خبرگزاری کار ایران

غرب نسبت به صادرات گاز ایران به عراق واكنش نشان داد

کد خبر : ۹۱۸۸۰

قرارداد با عراق صادرات گاز طبیعی ایران را دو برابرخواهد کرد برای این منظور ایران تولید گاز از میدان پارس جنوبی را افزایش خواهد داد و نیز دولت ترکیه اعلام کرده که قصد دارد به خرید گاز طبیعی از ایران به رغم فشار غرب ادامه دهد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در واکنش به قرارداد گازی ایران و عراق نوشت: ایران برای عرضه گاز طبیعی به عراق به مدت چهار سال یک قرارداد ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری با این کشور امضا کرده که یک فرجه برای تهران در برابر تحریم‌ها و یک منبع انژری مهم برای کشور عراق است و در حال حاضر نگرانی‌های واشنگتن را بر انگیخته است.
به گزارش ایلنا، یک مقام بلندپایه نفت و گاز ایران می‌گوید: این قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران را دو برابر خواهد کرد و باعث افزایش تولید گاز میدان پارس جنوبی خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ‌ آمریکا از عراق خواسته تا درباره این قرارداد توضیح دهد.
وی افزود: ‌بغداد در گذشته از این مذاکرات استقبال کرده و تمایل خود را برای تبعیت از تحریم‌های آمریکا اعلام کرده است. البته ما هر جا که هر فعالیتی برخلاف تحریم‌های آمریکا باشد درباره آن تحقیق خواهیم کرد.
مصعب المدرس سخنگوی وزارت نیروی عراق گفت: گاز طبیعی ایران برای عراق یک منبع سوخت مهم است که به این کشور در زمینه کاهش کمبود برق از طریق دو نیروگاه در حومه بغداد کمک خواهد کرد.
کمبود برق در عراق باعث اعتراضات ضد دولتی در هفته‌های اخیر در مناطق شیعه نشین جنوب عراق شده است. در فصل تابستان دمای هوا در عراق به مرز ۵۰ درجه می‌رسد.
با توجه به تحریم‌ها، این قرارداد برای ایران یک بازار صادراتی منطقه‌ای بسیار مهم را ایجاد می‌کند.
به گفته مقامات ایرانی و عراقی، براساس این قرارداد چهار ساله که روز یکشنبه در بغداد به امضای رستم قاسمی وزیر نفت ایران و کریم الجمیلی وزیر نیروی عراق رسید، این کشور از دو ماه دیگر روزانه ۸۵۰ میلیون فوت مکعب گاز ایران را به قیمت ۱۰ میلیون دلار در روز خریداری خواهد کرد.
براساس این قرارداد، ایران سالانه سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از محل فروش گاز به عراق درآمدزایی خواهد داشت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا مدعی شده که درآمد نفتی ایران سال گذشته به دلیل تحریم‌ها بیش از ۲۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.
ایران بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد اما صادرکننده بزرگی در زمینه گاز طبیعی محسوب نمی‌شود. ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی را عمدتا به ترکیه صادر کرد. بیش از ۹۷ درصد گاز تولیدی ایران در داخل کشور مصرف می‌شود.
دولت ترکیه اعلام کرده که قصد دارد به خرید گاز طبیعی از ایران به رغم فشار غرب ادامه دهد.
قرارداد با عراق صادرات گاز طبیعی ایران را دو برابرخواهد کرد. برای این منظور ایران تولید گاز از میدان پارس جنوبی را افزایش خواهد داد.
تحریم‌های بین المللی سد راه توسعه پروژه‌های صادراتی در پارس جنوبی شده است. شرکت فرانسوی توتال در سال ۲۰۰۹ میلادی به دلیل فشار آمریکا از فاز ۱۱ پارس جنوبی که برای توسعه توان صادرات گاز طبیعی مایع بود، کنار کشید.
پس از آن شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال شد، اما طی سه سال این شرکت پیشرفت کمی داشته و قرارداد آن در ماه آوریل منقضی شد.
صادرات گاز ایران به عراق براساس قرارداد جدید از طریق خط لوله استان دیاله عراق انجام خواهد شد که ۹۰ درصد آن تکمیل شده و باید ظرف دو ماه به پایان برسد. عراق گاز طبیعی کافی برای تامین نیروگاه‌های خود در اختیار ندارد و تنها نیمی از نیاز برق خود را تامین می‌کند و شش درصد آن را از ایران وارد می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز