خبرگزاری کار ایران

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد:

ایران از هر اقدامی در راستای حل صلح‌آمیز بحران سوریه استقبال می‌کند

کد خبر : ۷۵۷۵۴

امیدواریم دستاورد نشست‌ تهران و ژنو2 حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه باشد/ انتظار منطقی این بود که شورای امنیت، تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه را محکوم نمایند.

محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در گفت‌وگو با پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور تاکید کرد: به طور اصولی جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که در راستای حل و فصل بحران سوریه به صورت صلح‌آمیز باشد و همچنین از برگزاری کنفرانس ژنو 2 در خصوص سوریه استقبال می‌کند و معتقد است برای نتیجه بخش بودن این کنفرانس، بایستی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موثر نیز حضور داشته باشند.

به گزارش ایلنا سفیر و نماینده دائم کشورمان  ادعاهای حضور نظامی ایران در سوریه و ارسال سلاح برای این کشور را رد کرد و تصریح کرد: انتظار منطقی این بود که شورای امنیت و سایر ارگان‌های ذیربط سازمان ملل، تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه را شدیدا محکوم نمایند.

خزاعی در پاسخ به این سوال که در صورتی که جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس ژنو 2 دعوت شود، موضع ایران در قبال آن چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بطور شفاف اعلام کرده که خواستار یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه است و ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم که این بحران راه حل نظامی ندارد و جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ماموریت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، تاکنون دو نشست بین المللی در خصوص سوریه در تهران برگزار نموده و قرار است سومین نشست در هشتم خردادماه سال جاری در تهران برگزار گردد و از اینکه جامعه جهانی نیز با حرکت به سمت برگزاری نشست ژنو 2 به همین نتیجه رسیده خشنود هستیم.

وی افزود: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از برگزاری کنفرانس ژنو 2 استقبال می‌کند و معتقد است برای نتیجه‌بخش بودن آن به غیر از دو طرف موضوع در سوریه، بایستی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی موثر نیز حضور داشته باشند. مشارکت جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس نیز بستگی به ساز و کارهای تفصیلی این کنفرانس خواهد داشت که در صورت دریافت،آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: مبنا در سوریه، یافتن راه حل صلح‌آمیز به رهبری خود سوری‌ها می باشد و مشارکت سایر کشورها در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این موضوع بایستی در جهت حمایت و تشویق بوده و از دخالت در امور داخلی سوریه خودداری گردد.

خزاعی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش بشار اسد در دولت آینده سوریه تصریح کرد: بدون تردید در خواست یک کشور خارجی از رییس جمهور یک کشور برای ترک سمت خود با منشور سازمان ملل و حقوق بین الملل مغایرت دارد و این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند که چه کسی می‌بایست برود و یا چه کسی می بایست باقی بماند. جمهوری اسلامی ایران نیز در طرح شش ماده‌ای خود پیشنهاد نموده است، همانطور که در کشورهای دیگر نیز رای مردم مبنا می باشد، آینده سیاسی بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز بایستی از طریق صندوق‌های رای مشخص گردد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین در خصوص دلیل پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای بررسی موضوع تقویت همکاریهای منطقه‌ای از جمله موضوع سوریه در جریان مذاکرات 1+5 و کشورمان گفت: ما همیشه دارای این نقطه نظر بوده ایم که مسائل منطقه‌ای می‌بایست از طریق گفت‌وگوی میان طرفهای ذی‌ربط حل و فصل گردد. مسائلی نیز وجود دارد که ایران و کشورهای عضو 1+5 می توانند با همکاری یکدیگر به حل آن کمک کنند. برهمین اساس ایران و گروه 1+5 می‌توانند از فرصت استفاده کرده و در کنار موضوع هسته‌یی به مسائل منطقه‌ای که در خصوص آنها علاقه متقابل وجود دارد، نیز بپردازند و ما براین باور هستیم که هرگونه تفاهم و موفقیت در جهت حل و فصل مسائل بحرانی می‌تواند فضای مساعدی را به وجود بیاورد.

خزاعی همچنین تجاوزات هوائی اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه را نقض آشکار قوانین و سازمان ملل، تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه را شدیدا محکوم کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز با ارائه شکایت رسمی خود به سازمان ملل در این رابطه، قصد داشت تا توجه جامعه بین المللی را به این اقدام جلب نماید. رژیم اسرائیل با این حملات تلاش نمود تا گروههای افراطی مسلح را در داخل سوریه تقویت نماید. با توجه به این حملات و همچنین اشغال بخشهایی از خاک سوریه، رژیم صهیونیستی بخشی از درگیری است و نمی تواند در کنفرانسهای بین‌المللی در مورد بحران سوریه شرکت نماید.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تاکید کرد: بر خلاف ادعاهای بی اساس، هیچ نیرو و یا مشاور نظامی از سوی ایران در سوریه حضور ندارد، اما متاسفانه برخی از کشورهای منطقه در امورداخلی سوریه دخالت نموده و با ارسال تسلیحات برای گروه‌های افراطی و تروریستی به آتش درگیری در این کشور دامن می‌زنند.

خزاعی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد استفاده سلاحهای شیمیایی در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر،قویا معتقد است که بایستی هر گونه تلاش ممکن را در جهت جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی انجام داد. اما در موضوع سوریه،اکنون این امر روشن‌تر شده است که عناصری از گروه‌های مخالف مسلح در سوریه از مواد شیمیایی استفاده کرده‌اند و این امر در گزارش خانم کارلا دل پونته رییس کمیسیون تحقیقات شورای حقوق بشر نیز منعکس شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز