خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رییس جمهور مطرح کرد:

کسری بودجه 45 هزار میلیارد تومانی/بودجه 92 خارج از عرف کشورداری است

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۵۳

در بودجه پیشنهاد کردیم تا مشوقی برای بانک‌ها در نظر گرفته شود تا اقساط وام دریافت شود؛ برهمین اساس مقرر شد به هر میزان که مطالبات وصول شود بانک‌ها بتوانند افزایش سرمایه دهند./ مبالغی را که مجلس با عنوان هزینه برای دولت مکلف کرده سال آینده به عنوان بدهی تلقی خواهد شد و این رقم 45 هزار و 500 میلیون تومان است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۶درصد منابع عمومی در لایحه بودجه افزایش یافته که وجود خارجی ندارد، گفت: طبق مصوبه مجلس در سال آینده ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان بدهی برای دولت ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایلنا،بهروز مرادی سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با انتقاد از اینکه آنچه مدنظر دولت بوده تغییرات ساختاری و شاکله‌ای داده شده است، گفت: اولاً لایحه دولت یکسری احکام و بندها داشته که برخی بندهای بودجه‌ای در آن حذف شده است.

وی افزود: در بخش فاینانس‌ها با توجه به تغییرات نرخ ارز از 1226 تومان به 2500 تومان در بودجه باید یکسری مبالغ را پیش‌پرداخت می‌کردیم؛ این فاینانس‌ها با پیگیری‌های فراوان و ظرفیت‌های بزرگی بودند که در لایحه بودجه حذف شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه از حساب ذخیره ارزی توسط بانک مرکزی با عاملیت برخی بانک‌ها تسهیلاتی داده شده که بانک‌ها با توجه به عدم منافع‌شان به دنبال اقساط این مبالغ نمی‌روند،گفت:در بودجه پیشنهاد کردیم تا مشوقی برای بانک‌ها در نظر گرفته شود تا اقساط وام دریافت شود؛ برهمین اساس مقرر شد به هر میزان که مطالبات وصول شود بانک‌ها بتوانند افزایش سرمایه دهند.

به گفته وی بسیاری از بندهایی هم که اضافه شده ماهیت بودجه‌ای ندارد که آثار سنگینی را به همراه خواهد داشت؛ به عنوان مثال بند الحاقی 63، احداث گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، واحدهای تولیدی کشاورزی، صنعتی و معدنی با رعایت زیست‌محیطی و موافقت سازمان محیط زیست نیازی به تغییر کاربری ندارند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا این بند اساساً ماهیت بودجه‌ای دارد یا نه،تصریح کرد:در بودجه با جداول و منابع و مصارف سروکار داریم، در مجلس تعداد قابل توجهی تغییر ایجاد شده که برای هر کدام از آنها جای بحث است.

وی ادامه داد: 560 درصد دارایی و عدد در درآمد آمده که وجود خارجی ندارد و این ایراد بزرگی است؛ در مورد دیگری بودجه عمومی 167 هزار میلیارد تومان بسته شده بود که اکنون 210 هزار میلیارد تومان در مجلس تصویب شد؛ 26.1 درصد منابع عمومی افزایش یافته که وجود خارجی هم ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی آمده بود دولت می‌تواند طبق مقررات نسبت به واگذاری و تهاتر اقدام نماید،گفت: طبق مصوبه مجلس این عنوان به " به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت اصل 44 تا سقف 30 هزار میلیارد تومان نسبت به واگذاری شرکت‌های دولتی اقدام و منابع را به بندهای 310 و 502 قانون واریز کند." تغییر داده شده است.

او افزود: سال گذشته همین بند 3 هزار و 500 میلیارد تومان پیشنهاد شد که این میزان از طریق واگذاری رد دیون و یا تهاتر اقدام شد؛ 16 هزار میلیارد تومان تنها 514 میلیارد و 800 میلیون تومان به صورت نقدی محقق شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت نمی‌تواند یک ریال بدهی ایجاد کند مگر با اجازه قانون، تصریح کرد: در بخش واگذاری دارایی‌های نیمه‌ تمام دولت عملکردی در سال گذشته نداشت اما امسال مجلس در این بخش تکلیفی بر عهده دولت گذاشته است.

به گفته وی دولت در بسیاری با مجلس همراهی کرد اما مجلس عقب کشید.

مرادی تاکید کرد: برداشت 3.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی کذب است و این موارد در راستای تخریب یک دولت خدمتگذار است؛ ما حاضریم این موارد را به محکمه ببریم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یادآور شد: ایثارگران نیز فراتر از مصوبه مجلس باید تجلیل شوند که بنده خودم یکی از ایثارگران هستم و مصوبه مجلس خارج از عرف حکومت‌داری است.

وی با بیان اینکه مجلس ارقامی را که برای ایثارگران در نظر گرفته از محل اموال مجهول‌الوصول است،‌گفت: چرا باید مجلس برای ایثارگران توقع ایجاد کند؛ من می‌دانم و یقین دارم برای بازنشستگان و ایثارگران که در قالب احکام آمده هیچ درآمدی وجود ندارد.

مرادی با تاکید بر اینکه کار بودجه بسیار تخصصی است، عنوان داشت: در مقابل برخی هزینه‌های قطعی درآمدی وجود ندارد؛ این کار یعنی به هم ریختگی بودجه و آسیب رساندن به بخش‌های مختلف.

او گفت:انسداد در اداره کشور و عدم مدیریت تحریم‌ها در جریان کشورداری از آثار مصوبه لایحه بودجه در مجلس خواهد بود.

به گفته وی مبالغی را که مجلس با عنوان هزینه برای دولت مکلف کرده سال آینده به عنوان بدهی تلقی خواهد شد و این رقم 45 هزار و 500 میلیارد تومان است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، خاطرنشان کرد: صراحتاً می‌گویم این لایحه مصوب در مجلس به هیچ عنوان لایحه پیشنهادی دولت نیست و تغییرات اساسی در آن ایجاد شده است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز