خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سابق شركت ملی نفت در واكنش به اظهارات میركاظمی:

در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره آقای زنگنه کار نشد

کد خبر : ۹۴۶۲۷

خیلی ها و از جمله آقای میركاظمی باید عذرخواهی كنند /دنیا نباید به عدم حضور نفت ایران عادت کند/ قاسمی در بخش فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، ابتکارات خوبی به خرج دادند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در دولت اول احمدی‌نژاد به اظهارات وزیر نفت دو ساله دولت دهم واکنش نشان داد.

«آقای میرکاظمی گفت که آقای زنگنه باید از مدیران نفتی عذرخواهی کند چرا که گفته است گروهبان­‌ها باید از نفت بروند و ژنرال‌ها بیایند.

بنده می‌­ خواهم بگویم اگر بنا بر عذرخواهی است خیلی‌ها و از جمله خود آقای می‌رکاظمی باید عذرخواهی کند.»

این­ را سیف االله جشن ساز می‌گوید. مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران با اشاره به فضای حاکم بر نفت در دوره میرکاظمی افزود: «خیلی‌ها وقتی به نفت آمدند کسانی که عمرشان را در تولید نفت و گاز سپری کرده بودند کنار گذاشتند. وقتی این افراد با تجربه را کنار زدند طبیعی است که صنعت نفت دچار مشکل می‌­شود.»

وی با اشاره به برکناری بیش از ۲۵۰ نفر از مدیران با سابقه نفتی در دوره آقای می‌رکاظمی تصریح کرد: «درباره اتفاقات دوره وزارت آقای میرکاظمی در نفت، می‌توان بعداً به تفصیل گفت‌و‌گو کرد اما فعلا همین قدر کافیست که در دوره وزارت ایشان، تعداد زیادی که سال‌ها در نفت کار کرده و تجربه اندوخته بودند برکنار شدند.»

مسعود میرکاظمی، وزیر اسبق نفت و رییس فعلی کمیسیون انرژی، پیش از این گفته بود: «از قول آقای زنگنه در رسانه‌ها مطرح شده که درباره مدیران نفتی گفته‌اند گروهبان‌ها باید بروند و ژنرال‌ها بیایند، واقعا تأسف می‌خوریم فردی که هنوز صلاحیتش بررسی نشده بیاید اینگونه اظهارنظر کند. آقای زنگنه باید از مدیران نفتی عذرخواهی کند و در عین حال بررسی شود که آیا اصلا خود صلاحیت گروهبانی در وزارت نفت را دارد یا خیر.»

به جرات می‌گویم در زمینه تولید و توسعه در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره آقای زنگنه کار نشد

سیف الله جشن ساز، مدیرعامل سایق شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل فعلی شرکت نیکو، درباره دوره وزارت بیژن زنگنه در وزارت نفت، چنین اظهار نظر می‌­ کند: «شاخصه وزارت دوره آقای زنگنه در نفت، تولید و سازندگی بود. در آن دوره، ما نیاز داشتیم تا تولید را بالا ببریم. به همین دلیل باید در حوزه‌های جدید اکشاف می‌کردیم. چه در بخش نفت، چه در بخش گاز.» و بعد می‌افزاید: «در دوران آقای زنگنه، تولید نفت بالا رفت و در بخش توسعه میادین نفتی و گاز پیشرفت خوبی کردیم که شاخص‌ترین آن‌ها پارس جنوبی است. در دوره وزارت ایشان عملیات اجرایی ۱۰ فار بصورت همزمان شروع شد که ۵ فاز آن در زمان خود ایشان افتتاح گردید.» جملات بعدی جشن­ساز که در دولت اول احمدی‌نژاد، هم مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بوده هم مدیرعامل شرکت ملی نفت خواندنی است: «به جرات می‌­ توانم بگویم در مورد توسعه و تولید نفت و گاز، در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره آقای زنگنه کار نشد.» وی کوناه بودن دوره وزارت افراد بعد از زنگنه و شرایط تحریم را از دلایل تاثیرگذار بر عملکرد وزاری بعدی می‌داند.

فازهای ۳۵ ماهه چه شد؟

جشن­ ساز در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عدم تطابق زمانبندی اعلام شده برای پروژه‌های ۳۵ ماهه پارس جنوبی با واقعیت‌های موجود گفت: «در اینکه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی به سرعت باید به اتمام برسد بحثی نیست اما فرآیند طراحی، مهندسی و اجرای پروژه‌های بزرگی نظیر فازهای پارس جنوبی، را نمی‌توان فقط با دستور کوتاه کرد. همه کار‌شناسان در آن دوره گفتند که اجرای فازهای جدید پارس جنوبی در ۳۵ ماه امکان پذیر نیست. اما آقایان گوش نکردند.» در دوره وزات سید مسعود می‌رکاظمی زمان اتمام فازهای ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴ را ۳۵ ماه اعلام کردند که با مخالفت همه کار‌شناسان مواجه شد.

جشن ساز می‌گوید: «الان ۳۵ ماه تمام شده است و این فاز‌ها نه تنها تمام نشده بلکه‌گاه تا ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر پیشرفت نکرده‌اند حالا معلوم شده است که چنین کاری عملی نبوده است.» وی نقش تحریم­‌ها را در تاخیر انجام پروژه‌ها بی‌تاثیر نمی‌داند اما، اعلام زمان ۳۵ ماهه را برای اتمام فازهای جدید پارس جنوبی از ابتدا غیرکار‌شناسی ارزیابی می‌کند.

اولویت وزارت نفت چگونگی مبارزه با تحریم هاست

مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت که بعد از حضور می‌رکاظمی در وزارت نفت به نیکو رفت ظرفیت تولید تحویل داده شده به دولت دهم را ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد. ظرقیت تولیدی که امروز حتی بدون تحریم‌ها به حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است: «همیشه اولین گزارشی که روی میز وزیر نفت قرار می‌گیرد گزارش روزانه تولید نفت و گاز بوده است. وزرایی که به فضای نفت آشنا بودند به این گزارش اهمیت می‌دادند و سعی می‌کردند مشکلات تولید را بلافاصله رفع کنند اما آن‌ها که از فضای نفت سررشته­ای نداشتند آنطور که باید و شاید یه بالا و پایین شدن تولید اهمیت نمی‌دادند. تولید نفت و گاز آدم­های خودش را می‌خواهد.»

جشن ساز با اشاره به شرایط سخت تحریم نفت و اولویت بازار یابی و فروش نفت می‌گوید: «اگر فکر شود که به این زودی‌ها از فشار تحریم‌‌ رها می‌شویم درست نیست. پس اولین مساله وزیر جدید چگونگی مواجهه با تحریم هاست. مساله بعدی هم فروش نفت است. ما باید بازار‌هایمان را در دنیا حفظ کنیم. دنیا نباید به عدم حضور نفت ایران عادت کند.»

مدیرعامل نیکو، شرایط فعلی را برای توسعه ظرفیت‌های داخلی شرابط مناسبی می‌داند: «‌آقای قاسمی، وزیر فعلی، در زمینه توسعه میادین مشترک زحمات زیادی کشیدند و در بخش فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، ابتکارات خوبی به خرج دادند که بخش عمده‌ای از آمار فروش روزانه نفت مرهون تلاشهای فردی ایشان است. با توجه به شرایط تحریم، ایشان عملکرد قابل قبولی داشتند.»

بیژن نامدار زنگنه، روز گذشته، از سوی دکتر روحانی، بعنوان وزیر نفت پبشنهادی کابینه یازدهم، به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. معرفی زنگنه با استقبال زیادی از طرف فعالان نفتی در دنیا مواجه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز