خبرگزاری کار ایران

مشایی:

برخی در راه توسعه ارتباط با هموطنان مقیم خارج مانع تراشی‌ می‌كنند

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۳۳

ایرانیان در هرکجای دنیا باشند، شیفته و دلبسته وطن هستند و باید در جهت جذب و برقراری تعامل سازنده با آنها تلاش کرد/وظیفه و انتظار ما در شورا این نیست که ایرانیان خارج از کشور را که در آن سوی مرزها زندگی شرافتمندانه ای در پیش گرفته‌اند، به میهن بازگردانیم.

جانشین رئیس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با تاکید بر فراگیر بودن موضوع ارتباطات، گفت: امنیت ملی کشور اقتضا می کند گستره ارتباطاتمان را با اقصی نقاط دنیا افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا، اسفندیار رحیم مشایی که در چهارمین نشست شورای سیاستگذاری سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی ها در محل دبیرخانه شورای عالی سخن می‌گفت، افزود: چنانچه دشمن با شگردهای خاص خود ما را از بسط و توسعه این ارتباطات باز دارد، بزرگترین ضربه را از حیث منافع ملی به ما وارد آورده است.

مشایی با تاکید بر اهمیت حوزه ارتباطات از جنبه های گوناگون اظهارداشت: آینده نسبت به گذشته بر اساس مختص ارتباطات تعریف و تبیین می شود و در حقیقت آینده در قیاس با گذشته یعنی افزایش کمی و کیفی ارتباطات.

وی با بیان این‌که اساساً جهان قدیم نسبت به جهان جدید "جهانی فقیر" و جهان جدید نسبت به جهان قدیم "جهانی غنی" است، تصریح کرد: چنین فقر و غنایی را می‌توان با عنصر ربط و ارتباطات معنا کرد.

مشایی یافتن موضوعیت برای ارتباطات را شاخصه ای مهم در ترسیم فرآیند تغییرات از گذشته به آینده دانست و خاطر نشان کرد: لازم است تمرکز بیشتری بر فلسفه ارتباطات و موضوع ربط بشود. اساساً موضوع ارتباطات اصالت و موضوعیت دارد و به عنوان یک نقطه عزیمتی و هدفی دارای وجه دوگانه است، یعنی هم مسیری است و هم مقصدی.

وی گفت: در گذشته بیشتر وجه عزیمتی و مسیری و نقش واسطه ای ارتباطات مورد توجه بوده است، اما امروزه با گشایش در حوزه های مفهومی، زوایای متعددی برموضوع ارتباطات مترتب شده است و اصالت موضوع ارتباطات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

جانشین رئیس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: از منظر نتایج و آثار توسعه ارتباطات و تعمیق و ارتقاء کمیت و کیفیت حوزه ارتباطات نیز می‌توان آثار و نتایج مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار داد و دریافت که ارتباطات خود جهانی است عظیم، هم از حیث علم و هم از حیث عمل و اجرا.

مشایی با بیان این‌که ارتباطات برخلاف بسیاری از موضوعات که به موقعیت خاصی اختصاص دارند، جایگاه خاص و موقععیت اختصاصی ندارد، افزود: ارتباطات در همه جا جزء لوازم است و هیچ جا خالی از بحث ارتباطات نیست.

رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن با بیان این‌که هرچه رو به جلو می رویم، موضوع ارتباط بین واحدهای مختلف در دنیا بیش از پیش موضوعیت پیدا می کند، ادامه داد: انسان در مسیر خود از تولد تا مرگ در جستجوی کمال است و یکی از جلوه های بروز و ظهور این کمال توسعه ربط است.

وی تفاوت "دوره مقدماتی پیشین" نسبت به "دوران پیچیده و متکامل پسین" را در بروز و ظهور ارتباطات دانست و خاطر نشان کرد: انسان‌هایی که در ارتباطات ساده و محدود تعریف می‌شوند، در قیاس با انسان‌های برخوردار از ارتباطات وسیع، بهره مندی نازل‌تری از دنیا و جهان هستی دارند.

مشایی با بیان این‌که نیل به کمال را باید در "بهره مندی" – و نه در بی بهرگی – تعریف کرد، افزود: اعراض از ارتباط تفکر غلطی است و باید توجه داشت که عرفان فاقد ارتباطات نوعی انحراف بوده و عرفان درستی نیست.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد تصریح کرد: درک ما محصول ربط است و اساساً در بی‌ربطی درک اتفاق نمی‌افتد. کمال در این دنیا از طریق ربط قابل وصول و تحقق است و اساساً سیر کمال یعنی سیر توسعه و بسط ربط.

مشایی ادامه داد: بر این اساس، هرچه دامنه ارتباطات بین انسان‌ها را متنوع تر و گسترده‌تر کنیم، شرایط تحقق جهانی متعهد و منسجم، ساده تر شده و با عافیت و نصر بیشتری همراه خواهد بود.

وی با بیان این‌که موجودیت عالم امکان بدون ارتباط میسر نیست، گفت: انسان به نسبت سایر موجودات حیوانی مرتبط و اهل ربط است. خداوند عالم را بر اساس ارتباط خلق و مستقر کرده است و این یعنی حرکت بسوی آینده و آینده یعنی بروز بالاترین ظرفیت های انسانی در گذر زمان.

جانشین رئیس جمهور در شورای عالی با انتقاد از جایگاه نامناسب عنصر ارتباطات در جامعه امروز ایران، افزود: حوزه ارتباطات حوزه مستقلی است و ثبات و امنیت ملی ما اقتضا می‌کند که چنگ‌های ارتباطی‌مان را تا اقصی نقاط دنیا بیندازیم و بدانیم چنانچه دشمن با شگردهای خاص خود ما را از این ارتباطات باز دارد، بزرگترین ضربه را از حیث ملی به ما وارد آورده است.

مشایی در ادامه با تاکید بر لزوم گسترش همبستگی اسلامی از طریق بسط ارتباطات بین جوامع بشری، افزود: هر جریانی که به اتحاد بین ملت‌ها و انسجام میان آنها نیانجامد، درواقع آب به آسیاب دشمن ریخته است.

وی با نفی خط کشی بین ملت‌ها و تزاحم و تفرقه و تضاد بین آحاد بشریت، گفت: همبستگی اسلامی زمانی ارزشمند است که از تمامی ظرفیت‌های جهان اسلام در جهت برخورداری از جهانی متحد و منسجم بهره ببریم.

رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن با اشاره به دستاوردهای چشمگیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در برقراری ارتباط با هموطنان مقیم خارج، افزود: جمعیت فراوان ایرانیان مقیم خارج از کشور دارای ظرفیت های علمی و اقتصادی قابل توجهی هستند که وظیفه ماست از این ظرفیت ها به نحوی شایسته برخوردار شویم.

وی با انتقاد از مواضع غیر اصولی برخی در قبال شورای عالی و ایجاد برخی مانع تراشی ها در راه توسعه ارتباط با هموطنان مقیم خارج طی دو سال گذشته، افزود: ایرانیان در هرکجای دنیا باشد، شیفته و دلبسته وطن هستند و باید در جهت جذب و برقراری تعامل سازنده با آنها تلاش کرد.

جانشین رئیس جمهور در شورای عالی با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباطات گسترده با اقشار مختلف ایرانیان مقیم خارج، اظهار داشت: البته وظیفه و انتظار ما در شورا این نیست که ایرانیان خارج از کشور را که در آن سوی مرزها زندگی شرافتمندانه ای در پیش گرفته‌اند، به میهن بازگردانیم، بلکه مسئولیت خطیر ما ساماندهی این ظرفیت عظیم و بهره مندی از توامندی‌ها و ظرفیت موثر آنها در راستای پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز