خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل منطقه آزاد چابهاراعلام كرد:

درخواست مقامات افغانی برای اجاره زمین‌های منطقه ازاد چابهار

asdasd
کد خبر : ۳۹۹۴۲

این موضوع در نامه ای از سوی انور الحق احدی وزیر صنعت و تجارت افغانستان سازمان منطقه آزاد چابهار اعلام شد،این مقام افغانی در این نامه خواهان واگذاری زمین با توجه به مذاكرات صورت گرفته به تجار افغانی شد.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار گفت: مقامات افغانی خواستار واگذاری زمین های منطقه ازاد چابهار به تجار افغانی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهباز یزدانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به تفاهم نامه صورت گرفته بین مقامات ایرانی و افغان که اردیبهشت ماه سال جاری در کابل به امضا رسید اظهار داشت: در راستای استفاده از مسیر چابهار برای ترانزیت کالاهای وارداتی و صادراتی افغانستان، واگذاری زمین به تجار افغان آغاز شده است.

وی افزود: این موضوع در نامه ای از سوی انور الحق احدی وزیر صنعت و تجارت افغانستان سازمان منطقه آزاد چابهار اعلام شد،این مقام افغانی در این نامه خواهان واگذاری زمین با توجه به مذاكرات صورت گرفته به تجار افغانی شد، وزیر صنعت و تجارت افغانستان با تاکید بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو طرف جهت تعمیق روابط تجاری و نقطه شروع آن خواهان واگذاری یک هکتار زمین توسط سازمان منطقه آزاد چابهار به یکی از شرکت های ترانزیتی بین المللی افغانی برای فعالیت اقتصادی شد.

یزدانی خاطر نشان كرد: وزیر صنعت و تجارت افغانستان در این نامه از آمادگی سرمایه گذاری دیگر تجار در این منطقه خبر داده و گفته نزدیکی چابهار و مرزهای مشترک با یکدیگر امتیاز بسیار خوبی برای ما خواهد بود که تجار بتوانند در کوتاه ترین زمان و صرف کمترین هزینه کالاهای خود را مبادله کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به امکانات و پتانسیل های بالقوه بندر استراتژیک چابهار افزود: تجار افغانی در شرایط موجود، علاقه مند هستند تا كالای خودرا از طریق دریای عمان به كشور خود منتقل كنند.

وی با اشاره به امکانات و تجهیزات موجود و اهمیت استراتژیک بندر چابهار از نقطه نظر ترانزیتی و به منظور فعال سازی هر چه بیشتر کریدور ترانزیتی شمال- جنوب و فراهم آمدن امکان سرمایه گذاری تجار افغان در بندر چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار می تواند زمینه را برای فعال کردن مسیر ترانزیت کالاهای افغانستان به کشورهای دیگر فراهم سازد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: منطقه آزاد چابهار دارای 9 پیکره اراضی است که شامل پیکره یک 230 هکتار برای فعالیت های تجاری، خدماتی، اداری، گردشگری، پیکره دو 160 هکتار برای توسعه صنایع غیر آلاینده و سردخانه ها، پیکره سه 960 هکتار (580 شمالی شهرک مسکونی ـ 380 جنوبی سایت دانشگاه)، پیکره چهار 1400 هکتار فضای جنگلی و حیات وحش و کشاورزی، پیکره پنج 450 هکتار برای توسعه روستای تیس و ایجاد یک دهکده توریستی ـ تفریحی اختصاص یافته است.

وی تصریح كرد: پیکره شش 700 هکتار برای ایجاد شهرک های بازی و اسکله های اختصاصی ورزش های آبی، پیکره هفت 3000 هکتار برای صنایع کوچک و متوسط و انبارهای متوسط اختصاص یافته که تاکنون 630 هکتار آن آماده شده است همچنین پیکره های هشت با وسعت 7000 هکتار برای ایجاد صنایع بزرگ، انبارها، فرودگاه، پالایشگاه و در نهایت  پیکره 9 با وسعتی بالغ بر 100 هکتار برای کاربری های ویژه همچون آب شیرین کن و مجتمع کشتی سازی اختصاص دارد.

شهباز یزدانی در ادامه به زیرساخت های اقتصادی چابهار اشاره کرد و گفت: 14 پست اسکله صیادی و 2230 فروند انواع شناور صیادی در چابهار فعالیت می کنند. اسکله تجاری شهید کلانتری با آبخور 12.5 متر با ظرفیت 45000 تن آماده پذیرش کشتی ها است همچنین اسکله تجاری شهید بهشتی با عمق 9 متر و دارا بودن چهار پست پهلوگیری هر کدام به ظرفیت 25000 تن و یک پست 100هزار تنی آماده ارائه خدمات به فعالان اقتصادی است.

وی گفت: ظرفیت سالانه تخیه و بارگیری اسکله های تجاری چابهار  3 میلیون تن است که با پیشبرد برنامه و اهداف بلند مدت تا سال 2015 این میزان به 6 میلیون تن افزایش می یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در بخش دیگری از سخنان خود در مورد زیرساخت های این منطقه گفت: 7 مجتمع تجاری متعلق به بخش خصوصی با 60 هزار مترمربع زیربنا در این منطقه فعالیت می کند. دو هتل 3 و 2 ستاره با 140 تخت پذیرای مسافران و گردشگران هر ساله چابهار است که برنامه بلند مدتی برای توسعه فضاهای اقامتی در منطقه پیش بینی شده است. پست 27 مگاواتی برق و یک ایستگاه  برق 63 کیلوواتی و 70 کیلومتر جاده دسترسی به پیکره های مختلف در 4 و 2 باند استاندارد، دارا بودن 4000 خط تلفن ثابت و احداث بیش از 1800واحد مسکونی در شهرک مسکونی با تمام امکانات از جمله زیر ساخت های این منطقه است.

این مقام مسئول مزایای موقعیت استراتژیک منطقه آزاد چابهار را عبور کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب از ایران دانست و تاکید کرد چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی این کریدور نقش کلیدی را در بهره برداری از مزایای آن ایفا می کند.

وی افزود: قرار گرفتن در خارج از منطقه بحرانی خلیج فارس و قابل اتکا بودن در شرایط بحرانی برای کشور و منطقه، دروازه ورودی به تنگه هرمز که بیش از 48 درصد سوخت جهان و 70 درصد سوخت کشورهای چین و ژاپن از این منطقه تامین می شود از دیگر مزیت های استراتژیک این منطقه است ضمن اینکه چابهار دارای ذخایر عظیم معدنی و دریایی برای استقرار صنایع شیلاتی و ساختمانی است.

وی افزود: امکان استفاده از نیروی کار خارجی تا سقف 10 درصد، معافیت 20 ساله بر درآمد و دارایی ها و سود حاصله، امکان تبدیل ارزهای مختلف بدون محدویت، واردات ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع بدون عوارض گمرکی، امکان صادرات محصولات مختلف بدون تشریفات دست و پاگیر، امکان 100 درصد مالکیت خارجی شرکت ثبت شده در منطقه آزاد، آزادی بازگشت سرمایه و سود حاصله به خارج از کشور، امکان استفاده از نیروی کار خارجی تا سقف 10 درصد، امکان بهره مندی از تخفیف در واردات نیازمندی های رفاهی و مسکونی، بهره مندی از قوانین منعطف کار و تامین اجتماعی خاص مناطق، امکان واردات و بهره برداری از ماشین آلات مرتبط به تولید با تخفیف خاص و در نهایت  امکان واردات بخشی از تولید به داخلی ایران در قالب ارزش افزوده، اشاره کرد.

شهباز یزدانی مزایای سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار را نیز بر شمرد و گفت: امکان مشارکت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی بدون محدویت در نسبت سهم و امکان دسترسی به بازارهای بین المللی از طریق آبراه های آزاد با وجود نیروی کار ارزان و ماهر از جمله مزیت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار است.

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز