خبرگزاری کار ایران

مدیر كل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشریح كرد:

دلایل سقوط آزاد قیمت پتروشیمی در بازار

کد خبر : ۷۱۴۷۸

در نیمه اول سال 91 صادرات محصولات پتروشیمی و همچنین عرضه خارج از بورس كالا موجب بروز مشكلات زیادی شده بود كه در مرحله اول عرضه كل محصولات در بورس در نیمه دوم سال 91 توانست بخش عمده‌ای از مشكل را حل كند.

مسئول كارگروه تخصصی محصولات پتروشیمی كارگروه تنظیم بازارگفت:برای صادرات 2 میلیون تن محصول پتروشیمی در 6 ماهه اول سالجاری مجوز صادر شده است.

به گزارش ایلنا، علی اصغر رمزی با تشریح اتفاقاتی كه در زمینه محصولات پتروشیمی در سال‌های اخیر در كشور روی داده است گفت: در تاریخ بیست و هشتم اسفند ماه 90،‌ستاد هدفمند كردن یارانه‌ها با صدور مصوبه‌ای تمامی مجتمع‌های پتروشیمی را ملزم به عرضه محصولاتشان در بورس كالا كرد تا امكان نظارت و كنترل بر قیمت و عرضه این محصولات با سهلوت و شفافیت بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: اما در نیمه اول سال 1391 تنها حدود 40 درصد از محصولات پتروشیمی در بورس كالا عرضه شد و این كمبود عرضه موجب افزایش قیمتها شد و اعتراض تمامی صنایع پائین‌دستی و تكمیلی را در پی داشت كه نهایت این نوسانات در مهر ماه سال 91 نمایان شد و مسئولین ذیربط و كارگروه تنظیم بازار با حساسیت و سرعت نسبت به بررسی موضوع اقدام كردند.

به گفته وی در مرحله نخست، جلسات مشتركی بین مسئولین كارگروه تنظیم بازار و شركت ملی صنایع پتروشیمی برقرار شد و پیشنهاداتی برای ساماندهی بازار محصولات پتروشیمی تنظیم و به كارگروه تنظیم بازار ارائه شد كه با تصویب این پیشنهادات از جمله تشكیل كارگروه تخصصی محصولات پتروشیمی اقدامات اجرایی برای ساماندهی بازار آغاز شد.

مسئول كارگروه تخصصی محصولات پتروشیمی كارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه در ابتدای تشكیل این كارگروه تخصصی به دلیل مشكلات متعدد موجود به ناچار در هر هفته 3 جلسه برقرار شد،گفت:قرار است به مرور در ماه‌های بعدی به هفته‌ای 2 جلسه و اخیراً با سامان یافتن بازار این محصولات هر هفته یك جلسه برقرار گردد كه تا كنون 40 جلسه از جلسات این كارگروه برگزار شده است  و تصمیمات متخذه در این كارگروه بالغ بر 250 مورد بوده است.

رمزی با اعلام اینکه متوسط قیمت محصولات پلیمری در بازار آزاد در اوایل مهر ماه سال 91 حدود 5700 تومان و متوسط قیمت محصولات پلیمری در بورس كالا نیز در همین مدت حدود 3900 تومان بوده تاکید کرد: این موضوع نشانگر اختلاف قیمت حدود 1800 تومانی در هر كیلو بین بورس و بازار آزاد است.

این مقام مسئول با اشاره به عملكرد این كارگروه تخصصی در این زمینه خاطرنشان كرد: با تشكیل كارگروه تخصصی، تصمیمات مناسبی در این زمینه اخذ شد كه عرضه كل محصولات در بورس كالا و افزایش عرضه آن موجب شد تا اختلاف قیمت بورس كالا با بازار آزاد به شدت كاهش یابد.

به گفته رمزی‌ ‌این میزان از حدود 1800 تومان در هر كیلو به 200 تا 300 تومان رسید و شاهد كاهش قیمتها در بازار آزاد حدود 24 درصد و كاهش قیمت در بورس حدود 15 درصد بودیم كه در حال حاضر نیز قیمتها در حدود قیمتهای جهانی و با نوسانات بسیار محدود و تقریباً با ثبات در وضعیت مناسبی قرار دارد.

مدیر كل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث صادرات محصولات پتروشیمی نیز را از دیگر مباحثی ذكركرد كه در چندین جلسه كارگروه تخصصی مطرح و مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گرفت و مقرر شد در 2 روش كوتاه مدت و بلند مدت ساماندهی انجام شود.
وی افزود: در این راستا، در نیمه اول سال 91 صادرات محصولات پتروشیمی و همچنین عرضه خارج از بورس كالا موجب بروز مشكلات زیادی شده بود كه در مرحله اول عرضه كل محصولات در بورس در نیمه دوم سال 91 توانست بخش عمده‌ای از مشكل را حل كند.

مسئول كمیته تخصصی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی اضافه كرد: ولی برای صادرات نیز باید مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌گرفت زیرا همگی اعضاء كارگروه اعتقاد به حمایت از مجتمع‌های پتروشیمی در امر صادرات داشتند.

وی افزود: از این رو در تصمیم كوتاه مدت و فوری مقرر شد با روش معینی در صورتیكه محصولی از محصولات پتروشیمی در بورس كالا عرضه شد و به فروش نرفت و متقاضی داخلی نداشت برای همان محصول و به میزان مشخص و برای همان مجتمع پتروشیمی عرضه كننده اجازه صادرات داده شود تا به این طریق وقفه‌ای در امر صادرات ایجاد نشود.

رمزی همچنین اظهار كرد: ولی در روش دوم و بلند مدت مقرر شد برنامه سالیانه تولید، مصرف داخلی و صادرات تمامی محصولات پتروشیمی تنظیم و به تصویب كارگروه تخصصی برسد و بر آن اساس نیاز به ادامه روش اول وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینكه در طول چند ماه گذشته و با روش اول حدود 60 فقره مجوز صادرات به وزن یك میلیون و 3 هزار تن صادر شد افزود: با تصویب برنامه یكساله تولید در كارگروه تخصصی، مصرف و نیاز داخلی و صادرات سال 92 نهایی شد و حدود 2 میلیون تن محصولات پتروشیمی مازاد بر نیاز داخلی مشخص و به شركت ملی صنایع پتروشیمی اعلام گردید تا براساس توافقات به عمل آمده سهم هر مجتمع پتروشیمی مشخص و با توجه به تنظیم بازار داخلی برای صادرات آنها اقدام لازم به عمل آید.

مسئول كمیته تخصصی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی بیان کرد: برنامه 6 ماهه اول سال 92 از سوی شركت ملی صنایع پتروشیمی تعیین شده به گمرك ایران برای عملیات اجرایی ارسال شده است.

وی در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر مجتمع‌های پتروشیمی، برنامه و مجوز صادرات سال 92 خود را دارند و با هماهنگی انجام شده بین تمامی اعضاء كارگروه تخصصی مشكلی وجود ندارد و كارگروه به صورت هفتگی می‌تواند نظرات و مسائل مربوطه را بررسی و اقدام لازم انجام دهد در واقع تمامی درخواستهای صادرات مجتمع‌های پتروشیمی قبلاً بررسی و اقدام شده است و قاعدتاً پیگیریهای بعدی آنها برای عملیات اجرایی صدور كالا باید توسط خود مجتمع‌های پتروشیمی انجام پذیرد.

رمزی همچنین گفت: واحدهای صنعتی كه بعضاً محصولات پتروشیمی (مواد اولیه پتروشیمی) تولید می‌ كنند و با توجه به اینكه اینگونه واحدهای صنعتی تولیداتشان قابل مقایسه با مجتمع‌های عظیم پتروشیمی نیست و تاثیر چندانی در تنظیم بازار كشور ندارند مقرر گردید این موضوع در كارگروه تخصصی مطرح و كارگروه تصمیم مقتضی اتخاذ كند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز