خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور: /کامل/

بگذاریم آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی را بگیرد

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۹۰

یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است/دولت تلاش می‌کند تا عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگنا‌ها از مردم استمداد جوید.

رئیس جمهور گفت: خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان. یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری‌اش اظهارداشت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که به این بنده کوچک خویش منت نهاد و او را مفتخر به رای اعتماد ملت بزرگوار ایران و امضای حکم ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری قرار داد.

وی گفت: ‌ تقارن این مراسم قانونی را با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به فال نیک می‌گیریم و از کلام شهید رمضان "امیر مومنان" تبرک می‌گیرم که پایه‌های حکومت را به حکمت استوار دانستند.

روحانی تصریح كرد: انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ گرچه با تردید و سوءظن بخشی از جامعه آغاز شد ولی با تایید و استقبال عموم مردم به پایان رسید.

وی گفت: انتخابات با شفافیت، ‌رقابت و آرامش کامل برگزار شد که نتیجه آن برای عده بسیار زیادی غافلگیر کننده بود.

روحانی ادامه داد: ایران که قرار بود به واسطه تحریم‌ها و نقشه‌های دیگران در ستیزه بزرگ داخلی فرو غلتد و شکافی بزرگ میان دولت و ملت ایجاد شود با برگزاری این انتخابات پرشور خالق حماسه‌ای کم نظیر گردید.

وی گفت: این انتخابات فرایندی بود که با خرد جمعی و کمک پایبندان نظام به گونه‌ای شکل گرفت که نشان دهنده بلوغ نظام سیاسی و بازسازی اعتماد میان دولت و ملت بود و در این راستا همه نخبگان شرایط کشور را به خوبی درک کردند و در راه سربلندی میهن قدم نهادند.

روحانی با تاکید براینکه این انتخابات نتیجه شکاف میان مردم و حاکمیت نبود، چنانکه مردم فردی را انتخاب کردند که سال‌ها در مسئولیت‌های خطیر انجام وظیفه کرده بود، اظهار کرد: امروز مردم سالاری در ایران نهادینه شده و ماندگار است و انقلاب ایران از ثبات لازم برخوردار شد فرایندهای مردم سالاری در ایران پس از انقلاب تثبیت شده و پایدار است. شعار‌ها و سیاست‌های نامزدهای این دوره از انتخابات و رفتار نخبگان سیاسی همگی نشان دهنده فرایندی رو به کمال در جمهوریت و اسلامیت نظام بود.

وی افزود: مردم در ۲۴ خرداد حماسه بزرگ آفریدند و با حضور در پای صندوق‌ها از شکاف‌های اجتماعی و سیاسی فرو كاستند. نشاط، امیدو اعتمادی که از دل این انتخابات پدید آمد، سرمایه اجتماعی جدیدی را برای ایران مهیا نمود.سرمایه‌ای که نه تنها دفع مخاطرات از دامان کشور را فراهم کرد بلکه مجالی برای پیشرفت و توسعه همه جانبه در کشور پدید آورد.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگرچه انگشت امید بر انتخابات یازدهم بیشتر به گفتمانی نشانه رفت که در برنامه‌های این بنده کوچک متبلور بود، اما باید عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراوانی را در پیدایش این وضع دخیل دانست. باید قدردان رهبری معظم نظام و حضور فعال و مؤثر همه گروه‌ها و اقشار و طبقات اجتماعی و نقش‌آفرینی شخصیت‌های برجسته، علما، مراجع و نخبگان و جریانات سیاسی کشور بود.

وی ادامه داد:‌همه شهروندان ایرانی با آرا و افکار مختلف و با گرایش‌های متنوع سیاسی دست به کار شدند و امید و اعتمادی بزرگ در متن نظام حضور یافت. به یقین مسئولیت محوری من نیز از این پس حفظ همین عشق و امید و اعتماد مردم خواهد بود.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مردم در این انتخابات شگفتی آفریدند گفت: پس از این نوبت ما مسئولان است که پیام این تحول و تغییر را بپذیریم و در همه سطوح نظام متعهد به احترام به آن باشیم.تفسیر چیستی و چرایی مشارکت و رأی مردم ضرورتی است که پیش‌روی سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مسئولان نظام قرار دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: حداقل انتظار مردم در این انتخابات از دولت جدید ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه‌ها و رفع دغدغه‌ها و تنگناهای مختلفی است که امروز کشور با آن مواجه است.

وی درباره چگونگی تقویت پایگاه اجتماعی و پایبندی به عهد و پیمان اظهار کرد: لازمه پایبندی به عهد و پیمان وفاداری و راستگویی در برابر مردم است. در آیین ما اساس دین داری ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان است راستگویی سبب اصلاح امور و دروغگویی سبب تباهی امور می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به احادیثی از حضرت علی (ع) ادامه داد: این دولت در عهد خود برای تبیین احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود و تلاش می‌کند. من با حمایت و پشتوانه مردمی پا به میدان نهادم وخواستارم تغییر و بهبود معیشت هستم.

روحانی با بیان اینکه مردم می‌خواهند بهتر زندگی کنند و از تبعیض به دور باشند، گفت: ‌مردم می‌خواهند حرمت و کرامت بیشتری داشته باشند و در فضای عقلانی رشد کنند و به آینده مطمئن و امیدوار باشند این خواسته به حق است اگرچه برآوردن آن به یکباره امکان پذیر نیست اما دولت تلاش می‌کند تا عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگنا‌ها از مردم استمداد جوید.

رئیس جمهور ادامه داد: جامعه ما به ویژه نسل جوان باید مدام سازوکارهای گفتگو، حق دانستن و در جریان امور بودن را به کار بندند تا در نخواستن‌های عقلانی قانع و برخواستن‌های لازم ترغیب شوند.

وی با طرح این سوال كه کلید حل مشکلات موجود چیست؟خاطرنشان کرد: کشور به عزم ملی و دور شدن از هرگونه افراط و تفریط نیاز دارد تا بتواند با تمرکز بر حاکمیت قانون و گفتمان ویژه که در انتخابات با آرای اکثریت به آن دست یافت یعنی اعتدال و تعامل، مشکلات را حل کند. سخن مشترک تمام نیروهای سیاسی و اجتماعی که دستاورد بزرگ انقلاب است همین است تا کاستی‌های موجود حل شود.

وی اعتدال را مشخصه بارز فرهنگ ایرانی اسلامی دانست و گفت: اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه کاری در برابر تغییر و تحول نیست اعتدال رویکرد خردورزانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط است مسیر استقرار و استمرار مردم سالاری دینی از اعتدال می‌گذرد و تحول خواهی برمحور اعتدال می‌چرخد.

روحانی رئیس جمهور در مراسم تنفیذ خود با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) گفت: امیرالمومنین فرمودند مشی‌تان اعتدال و مقصدتان رشد و پیشرفت باشد. من براساس رویکردی که در انتخابات داشتم و دانش و تجربه اندکی که در عرصه انقلاب کسب کرده‌ام خود را موظف می‌دانم که این مفهوم را در قالب برنامه‌ها و اقدامات دولت خود پیگیری کنم.

وی با بیان اینکه من به مشی اعتدال پایدار هستم، گفت: اما سیاست‌های اداری اعتدالی را برای اداره کشور فرا‌تر از آن می‌دانم. اصلی‌ترین جنبه اعتدال آن دسته از برنامه دولت است که وجه ساختاری دارد بنابراین باید عدم تعادل‌های ساختاری کشور را با آسیب شناسی‌های درست بشناسیم.

روحانی همچنین تاکید کرد: جامعه ما در شرایط حساسی است بنابراین باید رنج معیشت مردم را کاهش داد، باید به اقتصاد به ویژه تولید صنعتی کشور رونق دهیم، رونق کشور در سایه احیای اخلاق و تعامل سازنده با دیگر کشور‌ها امکان پذیر خواهد بود. دولت پیش از هر چیز در پی بهبود معیشت مردم و مهار آسیب‌های اجتماعی کشور است.

وی با اشاره به اینکه به همین موازات در عرصه روابط بین الملل نیز گام‌های موثری برای افزایش تعاملات باید برداشته شود گفت: رفع تحریم و افزایش روابط از برنامه‌های دولت آینده خواهد بود چراکه علی رغم مشکلاتی که هم اکنون در عرصه روابط بین المللی وجود دارد اما افق‌های آینده روشن و امید بخش است.

روحانی افزود: اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبر و امید ملت میسر شد خلق حماسه اقتصادی نیز ممکن است؛ چراکه جامعه ما ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌توان به این سرمایه‌های کشور تکیه کرد. باید بگذاریم فضا برای همه ایرانیانی که دل به این مرز و بوم بستند باز شود، بگذاریم شایستگان به کشور خدمت کنند،بگذاریم سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود بگذاریم آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی قرار گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: بگذاریم اسلام با چهره رحمانی، ایران با چهره عقلانی، انقلاب با چهره انسانی و نظام با چهره عاطفی همچنان حماسه بیآفریند.در ادامه لازم می‌دانم از خدمات دولت‌های گذشته به ویژه دولت دهم و رئیس جمهور سابق تشکر کرده و برای همه اعضای دولت آرزوی توفیق روز افزون داشته باشم.

روحانی با بیان اینکه من سپاس دیگر خود را تقدیم مردمی می‌کنم که در انتخابات فرا‌تر از تحلیل نظریه پردازان ظاهر شدند گفت: مردم نشان داده‌اند وقتی کشور در شرایط حساس باشد لحظه‌ای در حمایت از نظام درنگ نخواهد کرد دست‌های این میلیون‌ها انسان شریف را به گرمی می‌فشارم و از همه کسانی که در انتخابات به صندوق رای آری گفتند تشکر می‌کنم امیدوارم که استحقاق اعتماد آن‌ها را داشته باشم.

وی گفت: من امروز سنگینی بار این رای و تنفیذ را به خوبی احساس می‌کنم و تنها و تنها به خدا پناه می‌برم.از آن دستگیر بنده نواز خالصانه درخواست می‌کنم این بنده ضعیف را از شر کبر و غرور و حرص و بخل و حسد وا رهاند.

روحانی تاکید کرد: خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای، عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان، یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است. بهتر است که سخن کوتاه کنیم و پا در ره نهیم چراکه راه دراز است و من نوسفرم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز