خبرگزاری کار ایران

توکلی ضمن موافقت با طرح محاسبه و اعمال تسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی:

دولت ۱۰تخلف و ۳ نقض قانون اساسی در تسویه بدهی های خود داشته است

کد خبر : ۹۰۰۹۷

ر حال حاضر بدهی دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان است و با این تفاسیر باید ۶۳ هزار میلیارد تومان را به حساب خزانه واریز کند که اگر این میزان در ۹/۴ ضرب کنیم حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه ایجاد می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت ۱۰ تخلف و ۳ نقض قانون اساسی در تسویه بدهی های خود داشته است گفت: براساس قانون دولت باید ابتدا بدهی های خود را تسویه کند و مازاد را نیز به خزانه واریز کند.

به گزارش ایلنا، احمد توکلی، ضمن موافقت با طرح محاسبه و اعمال تسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی ناشی از برابری های قانونی نرخ ارز گفت: دولت 10 تخلف و 3 نقض قانون اساسی کرده و بدهی های دولت، شرکت های دولتی و بدهی های بانک های دولتی را با محاسباتی که انجام داده تسویه کرده که خلاف قانون است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت به این دلیل این کار را انجام داد که افزایش دارایی های خارجی که به وسیله استهلاک بدهی هایی که فراهم کرده که متأسفانه غیر قانونی بود را خنثی کند که پایه پولی افزایش نیابد که البته این نیز تخلف بود که ما به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و دیوان نیز تا کنون دستور توقف موقت را داده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: براساس قانون دولت باید اول بدهی خود را تسویه کند و مازاد را به خزانه واریز کند.

توکلی در ادامه تصریح کرد: اگر قانون اجرا شود دولت باید در حال حاضر ما به التفاوت ۷۴ هزار میلیارد تومان را به خزانه واریز کند به طوری که در حال حاضر بدهی دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان است و با این تفاسیر باید ۶۳ هزار میلیارد تومان را به حساب خزانه واریز کند که اگر این میزان در ۹/۴ ضرب کنیم حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه ایجاد می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بنابراین به دلیل اینکه قانون پولی و بانکی کشور ناقص است اگر دولت تجدید ارزیابی کند تزریق پول پر قدرت به اقتصاد ملی خواهد آمد و برای جامعه بسیار خطرناک است و اگر دولت بخواهد تخلف کند ما مخالف این موضوع هستیم بنابراین ناچار هستیم قانون را اصلاح کنیم.

توکلی ادامه داد: زمانی که در کمیسیون بحث اصلاح قانون مطرح شد بین اعضا اختلاف نظر بود و عده ای عنوان می کردند که سود واقعی ایجاد می شود یا خیر که در نهایت توافق کردیم اگر سود غیر واقعی ایجاد شود باید آن را خنثی کنیم یعنی عرضه پول را به یکباره زیاد کنیم.

وی در توضیح مطلب فوق افزود: زمانی که دارایی های خارجی افزایش می یابد برای زمانی که ممکن است نرخ ارز برعکس شود و پول ملی نیز تقویت شود این افزایش دارایی در یک حساب ذخیره شود که در این شرایط میزان دارایی های خارجی کاهش می یابد اما برای اینکه تراز بانک مرکزی از بین نرود از حساب مذکور برداشت می شود.

توکلی گفت: اگر افزایش دارایی های خارجی را به حسابی واریز نکنیم این میزان باید به اسکناس تبدیل و در جامعه نیز تزریق شود که برای اقتصاد کشور خطرناک است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: بنابراین برای خنثی سازی افزایش دارایی های خارجی راهی که اتخاذ شده این است که مازاد افزایش دارایی های خارجی در حساب ذخیره تسعیر متمرکز می شود و اگر انشاءالله دولت جدید بتواند با همکاری مجلس پول ملی راتقویت کند، به منظورجبران کاهش دارایی های خارجی و تراز بانک مرکزی از این حساب برداشت و درنتیجه پول پرقدرت به جامعه تزریق نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دولت عنوان می کرد سازمان هدفمندی هیچ بدهی به بانک مرکزی ندارد اما ما اعلام می کردیم دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی دریافت کرده که الان مشخص شده حداقل ۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن درست است؛ همچنین دولت پول توانیر، پالایش و پخش را از محل هدفمندی یارانه ها پرداخت نکرده که همه این مبالغ را به صورت نقدی به جامعه تزریق کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز