خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

هدایت نقدینگی به سمت تولید، سفته بازی را از بین می‌برد

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۳۹

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هدایت نقدینگی به تولید سفته بازی را از بین می برد،گفت: اقدامات انجام شده طی سه دهه اخیر در حوزه های مختلف اقتصادی بی نظیر بوده و در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز با شش دستاورد مهم همراه بوده است.

تحریم های كنونی علیه كشورمان " تحریم های نسل سوم " است كه كل اقتصاد را دربرگرفته و دراین عرصه دشمنان انقلاب اسلامی بانك مركزی و نفت را تحریم كرده اند و آنها به خیال واهی خود نوعی جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفته اند.

به گزارش ایلنا، مهدی غضنفری،با بیان این جمله كه مدیریت اقتصادی كشور بسیار توانمند است و همه قوا در كنارهم به فائق آمدن بر تحریم ها كمك می كنند، اظهار داشت: آنها تصور می كنند كه قادر به ایجاد مشكل برای اقتصاد ایران هستند، اما در واقع این طرز تفكر توهمی بیش نیست.
به گفته وی، كشورهای تحریم كننده ایران تصور می كنند به دلیل آنكه اقتصادهای برتر جهان را دارند، قادرهستند با یك اقتصاد تك به نام ایران مقابله كنند و به همین دلیل تحریم ها را سخت تر كرده اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با بیان اینكه دشمنان درك درستی از انقلاب اسلامی ایران ندارند و تصور می كنند كه با فشارهای تحریمی كه منجر به برخی گرانی ها شده، می توانند مردم را از ارزش های انقلاب دور كنند، افزود: درك آنها از انقلاب اسلامی، درك اقتصادی است اما غافل از آن هستند كه انقلاب ما با مذهب و فرهنگ ایرانی آمیخته است، مردم آن را جزیی از خود می دانند و نمی توان آن را از مردم جدا كرد.

خود اتكایی عامل مقابله با تحریم ها

غضنفری گفت: ریشه و بنیان اقدامات انجام شده بر دو موضوع خود باوری و خود اتكایی قرار گرفته، خود باوری به این معناست كه ملت ایران پس از انقلاب اسلامی باور كرده اند كه با توانمندی خود می توانند كارها را به انجام برسانند.
او ادامه داد: درباره خود اتكایی نیز باید بگوییم كه با تحمیل برخی تحریم‌ها، باید به خودمان اتكا می‌كردیم چرا كه كشورهای صاحب تكنولوژی ما را همراهی نكرده از در اختیار قرار دادن تكنولوژی های نو به ما خودداری می كردند،‌ بنابراین ما جز به خودمان نمی توانستیم به دیگران متكی باشیم.
وی با تصریح براین موضوع كه با باور توانمندی های خود، از كمك دیگران قطع امید كردیم و این شرایط باعث شد تا مجموعه ای از دستاوردها نصیب كشورمان شود، گفت: این دستاوردها كه در مطلع و آغاز آن هستیم نصیب كشور شد و انشالله با تداوم آن روز به روز نتایج پرثمرتری را در اقتصاد كشورمان شاهد خواهیم بود.
غضنفری درادامه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های صنعت، معدن و تجارت را در شش محور تقسیم بندی كرد و از "ابداع انواع فناوری های نوین " به عنوان محور نخست نام برد.
وی توضیح داد: بسیاری از دستاوردها همچون فناوری های نو، نانوتكنولوژی ها، سلول های بنیادی، پرتاب ماهواره به فضا، انرژی هسته ای، كاتالیست ها در حوزه پتروشیمی و یا سایر فرایندهای شیمیایی در كار آزمایشگاهی و تحقیقاتی بدست آمد كه تمام اینها نشانگر آن است محققان ما دراین عرصه ها به خوبی درخشیدند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جایگاه علمی ایران در جهان و اینكه هم اكنون بسیاری از متخصصان ایرانی به ارایه مقاله در تراز جهانی می پردازند، گفت: آنها در تراز جهانی آزمایشات بسیاری انجام می دهند، تركیبات و نوتركیبات را در حوزه دارو پزشكی مطرح می كنند كه تمامی این اقدامات برای جوانان آینده كشور امید بخش است.
غضنفری ادامه داد: باید توجه داشت كه بستر اصلی فناوری ها است، پس از آن تجارت آغاز می شود، صنعت بر پایه آن شكل می گیرد و به واقع دراین حوزه رشد بسیار خوبی داشته ایم.
وی در ادامه از " طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات پیچیده " به عنوان محور دوم دستاوردهای حوزه صنعت، معدن و تجارت یاد كرد و گفت: "در آزمایشگاه نانو تكنولوژی یاد گرفته ایم، باید دستگاهی بسازیم كه از آن استفاده كنیم، دراین حوزه نیز همچون طراحی و ساخت ماشین آلات پیچیده صنعتی، طراحی و ساخت كارخانجات،‌مهندسان ما بخوبی ظاهر شدند."
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در گذشته توانمندی ساخت كارخانه را نداشتیم اما درحال حاضر كارخانجات متعددی همچون تولید محصولات صنعتی، لوازم خانگی، مواد غذایی، طراحی و ساخت انواع سد و سیلو را بنا كرده ایم، این شرایط كه غیراز تولید كالا، ساخت ابنیه و تاسیسات می باشد، توان بالای مهندسی كشور را نشان می دهد.

دستاوردهای صنعتی پس از انقلاب اسلامی
غضنفری با بیان اینكه "سرمایه گذاری و تولید محصولات صنعتی و معدنی " محور سوم دستاوردهای انقلاب اسلامی است، افزود: درحالی كه ظرفیت تولید فولاد در ابتدای انقلاب اسلامی تنها 500 هزارتن بود اما این میزان در این سال ها روز به روز بیشتر شده و به 20 میلیون تن در زمان كنونی رسیده است، همچنین ظرفیت تولید سیمان از شش میلیون تن به 80 میلیون تن رسیده است، ظرفیت تولید خودرو نیز از 150 هزارتن در ابتدای انقلاب اسلامی به 2 میلیون دستگاه در زمان حاضر رسیده كه گویای رشد صنعت در بخش های مختلف است.
وی با بیان اینكه رشد بالای تولید مس كاتدی موجب شده كه جمهوری اسلامی ایران در سال 90 در میان 10 كشور برتر تولید كننده مس كاتدی قرار گیرد، افزود: ظرفیت تولید كشور به 255 هزارتن رسیده است.
به گفته وی، روند افزایشی تولید كاشی و سرامیك در سال های اخیر موجب شده تا ایران جزو پنج كشور برتر جهان قرار گیرد، رشد چند برابری حوزه پتروشیمی نیز نشان از خود باوری و اهتمام متخصصان و تولید كنندگان داخلی به خود اتكایی دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: آثار محور سوم را می توان در بازار، بورس و سایر فرصت هایی پیش روی مشاهده كرد، كالاهای ایرانی در نمایشگاه های بین المللی جایگاه ویژه خود را نشان می دهد و درسطح تراز خارجی مطرح است.
غضنفری از" عرضه كالا و خدمات فنی و مهندسی " در داخل و خارج كشور به عنوان محور چهارم اشاره كرد و گفت: این محور ارتباط نزدیكی با مسئله تحریم دارد.
وی با بیان اینكه صادرات غیرنفتی به دنبال جایگزین شدن نفت است، اظهار كرد: میزان صادرات كالا در ابتدای انقلاب اسلامی تقریبا نیم میلیارد دلار بود اما این رقم به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده است و اگر خدمات فنی و مهندسی را به صادرات كالا بیافزاییم میزان صادرات غیرنفتی بیش از 50 میلیارد دلار خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را نیز یادآور شد درحالی كه ایران پیش از انقلاب اسلامی یك كشور وارد كننده خدمات فنی ومهندسی بود و تكنولوژی ماشین آلات خط تولید را وارد می كرد، اما هم اكنون مهندسان ایرانی دربیش از 35 كشور خطوط تولید نصب كرده به راه سازی وسد سازی اقدام می كنند.
وی گفت:‌ درحال حاضر بیش از سه میلیون واحد صنفی و 70 هزار بنگاه تولیدی در كشور فعال است كه باید با مجموعه ای از قوانین و مقررات روابط میان آنها را تنظیم كرد ‌كه ما از آن به عنوان فضای كسب و كار نام می بریم.
وی ازخصوصی سازی به عنوان مهمترین اقدام انجام شده دراین باره نام برد و عنوان كرد: تشكل های بخش خصوصی بسیارفعال شده اند حال آنكه در گذشته چنین موضوعی وجود نداشت.
یكپارچه شدن اطلاعات تولید و تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به یكپارچه سازی اطلاعات تولید، تجارت با راه اندازی پرتال ارزی گفت: دراین پرتال كه در حال نهایی شدن است، تمام اطلاعات حوزه تولید و تجارت، بانك و گمرك قابل مدیریت، مشاهده و ارزیابی است.
وی عنوان كرد: هر چند كه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما از نقطه شروع به خوبی به سمت جلو رو به حركت هستیم و امیدواریم با اشتغالزایی بیشتر دیگر هیچ فرزند ایرانی بیكار نباشد، تولید ایرانی ضمن حفظ قدرت رقابت خود با فناوری بالا در بازارهای هدف ماندگار باشد.
به گفته وی، در مدیریت فضای كسب و كار، مدیریت جریان نقدینگی به سمت تولید موضوعی بسیار مهم است كه تا حدی این مدیریت انجام شده اما اگر هرچه بیشتر جریان نقدینگی به سمت تولید حركت كند فضای سفته بازی و سوداگری از بین خواهد رفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره محور ششم دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز گفت: مقابله با تحریم های ناجوانمردانه آخرین محور را در بر می گیرد.
وی كه از تحریم های نخستین علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان تحریم های نقطه ای نام برد، گفت: به عنوان مثال یك تكنولوژی یا خرید یك دستگاه خاص را بر ما تحمیل می كردند اما درمرحله دوم حوزه بانك حمل و نقل و بیمه مورد تحریم قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز