خبرگزاری کار ایران

شمس اردكانی در گفت وگو با ایلنا:

لابی‌های ایران برای انتخاب دبیركل اوپك چندان قوی نیست

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۱۷

اتفاق ارا در انتخاب دبیر كل در چند دهه گذشته برای ایران حاصل نشده كه این یك مسله سیاسی است./لابی های ما در اوپك چندان قوی نیست در حالی كه به دفعات حق ایران بوده كه دبیركلی اوپك را دراختیار بگیرد.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپك) برای انتخاب یكی از چهار نامزد معرفی شده برای دبیركلی اوپك یعنی غلامحسین نوذری از ایران،سمیر الغضبان از عراق،مجید منیف از عربستان و ویلسون پاستور از اكوادور سه روز آینده گردهم خواهند آمند.

به گزارش ایلنا،بر طبق ماده 28 اساسنامه اوپک، دبیر کل سازمان باید از میان اتباع کشورهای عضو و در وهله اول بر حسب صلاحیت، شایستگی و لیاقت برای دوره ای سه ساله به اتفاق آرا انتخاب می شود كه این انتخاب برای یک بار قابل تمدید است. در صورتی که اتفاق آرا درباره نامزد واحدی بنا به هر دلیلی حاصل نشود، انتخاب دبیر کل در وهله دوم به صورت چرخش نوبتی به مدت دو سال و غیر قابل تمدید پیش بینی شده است. اگرچه در اساسنامه اوپک نحوه این انتخاب تصریح نشده،اما دو نوع تفسیر هم به صورت الفبایی و تاریخی از این شیوه وجود دارد.

كارشناسان حوزه اقتصاد انرژی چند مولفه را در انتخاب دبیركل اوپك مهم ارزیابی می كنند؛اولین مولفه وجهه و وزنه سیاسی کشوری است که فرد نمایندگی آن را بر عهده می گیرد.دومین مولفه توانایی فرد معرفی شده به لحاظ موقیعتش در داخل کشور، تخصص، میزان سواد و آگاهی، نحوه بیان، آشنایی به زبان بین المللی و توانایی بیان دانش و تجربیات وی بستگی دارد.مربوط می شود.سومین مولفه لابی هایی است كه به طور معمول در انتخاب دبیر كل بین كشورها در جریان است.

علی شمس اردكانی در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت:انتخاب دبیر كل اوپك طبق اساسنامه با رای اعضا و به اتفاق ارا تعیین می شود كه البته دبیر كل در بازار نفت دخالتی ندارد و این مقام صرفا یك مقام تشریفاتی است.

وی افزود: اتفاق ارا در انتخاب دبیر كل در چند دهه گذشته برای ایران حاصل نشده كه این یك مسله سیاسی است.

شمس اردكانی با اشاره به لابی های عربستان و تاثیری كه آنها در اوپك می گذارند،تصریح كرد: لابی های ما در اوپك چندان قوی نیست در حالی كه به دفعات حق ایران بوده كه دبیركلی اوپك را دراختیار بگیرد.

اوافزود: انتخاب دبیركل براساس قانون اوپك باید با توجه به شرایط تعیین شده باشد كه مهمترین آنها تسلط به زبان انگلیسی است،اما متاسفانه هیچ كدام از كاندیداهای ما شرایط لازم برای انتخاب دبیركلی را نداشته اند،هرچند كه دبیركل،سخنگوی اوپك نیست اما كاندیداهای ما هم قابل دفاع نبوده اند.

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاكید براینكه ایران برای حضور قوی در اوپك نیازمند داشتن دیپلماسی قوی در حوزه انرژی است،خاطرنشان ساخت:به نظر می رسد علی رغم تلاشی كه مسئولان برای معرفی دبیركل به اوپك انجام می دهند،در عمل مسئولان چندان علاقه مند به گرفتن این پست در اوپك نیستند،زیرا كاندیداهای قوی معرفی نمی شوند.

شمس اردكانی در پاسخ به این سئوال كه با توجه به تحریم های یك جانبه آمریكا و متحدانش علیه كشورمان كه به كاهش تولید و در آمدهای نفتی كشور منجر شده، ایران از چه ابزارهایی می توانند برای باقی ماندن در موضع قدرت در اوپك استفاده كند،گفت:اگرچه این تحریم ها هیاهوهایی پوچ هستند؛اما تردیدی هم نیست كه لابی های سلفی و آمریكایی در شرایط كنونی همه دست به دست هم می دهند كه دبیركلی اوپك به ایران نرسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز