خبرگزاری کار ایران

شرایط و ضوابط افتتاح حساب قرض الحسنه ویژه اعلام شد:

حداقل سپرده 1میلیون تومان تعیین شد

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۸۹

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می تواند هر سه سال یک بار بر اساس رشد شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی و سایر شاخص‌ها نسبت به اصلاح ارقام ذکر شده در مورد حداقل مبلغ سپرده افتتاح حساب و حداقل مبلغ تسهیلات قرض الحسنه قابل اعطا به هر متقاضی اقدام کند.

بانک مرکزی  اعلام كرد: اعطای تسهیلات تا سقف یک و نیم میلیارد ریال از محل وجوه اداره شده از طریق سپرده گذاری قرض الحسنه ویژه بخش خصوصی نزد بانک‌ها، بلااشکال است.

به گزارش ایلنا، براساس اعلام بانك مركزی،حساب قرض الحسنه ویژه به حسابی اطلاق می شود که بانک تحت این عنوان افتتاح و وجوه تعیین شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به این حساب را طبق نظر تودیع کننده وجوه و براساس شرایطی که به موجب قرارداد عاملیت منعقده فی مابین تودیع کننده و بانک معین می‌شود به صورت قرض الحسنه به اشخاص حقیقی و موسسات خیریه و عام المنفعه اعطا می‌کند،حداقل مبلغ سپرده لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه ویژه 10 میلیون ریال است و حداقل مبلغ تسهیلات قرض الحسنه قابل اعطا به هر متقاضی از محل هر حساب قرض الحسنه ویژه سه میلیون ریال و مدت بازپرداخت آن حداکثر پنج سال است.

بر این اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می تواند هر سه سال یک بار بر اساس رشد شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی و سایر شاخص‌ها نسبت به اصلاح ارقام ذکر شده در مورد حداقل مبلغ سپرده افتتاح حساب و حداقل مبلغ تسهیلات قرض الحسنه قابل اعطا به هر متقاضی اقدام کند.

از مبالغ تودیع شده به حساب‌های قرض الحسنه ویژه همواره معادل مجموع قرض الحسنه‌های اعطا شده مسدود و مازاد آن توسط تودیع کننده وجوه قابل برداشت بوده و نظیر سایر حساب‌های قرض الحسنه پس انداز مشمول شرکت در قرعه کشی جوایز است.

اما مبالغ مسدود شده در این حساب‌ها جزء سپرده‌های بانک محسوب نشده و مشمول تودیع سپرده قانونی نیست، مبالغ قرض الحسنه اعطایی بانک از محل این حساب‌ها جز تسهیلات اعتباری اعطایی بانک محسوب نشده و خارج از حد مجاز اعتباری بانک خواهد بود.

اما دارنده حساب قرض الحسنه ویژه می تواند به موجب قرارداد عاملیت، نرخ و میزان وثایق مورد نظر خود را مشخص و از بانک بخواهد که در قبال اعطای قرض الحسنه از این حساب، وثایق مشخص شده را اخذ کند، در صورتی که نوع و میزان وثایق مورد نظر تعیین شده باشد اخذ وثیقه توسط بانک تابع ضوابط دستورالعمل اجرایی قرض الحسنه اعطایی بانک‌ها خواهد بود.

همچنین بانک می‌تواند به موجب قرارداد عاملیت پیگیری وصول اقساط قرض الحسنه‌های اعطایی و یا در صورت لزوم انجام اقدامات حقوقی مربوط را نیز به عهده بگیرد، لیکن در هر حال استرداد وجوه تودیع شده به حساب قرض الحسنه ویژه موکول به بازپرداخت قرض الحسنه‌های اعطا شده بود و از این بابت مسوولیتی متوجه بانک نخواهد بود.

براساس اعلام بانك مركزی،مبالغ وصولی توسط بانک بابت اقساط قرض الحسنه‌های اعطا شده طبق نظر تودیع کننده وجوه، مجددا قابل مصرف است و بابت خدماتی که بانک در مورد هر یک از حساب‌های قرض الحسنه ویژه انجام می دهد، با توجه به نوع ومیزان این خدمات، کارمزدی به بانک تعلق می گیرد که میزان آن براساس توافق بانک و تودیع کننده وجوه به موجب قرارداد عاملیت تعیین خواهد شد.

گفتنی است؛ تودیع کننده وجوه می تواند به منظور تامین تمام یا قسمتی از کارمزد عاملیت بانک به شرح مذکور در ماده 12، از بانک بخواهد که علاوه بر اصل مبلغ قرض الحسنه اعطایی، مبلغی به عنوان کارمزد از دریافت کنندگان قرض الحسنه وصول نماید که میزان آن نمی‌تواند از کارمزد مقرر از ظرف شورای پول و اعتبار برای قرض الحسنه ا عطایی بانک‌ها جهت رفع احتیاجات ضروری اشخاص حقیقی تجاوز کند.

شرایط و ضوابط افتتاح حساب قرض الحسنه ویژه در هفت صد و نهمین جلسه مورخ 1369/6/3 شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و در یک هزار و یک صد و سی و سومین جلسه مورخ 1390/10/6، یک هزار و یک صد و چهلمین مورخ 1391/3/2 و چندی پیش در آن شورا مورد بازنگری قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز