خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا باید گام اولیه را برای برقراری رابطه با ایران بردارد

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۲۵

اعتبار دموکرات‌ها در سطح جهان مخدوش شده و نیازمند بازسازی اعتماد بین المللی هستند/نتیجه مذاکره ایران و1+5 را به دور از مسائل سوریه، فلسطین و لبنان نمی‌توان دید.

یك کار‌شناس ارشد مسائل بین الملل گفت:آمریکا به عنوان قدرت بزرگ دنیا خود قطع کننده و متوقف کننده رابطه با ایران بوده است به همین دلیل آمریکاست که باید گام اولیه را برای برقراری رابطه با ایران بردارد.

صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، آینده مذاکرات ایرن و ۵+۱ را وابسته به اوضاع کشورهایی چون فلسطین و سوریه دانسته و اظهار داشت: به نظر می‌آید شرایطی که در آن زمان در منطقه حاکم خواهد بود در نوع نتیجه مذاکرات موثر باشد. یعنی پرونده هسته‌ای را به دور از مسائل سوریه، فلسطین و لبنان نمی‌توان دید.

وی ادامه داد: آنچنان که در این مناطق به پیشرفت‌هایی برای حل بحران رسیده و یا توانسته باشیم صلح و آرامش نسبی برقرار کنیم -که البته كمی بعید هم به نظر می‌رسد -نوع نتیجه مذاکرات هم می‌تواند نتیجه بخش باشد. به طور کلی ذهنیت و تجربه روحانی می‌تواند به مدد بیاید و از منفی‌تر شدن شرایط جلوگیری کند.

این کار‌شناس ارشد مسائل بین الملل در واکنش به اظهارات اخیر آمانو مبنی بر اینکه موضع آژانس در قبال ایران حتی با تغییر دولت تغییر نخواهد کرد، گفت: این نحوه اظهار نظر‌های متناقض بیشتر نوعی تقسیم کار در عرصه بین المللی است البته ایران هم انتظار ندارد آژانس بخواهد اقدام خاصی انجام دهد تنها کافی است آژانس در چارچوب قوانین خود و بدون اثر پذیری از برخی کشور‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی بی‌طرفی خود را حفظ کند.

زنگنه در واکنش به اظهارات اخیر کا‌ترین اشتون مبنی بر اینکه تصمیم گیرنده نهایی برای حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ اخضر ابراهیمی است، تصریح کرد: اظهار نظر نماینده ۱+۵ می‌تواند در مقابل اظهارنظر مقامات آمریکایی مثبت تلقی شود. اما واقع امر این است که کشورهای خواهان حل بحران سوریه نباید نیروهای افراطی را به صورت مسلحانه تجهیز کنند و این اقدام به ژنو۲ ضربه خواهد زد.

وی در ادامه تاکید کرد: کشورهای اروپایی که در تجهیز نیروهای افراطی حاضر در سوریه اثرگذار هستند روزی بیدار خواهند شد که افراد و نیروهای افراطی در پایتخت این کشور‌ها نیز حضور پیدا خواهند کرد و صدای اقداماتشان به گوش مردم ان کشور‌ها نیز خواهد رسید.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که ایران و آمریکا در شرایطی که در هر دو کشور دولت‌های معتدل و دموکرات روی کار هستند چگونه می‌توانند از ظرفیت‌های لازم برای بهبود روابط استفاده کنند، تشریح کرد: آمریکا به عنوان قدرت بزرگ دنیا خود قطع کننده و متوقف کننده رابطه با ایران بوده است به همین دلیل آمریکاست که باید گام اولیه را برای برقراری رابطه با ایران بردارد. حسن نیت و رفتار احترام آمیز نشان دهنده صحت ادعاهای مقامات آمریکایی‌ها خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد: آمریکایی‌ها به بازسازی اعتماد ایران نیازمند هستند چرا كه در این صورت امکان بازسازی روابط می‌تواند به وجود بیاید. اما دموکرات‌ها حتما به خاطر دارند که بیشترین تحریم‌ها در زمان آن‌ها علیه ایران اعمال شده است. آیا آن‌ها می‌توانند از این میراث ناپسند فاصله بگیرند؟ وجود چنین جسارتی چالش جدی در رابطه با آمریکاست.

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا مقامات آمریکایی جسارت عبور از میراث خود را دارند یا نه، خاطرنشان ساخت: تصور من مثبت نیست. در تاریخ دموکرات‌ها فقط یک جنگ پیش آمده و بعد از آن هرجنگی پیش آمده در دوره جمهوری خواهان به وقوع پیوسته است. سنت دموکرات‌ها ورود به جنگ نبوده و نیست. آن‌ها به اقتصاد آسیب دیده بعد از جنگ رسیدگی می‌کنند و سنت حکم می‌کند به سرو سامان دادن به اوضاع اقتصادی متمرکز شوند. این رویه امتیازی به نفع ایران نیست.

وی در پایان تاکید کرد: اعتبار دموکرات‌ها در سطح جهان مخدوش شده و نیازمند بازسازی اعتماد بین المللی هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز