خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در دفاع از خود:

وزارت بهداشت 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۱۷

مستندات علمی نشان می‌دهد بیش از 30 درصد تولید ناخالص به سلامت جامعه برمی‌گردد/ اگر جامعه بیمار باشد نمی‌توان به رشد و شکوفایی اقتصادی دست یافت/ وزارت بهداشت ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهکار است و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بیمه‌ها بدهکار است.

ایلنا: ‌وزیر پیشنهادی در بخش بهداشت و درمان گفت: وزارت بهداشت ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهکار است و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به بیمه‌ها بدهکار است به همین دلیل معتقدم وزارت بهداشت نیازمند تحول درنحوه مدیریت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی(وزیر پیشنهادی درحوزه بهداشت و درمان) پس از نطق موافقان و مخالفانش در مجلس اظهار کرد: ‌امیدوارم با دولت تدبیر و امید عزت و عظمت اسلام بیشتر هویدا شود.

وی در ادامه نسبت به نحوه مخالفت قاضی‌زاده(نماینده ارومیه) با برنامه‌های ارائه شده‌اش، گفت: ‌فکر می‌کنم تارهای صوتی آقای قاضی‌زاده به دلیل سه نوبت مخالفت با کابینه قدری اذیت شده باشد البته سایر نمایندگان همچون آقایان لاهوتی و آصفوی نیز همین گونه شده باشد اما مطمئنم پس از ارائه توضیحات لازم تمام دوستان با برنامه؛ من با آنها مخالف هستم.

وزیر پیشنهادی در حوزه بهداشت و درمان از تمام نمایندگان موافق و مخالف که ثبت نام کردند، تشکر و قدردانی کرد و برنامه‌های خود را در چهار محور اهمیت سلامت موافقت‌ها، چالش‌ها و اهداف راهبردی ارائه می‌کنم، گفت: طبق اصل ۲۹ قانون اساسی سلامت حق همگانی است که دولت مکلف به تامین آن است و همانند امنیت یک وظیفه حاکمیتی است. درواقع حاکمیت باید امنیت و سلامت جامعه را تامین کند. امنیت سلامت اجتماعی و سلامت امنیت فردی را دربردارد. از این رو انتظار می‌رود دولت زیرساخت‌های اولیه را به طور یکسان توزیع کند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه توسعه پایدار در بخش‌های مختلف ازجمله اقتصاد در گروی سلامت جامعه است، تصریح کرد: ‌مستندات علمی در باب اهمیت سلامت نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص به سلامت جامعه برمی‌گردد. اگر جامعه بیمار باشد نمی‌توان به رشد و شکوفایی اقتصادی دست یافت.

وی با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مخالف بر این باورند که در بخش درمان اقدام موثری انجام نشده است، افزود: هم اکنون ۹۰ درصد از روستا‌ها به شبکه درمان دسترسی دارند و صد در صد جمعیت شهرها از خدمات درمانی بهره‌مند هستند. بطوری که با تلاش‌های صورت گرفته عمر مفید در زنان ۷۲ و در مردان به ۷۰ سال رسیده است. همچنین شاهد کاهش مرگ و میر مادران، ‌کودک زیر یک سال در مناطق روستایی هستیم که این امر در راستای زحمات طاقت فرسای وزرا و مدیران گذشته است.

وزیر پیشنهادی در حوزه بهداشت و درمان با بیان اینکه در بخش علمی از مرز دانش برخی از رشته‌ها و تولید اقلام دارویی فرا‌تر رفته‌ایم و به پیشرفت دست یافته‌ایم، گفت: نظام سلامت با چالش عمده‌ای مواجه است که این اشکالات بر نمایندگان پوشیده نیست. رتبه شاخص بهداشتی کشور ما در سطح بین‌الملل ۹۹ است درحالیکه این شاخص برای کشور ترکیه ۴۹ است. ما در عمل سزارین رتبه اول را در منطقه داریم یا در بخش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال رتبه چهارم که باید با تلاش به سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ دست یابیم تا در بخش درمان و بهداشت رتبه اول در منطقه کسب کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه متاسفانه بودجه و اعتبارات وزارت بهداشت در سال ۹۲‏، ۵ درصد کاهش یافته است، گفت: این درحالی است که نرخ تورم افزایش یافته است و مشکلات مردم نیز زیاد شده است. وزارت بهداشت ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهکار است و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به بیمه‌ها بدهکار است. به همین دلیل معتقدم وزارت بهداشت نیازمند تحول در نحوه مدیریت است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت یکی از تخصصی‌ترین و پرجمعیت‌ترین وزارتخانه‌هاست و باید با راه‌حل عملی و برنامه توسعه مشکلات آن توسط دولت و همراهی نمایندگان مجلس حل شود.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه برنامه بنده برای وزارت بهداشت با اصول فنی و مشاوره نخبگان تدوین شده و کاملا اجرایی است، افزود: این برنامه در سه سطح کوتاه مدت(فوری) میان مدت و درازمدت تدوین شده است. بخش فوری تا پایان امسال، بخش میان مدت تا پایان دولت یازدهم و بخش درازمدت تا دولت‌های بعدی اجرایی خواهد شد.

وی؛ هدف اصلی برنامه خود را تامین حفظ و ارتقای سلامت همگانی با تاکید بر مراقبت‌های اولیه دانست و افزود: ایجاد بیمه فراگیر با عمق و کیفیت مناسب برای آحاد مردم ازجمله دیگر اهداف است.

هاشمی به برنامه‌های فوری که متعهد به اجرای آنهاست اشاره کرد و افزود: استفاده از راهکارهای قانونی برنامه پنجم به منظور پیگیری و تامین منابع مالی موردنیاز، تشکیل ستاد مدیریت بحران دارو و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به منظور رفع مشکل نقدینگی و همچنین تسهیل فرایندهای قانونی از برنامه‌های فوری است.

وی به استقرار گام به گام پزشک خانواده بعداز آسیب‌شناسی کار‌شناسی اشاره کرد و افزود: اصرار در سرعت اجرای برنامه پزشک خانواده باعث صدمه به کیفیت آن شده است و باید قبل از گسترش آن مشکلات عدیده‌اش را حل کرد.

هاشمی ادامه داد: اطلاع دارم که در برخی از استان‌ها مانند فارس و مازندران اجرای برنامه پزشک خانواده با مشکلات عدیده‌ای برای پزشکان و خدمت‌گیران مواجه شده است که باید همه آن‌ها را برطرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه تا اجرای برنامه پزشک خانواده حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال زمان داریم، افزود: نباید اینطور باشد که ظرف یک تا دو سال برنامه پزشک خانواده را اجرا کنیم.

هاشمی، تامین نیروی انسانی برای مناطق محروم را از برنامه‌های فوری خود ذکر کرد و افزود: باید شرایط را طوری فراهم کنیم که افراد بومی در این نقاط به کار گرفته شوند که بعداز ۳۴ سال از انقلاب هنوز مشکل نیروی انسانی موفق نشده‌ایم حل کنیم.

وزیر بهداشت پیشنهادی؛ بازسازی، نوسازی و گسترش شبکه‌های بهداشت و درمان را از دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد و افزود: تقویت دبیرخانه شورای عالی امنیت غذایی از دیگر برنامه‌های من است و این شورا به ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد ماموریت‌های ما فرابخشی است و امیدوارم بتوانیم سهم سلامت را مطالبه کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه با اخلاص و امیدواری به رحمت خدا پا در میان گذاشته‌ام، افزود: ۲۱ تا ۲۲ سال در شورای اقتصاد در کنار احمد توکلی در زمان تصدی‌اش بر وزارت کار بودم، در دوران دفاع مقدس حدود ۴ سال دبیر شورای آموزش پزشکی مدتی رئیس دانشگاه و همچنین دبیرکل انجمن چشم پزشکی بودم. از همین رو تصور می‌کنم توان اداره این بخش‌ها را دارم.

وی با تاکید بر اینکه باید اعتراف کنیم کشور در شرایط خاصی است، افزود: همه برای کمک به مردم آمده و درصدد زمینه‌سازی برای اقتدار خود، فرد یا گروه دیگری نیستیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت تصریح کرد: همه این عزیزان در این مجموعه با این روحیه آمده‌اند چه برسد به تقویت بخش خصوصی!

هاشمی با تاکید بر اینکه تقویت بیمارستان دولتی با شعارشدنی نیست، افزود: پرخاش به جامعه پزشکی با روحیه اعتدالی هماهگ نیست چراکه بخش عمده این جامعه در خدمت به مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: در مراجعات بسیج ۷۰ درصد پزشکان اعلام کرده بودند آماده ارائه خدمات در اقصی نقاط کشور به طور مجانی هستند. از همین رو باید بخش عظیم جامعه پزشکی را برای تحقق مطالبات به حق همراه کنیم.

هاشمی، تعرفه‌های غیرواقعی را آزاردهنده دانست و افزود: جزو الزامات قانونی است که تعرفه‌ها را برای ارتقای خدمات در بخش دولتی قانونی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با مجلس و کمیسیون‌های مربوطه هماهنگی و تعامل خواهد داشت، افزود: بدون کمک شما و سایر عزیزان در حوزه سلامت امکان توفیق وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز