خبرگزاری کار ایران

صافدل در پاسخ به ایلنا:

حجم مبادلات تجاری به ارزش 11.8 دهم میلیارد دلار رسید

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۱۴

صنعت سرامیک ایران نه تنها به اتیوپی و لیبی راه یافته بلكه در بازارهای روسیه نیز دارای جایگاه مناسبی است و 70 میلیون متر مربع صادرات به این کشور داشته ایم و به بازار کشورهای دیگر نظیر عراق و افغانستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان نیز راه پیدا کرده ایم این نمایشگاه 161 شرکت ایرانی و 24 شرکت از 9 کشور جهان حضور دارند.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حجم مبادلات تجاری کشور طی دو ماه گذشته رقمی به ارزش 11.8 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید صافدل رییس سازمان توسعه تجارت ایران در یک نشست خبری که صبح امروز به منظور افتتاح بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک برگزار شد،اظهار داشت: طی دو ماه ابتدای سال جاری حجم مبادلات تجاری 11.8 میلیارد دلار بوده که از این میزان 6.13 میلیارد دلار صادرات و 5.7 دلار واردات صورت گرفته است.

وی تصریح كرد: در سال جاری به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب 32 و 34 درصد حجم واردات کاهش داشته و همچنین در حوزه صادرات به لحاظ ارزشی 2 درصد وبه لحاظ وزنی 8 و نیم درصد کاهش داشته‌ایم.

وی افزود: عواملی نظیر محدودیت‌های ارزی و تفاوت در اظهارنامه‌ها باعث کاهش ارزش صادرات در این مدت شده و در حوزه واردات نیز به علت این که گروهی از کالاهای مصرفی ثبت سفارش نشده بودند شاهد کاهش واردات بودیم که عمدتا ناشی از تصمیمات شش ماهه دوم سال بوده است.

صافدل در خصوص برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک اظهار داشت: صنعت کاشی و سرامیک در حال تحول است و هر روز متنوع‌تر می‌شود این صنعت در دنیا از رشد 11 درصدی برخوردار است و حجم تولیدات آن در دنیا به ‌11 میلیارد متر مربع رسیده که سهم جمهوری اسلامی ایران از این رقم 455 میلیون متر مربع است اما به لحاظ ظرفیت های بالای این حوزه 200 میلیون متر مربع دیگر نیز در حال سرمایه گذاری است که این رقم را به 600 میلیون متر مربع خواهد رساند.

صافدل در ادامه گفت: با بازارگشایی می توان امید بیشتری برای افزایش سهم ایران در این حوزه داشت.

وی گفت: بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران مجموع صادرات کاشی سرامیک و چینی از مرز 500 میلیون دلار عبور کرده و در طول یک دهه گذشته سهم تولید ایران از 80 میلیون متر مربع به مرز 380 میلیون متر مربع در سال 90 رسیده و در سال 91 نیز رشدی معادل 37 درصد داشته است.

صافدل با اشاره به رتبه چهارم ایران در صنعت کاشی و سرامیک افزود: بعد از کشورهای چین، هند و برزیل جایگاه ما در حوزه صادرات صنعت سرامیک قابل توجه است.

صافدل بیان کرد: در حال حاضر ارز صادرکنندگان در بازار به صورت کالا یا مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر صادرات سیمان به عراق ادامه دارد و در سال گذشته 8.5 میلیون تن سیمان به عراق صادر شده است این در حالی است كه حجم واردات سیمان به عراق 14 میلیون تن بوده است.

وی افزود: سهم اشتغال ما در حوزه صنعت سرامیک 40 هزار نیروی کار به صورت مستقیم و 200 هزار نیروی کار به صورت غیرمستقیم است.

در ادامه این نشست روشنفکر رییس انجمن كاشی و سرامیك اظهار داشت: این نمایشگاه از نظر شکلی و ماهوی تغییرات عمده ای داشته است حدود 50 سال پیش اولین واحد کاشی وسرامیک در کشور افتتاح شد اما امروز ظرفیت در این حوزه 900 برابر شده و تحولی عظیم در این صنعت را شاهد هستیم.

وی افزود: هم اکنون تولیدکنندگان ما با استفاده از آخرین تکنولوژی روز و چاپ دیجیتال می توانند نه تنها به کشورهای همسایه بلکه به سایر کشورها صادرات داشته باشند. اما تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت کاشی با توافق سازمان توسعه تجارت ایران و صادرکنندگان مخالفند زیرا گمرک ارز آن‌ها را با قیمت ارز مبادلاتی یا دلار کمتر از 2000 تومان محاسبه نموده و ارزش ریالی آن را به صادرکنندگان می پردازند.

وی با تاکید براینکه نباید مازاد تولید در کشور رسوب کند خاطرنشان کرد: براورد ما از تولید این صنعت در سال جاری 90 میلیون متر مربع بوده که حداقل به بالای 120 میلیون متر مربع خواهد رسید.در این راستا حدود 30 تا 40 میلیون متر مربع دیگر از این صنعت در حال نصب و راه اندازی است.

روشنفکر با بیان اینکه صادرات صنعت سرامیک به بازارهای آفریقا نیز راه پیدا کرده تصریح کرد: صنعت سرامیک ایران نه تنها به اتیوپی و لیبی راه یافته بلكه در بازارهای روسیه نیز دارای جایگاه مناسبی است و70 میلیون متر مربع صادرات به این کشور داشته ایم و به بازار کشورهای دیگر نظیر عراق و افغانستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان نیز راه پیدا کرده ایم این نمایشگاه 161 شرکت ایرانی و 24 شرکت از 9 کشور جهان حضور دارند.

در ادامه این نشست صافدل در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص امکان تغییر اولویت بندی کالاها افزود: اولویت بندی کالاها همانند سال گذشته خواهد بود و تغییر جدیدی نخواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص راه اندازی مرکز مبادلات ارزی گفت: این مرکز در سال گذشته راه اندازی شد و در دوره شش ماهه تحویل بانک مرکزی شد همچنین در خصوص توافق چهاربندی ارزی بین صادرکننده ها و سازمان توسعه تجارت افزود: به یکی از چهار روشی که ارز حاصل می شود صادرکننده یا خودش کالا را وارد می کند یا به واردکننده دیگری می دهد تا از ارزش را استفاده کند و امکان به بار نشستن ارزها در حساب های ملی به نرخ مبادله ای وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر سهم قابل توجهی از ارزهای حاصل از صادرات در عرصه تجارت قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز