیمت گوشی گفت: این كاهش به دنبال نوسانات بازار ارز و عدم اجرای تعهدات بانک مرکزی مبنی بر ارایه ارز دولتی به وارد کنندگان گوشی تلفن همراه صورت گرفته است.
ابراهیم درستی ادامه داد: در پی روند صعودی قیمت دلار و درهم طی روزهای گذشته میزان واردات قانونی گوشی تلفن همراه به شدت كاهش یافته است.
به اعتقاد وی بازار تلفن همراه با تاثیر از افزایش قیمت دلار و درهم، شاهد كاهش مراجعه كنندگان برای این كالاشده چرا كه در پی افزایش قیمت این كالای ارتباطی، مشتریان تمایلی به خرید این كالادر بازار از خود نشان نمی دهند.

وی خاطر نشان کرد: شرایط حال حاضر شرایط حاد و بحرانی است و مشکلات موجود باعث شده که بسیاری از مغاره داران دچار مشکل شوند، ضمن اینکه آنها با درصد سود جزیی به کسب و کار می پردازند و همچنین که تغییر هرروزه مدلهای گوشی در دنیا باعث می شود یک گوشی بسیار سریع از رده خارج می شود و همین عوامل هم خود دلیلی بر ضرر مغاره داران می شود.

درستی در ادامه سخنان خود تنها راه حل موجود را ارایه ارز به وارد کنندگان دانست و گفت: ما چندین جلسه با سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده داشتیم که خوشبختانه این جلسات مفید بوده و مسوولان به ما قولهای مساعدی دادند تا بازار را از بحران خارج کرد.
وی افزود: این سازمان به ما پیشنهاداتی داده که کالاهای موجود در انبارها هم به بازار تزریق شود تا کمی از قیمتها کاسته شده و همچنین به وارد کنندگان رسمی هم ارز داده شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری کشور در ادامه سخنان خود به بحث اولویت بندی جدید ارزی اشاره کرد و گفت: در اولویت بندی جدید موبایل در رده نهم قرار گرفته است که این موضوع هم در جلسه ما با سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده عنوان شد که این امر هم قرار است مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه آن هم در هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی در پایان افزود: امیدواریم تمام مسوولان و فعالان این صنف دست در دست هم دهند تا بتوانیم هم بازار را از بحران خارج کنیم و هم از ضرر مغازه داران و همچنین مصرف کنندگات جلوگیری کنیم.

گزارش:ساره جعفرقلی

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز