خبرگزاری کار ایران

صالحی:

اطلاعات مقام‌های آمریکایی درباره نظام انتخاباتی ایران اندک است

کد خبر : ۷۵۷۵۳

ایران اظهارات نسنجیده و قلدرمابانه مقامات آمریکایی را برنمی‌تابد.

ما معتقدیم درس گرفتن از تاریخ و پایبندی نسبت به اصول بدیهی حقوق بین‌الملل مانند مداخله نکردن در امور دیگران، به سود آمریکاست.

به گزارش ایلنا وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی از جمله جان کری، وزیر امور خارجه این کشور درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اظهار کرد: برخی از این اظهارات باعث تعجب است. حمایت آمریکا از دموکراسی، تنها یک ژست و ادعای فریبنده است.

علی‌اکبر صالحی افزود: ما معتقدیم درس گرفتن از تاریخ و پایبندی نسبت به اصول بدیهی حقوق بین‌الملل مانند مداخله نکردن در امور دیگران، به سود آمریکاست.

او ادامه داد: فراتر از تعهدات عام بین المللی، دولت آمریکا در بیانیه الجزایر مشخصا متعهد شده است در امور داخلی ایران دخالت نکند. از طرف دیگر ملت‌ها و افکار عمومی در منطقه فراموش نمی‌کنند که دولت آمریکا تا آخرین فرصت‌های ممکن از دیکتاتورهای منطقه که با بیداری اسلامی سرنگون شدند، حمایت می‌کرد.

وزیر خارجه ایران افرود: اگر آن‌ها نگران دمکراسی و حقوق مردم هستند، چرا به انتخاب دمکراتیک مردم فلسطین در سال 2006 احترام نگذاشتند و چشم خود را بر تهدید و دستگیری و ربایش نمایندگان مجلس منتخب مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی بستند و حتی علاوه بر همه فشارها، از دو مورد تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه حمایت کردند؟ آن‌ها باید به افکار عمومی پاسخ دهند که دمکراسی و حقوق مردم در این مساله قربانی چه رویکردی شده است؟

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید بپذیرند که هر کشور دمکراتیکی نظام انتخاباتی خاص خود و مبتنی بر ارزش‌ها و مقررات خود را دارد. متاسفانه اطلاعات مقامات ارشد آمریکایی از نظام انتخاباتی در ایران بسیار سطحی و اندک است. بدیهی است که هر نظام انتخاباتی ساز و کارهای خاص خود را دارد که در قوانین آن پیش‌بینی شده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز شورای نگهبان دارای جایگاه و وظایف قانونی مشخصی است که توسط قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعریف شده و با رای قاطع مردم مورد پذیرش واقع شده است.

صالحی در ادامه با طرح انتقادات جدی نسبت به نظام انتخاباتی آمریکا این پرسش را مطرح کرد که آیا دادگاه فدرال آمریکا یک نهاد منتخب است که در انتخابات پر ابهام و سوال‌برانگیز ریاست جمهوری در سال 2000 دخالت کرده و رای به پیروزی بوش داد؟ آیا نظام کالج انتخاباتی که در چارچوب آن 10 ایالت بزرگ یعنی صرفا یک پنجم ایالات می‌توانند تعیین کننده نتیجه باشند عادلانه و دموکراتیک است؟

او ادامه داد: تصور می‌کنم بهترین توصیه به مقامات آمریکایی این باشد که ضمن تکمیل اطلاعات خود از منابع معتبر و استفاده از مشاوران متخصص، متوجه پیامدهای اظهارات غیرموجه خود باشند. اصول عرفی مورد ارجاع در حقوق بین‌المللی مانند مداخله نکردن در امور داخلی کشورها نتیجه خرد جمعی بشری است و پیروی از آن‌ها به سود همه است. ملت رشید ایران که با انقلاب اسلامی شکوهمند خود نظام دیکتاتوری وابسته به بیگانگان را ساقط کرد، حساسیت شدیدی نسبت به دخالت در امور داخلی خود دارد و اظهارات نسنجیده و قلدرمابانه مقامات آمریکایی را برنمی‌تابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز