خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادارخبرداد:

امکان خرید خصوصی برق فراهم شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۱۵

بر اساس توافقات قرار است امکان معامله برق میان خریداران و فروشندگان خصوصی برق فراهم شود به نحوی که خریداران بتوانند وجوه را به طور مستقیم به نیروگاه ها پرداخت کنند و فرآیند پیچیده واریز پول به توانیر و خزانه حذف می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:با رایزنی بورس انرژی و وزارت نیرو قرار است خریداران خصوصی، برق را مستقیما از فروشندگان خصوصی خریداری و وجه معامله را مستقیما به نیروگاه پرداخت کنند.

به گزارش ایلنا،علی صالح آبادی در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاری جلسه ای توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس انرژی، وزارت نیرو وخزانه داری کل کشور برای انجام معاملات برق 15 نیروگاه در بورس انرژی، گفت: در این جلسه برای فعالیت بورس برق و تخصیص منابع به آن توافقاتی انجام و قرار شد وزارت نیرو نامه ای به خزانه داری کل کشور در خصوص تخصیص ارقام مورد توافق ارایه کند.

وی افزود: این نامه صادر شده و قرار است ماهانه حدود 10 میلیارد تومان به این امر تخصیص یابد بنابر این بزودی کار معاملات برق به صورت پیوسته در بورس انرژی انجام می شود.

صالح آبادی گفت:علاوه بر این بر اساس توافقات قرار است امکان معامله برق میان خریداران و فروشندگان خصوصی برق فراهم شود به نحوی که خریداران بتوانند وجوه را به طور مستقیم به نیروگاه ها پرداخت کنند و فرآیند پیچیده واریز پول به توانیر و خزانه حذف می شود.

صالح آبادی با بیان اینکه بورس انرژی در اواخر سال گذشته آغاز بکار کرد و به همین دلیل معاملات زیادی در آن انجام نشد،خاطرنشان کرد: در عین حال وزارت نیرو نیز باید منابع لازم را برای انجام معاملات تجهیز می کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان داشت:برای فعال شدن بورس برق و اختصاص منابع برای انجام معاملات بر روی یک رقم توافق و قرار شد که وزارت نیرو نامه مربوطه را به خزانه داری برای اختصاص رقم مورد نظر به معاملات برق در بورس انرژی ارائه دهد که این نامه صادر شده است.

وی با اعلام اینکه معاملات برق به صورت پیوسته با اختصاص مبلغ مورد نظر به صورت ماهانه در بورس انرژی آغاز خواهد شد، عنوان کرد: علاوه بر آن با رایزنی و همکاری بورس انرژی و وزارت نیرو قرار است خریداران خصوصی برق از فروشندگان خصوصی مستقیما برق را خریداری و معامله کنند و پول نیز مستقیما به نیروگاه پرداخت شود و فرآیند پیچیده واریز وجه معامله به خزانه و سپس نیروگاه طی نشود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این کار با هماهنگی وزارت نیرو به زودی اجرا خواهد شد، اظهارداشت: ظاهرا این موضوع در کمیته تنظیم مقررات وزارت نیرو به تصویب رسیده که در صورت اجرایی شدن مصوبه حجم معاملات بورس انرژی در حوزه برق بالا خواهد رفت. البته زمان اجرایی شدن این طرح بستگی به وزارت نیرو دارد و آنها باید موضوع را پیگیری کنند.

صالح آبادی تصریح کرد: در حال حاضر امکان معامله در حوزه برق در بورس انرژی از خارج از کشور وجود ندارد، امادر بخش زغال سنگ این کار انجام می شود، و روز چهارشنبه هفته جاری هم یک معامله صادراتی زغال سنگ انجام شد.

وی تعداد دفعات معاملات زغال سنگ و قطران در بورس انرژی را هفته ای یکبار اعلام کرد و افزود: در بورس کالا نیز چنین است اما در بورس کالا معاملات پتروشیمی، کشاورزی و سایر محصولات انجام می شود و معاملات به نحوی توزیع شده که روزانه معامله در بورس کالا انجام شود و هر روز معامله وجود داشته باشد اما هر یک از این معاملات در هفته یکبار است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد معاملات اوراق سلف نفتی هم گفت: معاملات اوراق سلف نفتی فعلا مسکوت مانده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت عملکرد صندوق های زمین و ساختمان،اظهارداشت:هر چند سازمان بورس و اوراق بهادار تا کنون موافقت اصولی صندوق های زمین و ساختمان را صادر کرده اما این صندوق ها تا کنون به مرحله پذیره نویسی عمومی نرسیده است.

وی با اشاره به صدور موافقت اصولی یک صندوق زمین و ساختمان در روز های گذشته توسط سازمان بورس، گفت: این صندوق نیزهنوز به مرحله پذیره نویسی عمومی نرسیده است زیرا باید ابتدا زمین طرح به صندوق منتقل و سپس مجوز پذیره نویسی عمومی آن صادر شود.

رییس سازمان بورس واوراق بهادار تصریح کرد: این سازمان تا کنون موافقت اصولی چهار تا پنج صندوق زمین و ساختمان را صادر کرده اما متقاضیان تا کنون پیگیری های لازم را پس از دریافت موافقت اصولی انجام نداده اند.

صالح آبادی اظهارداشت: صندوق های زمین و ساختمان دارای شفافیت بالایی هستند و به همین دلیل دریافت کنندگان موافقت اصولی برای ایجاد این حجم از شفافیت با مشکلاتی مواجه هستند.

وی درباره وضعیت اوراق سلف نفتی گفت: انتشار این اوراق همچنان مسکوت مانده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از بررسی اوراق منفعت حج در شورای فقهی بورس خبر داد و گفت:قرار است این اوراق نهایی شود اما هنوز در مرحله بحث فقهی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص واگذاری سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس نیز گفت: وزارت ورزش باید اقدامات لازم را برای پذیرش این باشگاه ها در فرا بورس انجام دهد و از آنجایی که ساختار و سرمایه باشگاه ها باید بررسی شود واگذاری آنها کار ساده ای نیست.

وی در مورد دستور کار جلسه آتی شورای عالی بورس نیز گفت: قرار است در این شورا برنامه های سال 92 بررسی و مجوز فعالیت شرکت تامین سرمایه کاردان به عنوان شرکتی جدید صادر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز