خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق های تجارت و صنایع افغانستان:

امریکا خرید نفت از ایران را برای اهداف غیرنظامی افغانستان منع نکرده است

کد خبر : ۴۲۳۰۶

خرید نفت ایران توسط تاجران و بازرگانان افغانستانی به منظور مصارف غیرنظامی، همانند گذشته در حال انجام می باشد.

 اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان با اشاره به خبرهای منتشر شده در مورد منع شدن دولت کابل از خرید نفت از ایران اعلام كرد: به هیچ عنوان امریکا، افغانستان را از خرید نفت کشور ایران منع نکرده است.

دیروز در برخی از رسانه ها خبری به نشر رسید، مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه امریکا، افغانستان را از خرید نفت از ایران منع کرده است.
در این رسانه ها به نقل از ویکتوریا نولاند؛ سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا آمده است که دولت افغانستان و دیگر شرکا را به نگاه جدی به تحریم‌های امریکا علیه ایران تشویق کرده و از آنها خواستیم؛ تا هیچ گونه ارتباطی میان افغانستان و ایران، این قانون امریکا را نقض نکند.

محمد قربان حقجو؛ رییس اتاق های تجارت و صنایع افغانستان ضمن رد این گزارش ها گفت:به هیچ عنوان امریکا افغانستان را از خرید نفت کشور ایران منع نکرده است.

وی افزود:خرید نفت ایران توسط تاجران و بازرگانان افغانستانی به منظور مصارف غیرنظامی، همانند گذشته در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به مصارف نظامی کشور افغانستان تصریح کرد: نهاد بازرسی ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) در طی نشر گزارشی اعلام داشته که وزارت دفاع این کشور، طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ مقدار ۱.۱ میلیارد دلاراز ایران نفت خریداری نموده است.

با این حال رییس اتاق های تجارت و صنایع افغانستان گفت: در صورتی که امریکا تامین کننده قسمت بزرگی از هزینه های وزارت دفاع می باشد و با توجه به تحریم هایی که علیه ایران انجام داده به هیچ عنوان راضی نیست پولی که به افغانستان می دهد، در ایران به مصرف برسد.

آقای حقجو گفت که با وجود تحریهای کشورهای غربی و امریکایی، مجلس امریکا این اجازه را نمی دهد که ایران، از پولی که امریکا به افغانستان کمک می کند، تغذیه شود.

رییس اتاق های تجارت و صنایع در پایان تاکید کرد: با وجود اینکه تمام هزینه نظامی از سوی امریکا تامین مالی می شود، افغانستان دیگر گزینه ای برای رد و یا تایید ندارد؛ ولی تا کنون جایگاه کشورافغانستان در این رابطه مشخص نمی باشد.

گفتنی است که افغانستان به میزان بالایی وابسته به سوخت روسیه، ترکمنستان و ایران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز