خبرگزاری کار ایران

معاون فنی سازمان حفظ نباتات به ایلنا خبر داد:

هلو، شلیل و انگور شناسنامه دار شدند/ در تولید سموم خود کفا شدیم

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۴۵

یشترین میزان واردات سموم کشور ما از چین و هند است ولی تمام سموم وارده شده دارای تاییده بین‌المللی است و در چهار سال اخیرهم ۵ سم پر خطر از لیست سموم وارداتی حذف شده‌ و ۴۱ سم کم خطر معدنی و گیاهی جایگزین آن‌ها شده است.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات از شناسنامه دار شدن میو‌های تابستانی و خودكفایی در تولید سموم و آفت‌كش‌ها خبرداد.

محمد جواد سروش معاون فنی سازمان حفظ نباتات و معاون مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تلاش محققان ایرانی برای خود کفا شدن در تولید سموم و آفت‌کش‌ها افزود: در حال حاضر در تولید صابون حشره‌کش، کنه‌کش و قارچ کش‌ها خود کفا شده‌ایم و حتی برای مواد اولیه آن‌ها دیگر نیاز به واردات نداریم ضمن این‌كه وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های ویژه‌ای برای تولید محصولات سالم‌تر و استفاده از سموم بیولوژیک و گیاهی و معدنی دارد.

وی با اشاره به حذف سم‌پاشی‌های هوایی اظهار داشت: در چند سال اخیر سعی بر این بوده است که سم‌پاشی‌ها بصورت لکه‌ای و با دقت هرچه تمام‌تر صورت گیرد تا میزان سم استفاده شده کمتر شود.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، ۹۷ درصد محصولات تولیدشده در کشور ۱۰۰ درصد سالم بوده و در سه درصد دیگر احتمال وجود باقیمانده‌های سموم شیمیایی وجود دارد.

وی در ادامه به واردات برخی سموم اشاره كرد و گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و وجود تحریم‌ها بیشترین میزان واردات سموم کشور ما از چین و هند است ولی تمام سموم وارده شده دارای تاییده بین‌المللی است و در چهار سال اخیرهم  ۵ سم پر خطر از لیست سموم وارداتی حذف شده‌ و ۴۱ سم کم خطر معدنی و گیاهی جایگزین آن‌ها شده است.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور درمورد تلاش برای كیفیت بیشتر محصولات كشاورزی اظهار داشت: قرار است به زودی كلیه محصولات کشاورزی ما دارای کد ۱۶ رقمی شده و تحت نظارت ناظران در کشور تولید شوند تا اگر باقیمانده سموم و آفتکش‌ها در این محصولات پس از عرضه به میادین مشاهده شد همان تولید کننده و کار‌شناس مربوطه  پاسخگو باشند.

به گفته وی، ۸ کلینیک گیاه پزشکی در استان تهران شروع به کار کرده است و تاکنون محصولاتی چون هلو، شلیل و انگور داری کد ۱۶ رقمی شده‌اند.

وی با اظهار این موضوع که محصولات ارگانیک ۲۰تا ۳۰ درصد گران‌تر از محصولات غیر ارگانیک خود هستند افزود: این افزایش قیمت باعث ایجاد انگیزه در کشاورزان برای استفاده از سموم بیولوژیک و غیر شیمیایی خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز