خبرگزاری کار ایران

توسعه کارگاههای فرآوری پسته زمینه درآمد ارزی بیشتر

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۰۵

40 درصد پسته جهان در ایران،48 درصد در آمریکا،8 درصد در ترکیه و4 درصد نیز در کشورهای یونان، استرالیا، سوریه افغانستان، تولید می شود.

براساس اعلام انجمن پسته ایران امسال 200 هزارتن پسته حاصل تلاش پسته کاران کشور بوده که از این مقدار حدود 107 هزار تن پسته در استان کرمان برداشت شده است.
آنچه مسلم است بازار این محصول سود آور در دست کشاورزان استان کرمان است و محصول پسته این استان به بیش از 70 کشور دنیا صادر می شود.
به گزارش ایلنا، 40 درصد پسته جهان در ایران،48 درصد در آمریکا،8 درصد در ترکیه و4 درصد نیز در کشورهای یونان، استرالیا، سوریه افغانستان، تولید می شود.
به گفته آقای جلال پور رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان سالانه حدود 500 هزار تن پسته در جهان تولید می شود واین در حالیست که نیاز مردم دنیا به این محصول حدود 600هزار تن برآورد شده است و همین نیاز روز افزون به این محصول طلایی باعث شده در همه ادوار و با تمام فراز ونشیب ها و با وجود توطئه ها وتحریمهای مختلف دشمنان علیه مردم ایران این محصول بدون هیچگونه خللی به سایر کشورها صادر شود. 
عسکر اولادی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می گوید: صنعت پسته در ایران با سابقه بیش ازهزار سال می تواند به یکی از پایه های صادرات غیر نفتی تبدیل شود و 20 درصد از این بخش مهم را به خود اختصاص دهد. 
وی می افزاید:طبق برنامه پنجم توسعه کشور قرار بوده صنعت پسته کشور با تولید چهار صد هزار تن، 4 میلیارد دلار ارزاوری نصیب کشور کند که به دلایل مختلفی از جمله بحران کمبود اب وکاهش تولید در استان کرمان بعید است محقق شود.
وی مدیریت صحیح تولید فعلی این محصول را نیز باعث ارز اوری 2میلیارد دلاری برای کشور می داند و می گوید: با برنامه ریزی دراز مدت و حل مشکل اب استان کرمان می توانیم سهم این بخش در صادرات غیر نفتی را به 20 در صد افزایش دهیم 
عسکر اولادی توجه به فراوری پسته را موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این بخش می داند و می گوید: محدودیتهایی همچون تطبیق نداشتن سفارش کشورهای هدف با ارزشهای اسلامی مانند درخواست چاپ عکس وارم های خاص برروی بسته های صادراتی و بودن تعرفه های واردات پسته فراوری شده به کشورهای هدف از جمله موانع ایجاد ارزش افزوده است که باید با رایزنی های سیاسی و فرهنگی این موانع را برطرف کرد.
محسن جلال پور، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز فراوری و بسته بندی محصول پسته را باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتر و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان می داند و می گوید: انجمن پسته استان تا کنون مطالعاتی برای راه اندازی کارخانه های فراوری پسته انجام داده است.
وی می افزاید: پایین بودن تولید این محصول با توجه به بالابودن تقاضای جهانی،شرایط خاص کشورهای واردکننده برای محصولات فراوری شده،کمبود نقدینگی و حمایت نکردن از این بخش ف ووجود ذائقه های مختلف در بین مصرف کنندگان،خارجی از جمله موانع راه اندازی صنایع تبدیلی در این بخش است. 
وی با تاکید برراه اندازی صندوق حمایت از پسته کاران خاطرنشان کرد: در این صورت تبادل اطلاعات میان کشاورزان و صادرکنندگان بهتر می شود.
بنا براعلام سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اکنون 450 کار گاه فراوری پسته در کشور وجود دارد که از این تعداد 168 کارگاه در استان کرمان فعالند اما این کارگاهها به دلیل ساختار سنتی و نداشتن استاندارد های لازم توان تولید محصول قابل رقابت با سایر کشور ها را ندارند. 
شیرینی،کمپوت، شکلات،کره پسته،پسته شور از جمله محصولاتی است که از پسته فراوری و می توان آنها را با قیمت بسیار زیاد صادر کرد.
عسکراولادی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران وچین در این زمینه می گوید:با این کار حد اقل 40 در صد ارزش افزوده محصولات فراوری شده بالاتر می رود و رقم یک میلیارد و 600 میلیون دلاری فعلی صادرات پسته را حد اقل به 2 برابر افزایش دهد.
کریمی پور رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران می گوید:چین،اتحادیه اروپا،کشورهای امریکای لاتین،روسیه،هند، کشورهای عربی از مهمترین واردکنندگان پسته ایرانند که در صورت راه اندازی صنایع وفناوری های نوین در این بخش می توان ارزاوری قابل توجهی را برای کشور بدست اورد. 
تولید کنندگان پسته نیز دلایلی همچون نبود نقدینگی، پرداخت نکردن تسهیلات بانکی و طولانی بودن فرایند فراوری تا باز گشت سرمایه رااز عمده ترین دلایل فراوری نشدن پسته در استان کرمان می دانند. 
آقای عرب یکی از تولیدکنندگان کره پسته در کرمان در زمینه مشکلات خود می گوید: حمایت نکردن از این صنعت در کشور ونپرداختن تسهیلات بانکی با عث شده
امسال 60 نیروی کارخود را در گارگاه فراوری پسته به 20 نفر کاهش دهد.
حیدر پور تولید کننده پسته شور در کرمان نیز تفاوت ارز اوری تولید هر کیلو پسته فله با فراوری شده را حدود 2 دلار میداند ومی گوید:کشوری مانند چین پسته کرمان را فله ای می خرد و پس از فراوری با قیمتی بسیار گزافی می فروشد.
وی بازار یابی فردی برای فروش محصولات فراوری شده را نا موفق می داند و می گوید: دولت می تواند با بازار یابی بین المللی نقش مهمی در صادرات ایفا کند. 
ابطحی عضو هیئت مدیره انجمن پسته ایران می گوید: فقط 10 در صد پسته کشور فراوری می شود که در مقایسه با میزان تولید پسته کشور رقم ناچیزی است.

حسنی یکی دیگر از تولید کنندگان پسته می گوید: با راه اندازی کارخانه های فراوری می توان از ضایعات پسته نیز در تولید مربا وترشی، قارچ خوراکی،صنایع رنگرزی، تأمین خوراک دام وحتی به عنوان ماده اولیه سوخت استفاده کرد.
استاندار کرمان با اشاره به این‌که 24 درصد از باغات کشور متعلق به این استان است گفت‌: 70 درصد سطح زیر کشت پسته کشور در کرمان وجود دارد.
اسماعیل نجارخاطر نشان کرد:کمبود اب کشاورزی ونبود امکان توسعه سطح زیر کشت موجب نگرانی جدی حدود 200 هزار پسته کار استان کرمان شده است. 
وی ابراز امید واری کرد با تامین اب مورد نیاز کشاورزی وهمچنین اجرای طرحهای نوین ابیاری می توان وضعیت موجود تولید پسته در استان کرمان را حفظ کرد در غیر این صورت در اینده ای نزدیک پسته کاران با بحران جدی مواجه خواهند بود. 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان می گوید:تنها یک واحد مجهز ضبط و فرآوری پسته در استان کرمان با400 نفر نیرو وجود دارد که در زمینه تولید، فرآوری پسته خشک برای صادرات، پوست کنی و بوجاری و رنگ بندی مغز سبز فعالیت می کند. 
وی ظرفیت صادرات این واحد در سال را بین هشت تا 10 هزار تن دانست وگفت: با توجه به تولید سالانه بیش از 100هزارتن پسته در استان راه اندازی چندین واحد فراوری وضبط پسته در استان ضرورت دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز