خبرگزاری کار ایران

غضنفری:

رشد هفت برابری سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن

وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد هفت برابری میزان سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن در دولت های نهم و دهم خبرداد و رقم این سرمایه گذاری را 106هزار میلیارد تومان اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مهدی غضنفری عنوان كرد: میزان سرمایه گذاری در دوره های 77 تا 83، حدود 15 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین رقم سرمایه گذاری در دو سال اخیر (از ابتدای سال 89 تا پایان 90) را حدود 25 هزار میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: دراین مدت بیش از 13 هزار پروانه بهره برداری صادر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید از ابتدای دولت نهم تاكنون افزون بر 51 هزار پروژه صنعتی و معدنی با بیش از یك میلیون نفر اشتغال به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرارگرفته است.

وی همچنین گفت: حجم تولید نشان دهنده انبوهی از سرمایه گذاری های انجام شده دارد به نحوی كه از سال 84 تاكنون 700 بنگاه جدید بزرگ با 35 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری احداث شده است.

غضنفری درادامه افزود:مجموع طرح های به بهره برداری رسیده در فاصله سال های 84 تا 90 درحوزه بنگاه های كوچك، متوسط و بزرگ 23 هزار و 700 مورد بوده كه با رقم 55 هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری، برای 500 هزارنفر اشتغال ایجاد كرده است.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح های اجرا شده و به بهره برداری رسیده در سال های (84-90) درحوزه بنگاه های بزرگ (فولاد، پتروشیمی، خودرو، سیمان، مس، آلومینیوم و كشت و صنعت)،حدود 700 واحد با 35 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و 160 هزار نفر اشتغالزایی بوده است.

غضنفری ادامه داد: درحوزه بنگاه های متوسط از قبیل قطعه سازی، صنایع الكترونیك وغیره نیز حدود 11هزار واحد با 15 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری زمینه اشتغال 250 هزار نفر را فراهم كرده است.

وی ادامه داد: دراین سال ها نیز حدود 12 هزار واحد بنگاهی كوچك به بهره برداری رسید كه برای این واحدها 4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و موجب اشتغالزایی 90 هزار نفر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این گفت وگو با اشاره به اتمام یكهزار پروژه نیمه تمام صنعتی و معدنی و صدور پروانه بهره برداری برای آنها در سه ماه نخست امسال گفت: میزان سرمایه گذاری در این طرح ها بیش از یك هزار و 600 میلیارد تومان است كه اشتغالزایی برای 14 هزار نفر را به طور مستقیم فراهم كرده است.

** رشد 1.5 برابری تولید خودرو در دولت های نهم و دهم

دكترغضنفری با بیان اینكه تولید خودرو از سال 1346 تا 83، حدود 6 میلیون و 100 هزار دستگاه بوده، این رقم از سال 84 تا 90 افزون بر9 میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو شده است.

وی با بیان این جمله كه تولید خودرو در سال 83، 960 هزار دستگاه بود، ابراز امیدواری كرد این ظرفیت تا پایان سال 90 به 2 میلیون دستگاه رسیده است.

وی حضور در جمع پنج كشور برتر تولید كننده كاشی و سرامیك را مورد توجه قرار داد و افزود: ظرفیت كاشی و سرامیك در سال 83، 176 میلیون متر مربع بود كه این ظرفیت در سال 90 به 380 میلیون متر مربع رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال های 84 تا 90 گفت: این رقم دراین مدت به یك هزار و 750 میلیارد ریال رسید.

غضنفری تصریح كرد: ایدرو تا پایان سال 83، یك هزار و 200 میلیارد تومان سهام شركت های تحت پوشش را واگذار كرده بود.

وی تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در شهرك ها و نواحی صنعتی از سال 84 سه ماه نخست امسال را 16 هزار و 125 فقره اعلام كرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد: در دولت دهم 170 فقره شهرك و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده است و اشتغالزایی دراین مدت بیش از 318 هزار نفر بوده است.

وی رسیدن به نصاب 4.7 درصد متوسط سالانه بهره وری كل عوامل تولید در بخش صنعت و معدن، مدیریت آثار محدودیت های بی سابقه اعمال شده توسط كشورهای غربی در حوزه صنایع، بومی سازی محصولات و فن آوری های موردنیاز كشور و تبدیل تحریم ها از تهدید به فرصت رااز جمله اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر برشمرد.

ایجاد ساختارهای یكپارچه سیاستگذاری موردنیاز بخش تولید از قبیل كارگروه حمایت از تولید به منظور سیاست گذاری و تصمیم گیری‌های كلان از دیگر موضوعاتی بود كه وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره كرد و افزود: ایجاد ستاد تسهیل امور و رسیدگی به مسائل واحدهای تولیدی و شهركهای صنعتی و رسیدگی به مشكل بسیاری از واحدها نیز در برنامه ها قرار گرفته است.

غضنفری از دیگر اقدامات صورت گرفته دراین سال ها را تعامل فعال با تشكل ها و بخش خصوصی در سیاست گذاری و تصمیم گیری های صنعتی، توجه ویژه به تامین زیرساخت های صنعتی كشور (از قبیل توسعه شهركها، تامین برق، گاز و آب موردنیاز بخش تولید)،توسعه و همكاری‌های فنی اقتصادی با كشورهای جهان بویژه كشورهای آمریكای لاتین، آسیایی، آفریقایی و كشورهای همسایه مسلمان و ایجاد سایت های مشترك تولید در كشورهای مختلف عنوان كرد.

توجه ویژه به توسعه صنایع با رویكرد فنآوری پیشرفته و صنایع نوین از قبیل بیو ایمپلنت ها، سلول های بنیادی، كاتالیست ها، نانوموادها، انرژی های نو، سیاست گذاری به منظور ارتقاء كیفیت محصولات و تولیدات داخلی از طریق اعمال استانداردهای اجباری، تدوین استانداردهای جدید، تهیه لوایح مرتبط (از قبیل قانون ارتقاء كیفیت خودرو و محصولات داخلی) از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه صنعت، معدن و تجارت عنوان شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز