خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون انجمن تجهیزات صنعت نفت:

قطر ۲۰ برابر بیشتر از ایران از میادین مشترک گازی بهره برداری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۹۵

«به دلیل عملی نشدن قراردادهای داخلی و خارجی رقیب ما کشور قطر کماکان یکه تاز در استخراج گاز است و ۲۰ برابر ایران برداشت دارد و رتبه یک جهان را در تولید گاز مایع به خود اختصاص داده است.»

رییس کمیسیون انجمن تجهیزات صنعت نفت گفت: قطر به دلیل توانایی در جذب سرمایه خارجی و در اختیار داشتن منابع مالی کافی، ۲۰ برابر بیشتر از ایران از میادین مشترک گازی بهره برداری می‌کند.

رضا پدیدار، رییس کمسیون انجمن تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص برنامه ریزی وزارت نفت برای بهره‌برداری از میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه گفت: به غیر از برنامه ریزی‌های دراز مدت وزارت نفت، وزیر نفت کنونی برنامه ریزی‌های کوتاه مدتی برای افزایش بهره برداری از میادین مشترک داشت که به دلیل تحریم‌ها و عدم تخصیص منابع مالی این امر آنچنان که باید محقق نشده است.

رییس کمسیون انجمن تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که پیش روی دولت قرار گرفت از قبیل تحریم، بخش نامه‌های متعدد و بلوکه شدن منابع مالی فروش نفت، برنامه‌هایی که وزیر نفت قول اجرا شدن آن‌ها را داده بود از قبیل نظارت بر اجرا و تکمیل فازهای باقی مانده از پارس جنوبی در ۳۵ ماه و بهره برداری هر چه سریع‌تر از میادین مشترک عملی نشد.

پدیدار با اشاره به میادین مشترک افزود: بخشی از میادین مشترک گازی ایران با قطر و امارات است و نیز میادین مشترک نفتی با عربستان، کویت و عراق داریم که به غیر از میادین مشترک قطر که در خشکی است ما بقی در مناطق آبی قرار دارند.

پدیدار تصریح کرد: به دلیل عملی نشدن قراردادهای داخلی و خارجی رقیب ما کشور قطر کماکان یکه تاز در استخراج گاز است و ۲۰ برابر ایران برداشت دارد و رتبه یک جهان را در تولید گاز مایع به خود اختصاص داده است.

رییس کمسیون انجمن تجهیزات صنعت نفت با اشاره به دلایل پیشی گرفتن کشور رقیب افزود: یکی از دلایل این عقب ماندگی را می توان به عدم جذب سرمایه گذاری خارجی نسبت داد که ایران به دلیل مشکل در سیاست‌های پولی و ارزی و نا توانی در خروج ارز، امكان استفاده از این فاکتور را ندارد.

پدیدار با اشاره به نیاز تزریق۲۵۰ میلیارد دلاری به صنعت نفت افزود: به دلیل تحریم‌ها و پایین آمدن فروش نفت این سرمایه که قرار بود از ۱۴/۵ درصد محل فروش نفت پرداخت شود محقق نشد و وزارت نفت توانایی تزریق سرمایه به پروژه‌های نفتی را پیدا نکرد.

وی دلیل این عقب ماندگی‌های ۲۰ ساله را که از قبل از تحریم‌ها نیز وجود داشت در هدف گذاری‌ها برای دستیابی به سطح سرمایه گذاری و تولید دانست و ادامه داد: ما همیشه نسبت به برنامه ریزی‌ها در اسناد بالا دستی، برنامه پنجم توسعه، سند چشم انداز و نیز برنامه ریزی بودجه عقب بودیم و تا زمانی که مطابق با این برنامه‌ها حرکت نکنیم تغییری به وجود نخواهد آمد.

پدیدار تصریح کرد: عدم ثبات در سیاست‌های اقتصادی و تنگناهای اقتصادی باعث کاهش ارزش پولی کشور شده و همچنین صدور دستورالعمل‌های متعدد و دست و پا گیر منجر به متوقف شدن پروژه‌ها در دست پیمان کار‌ها شده است که یکی از این پروژه‌ها مربوط به میادین مشترک است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز