خبرگزاری کار ایران

۵۵ طرح‌ تحقیق‌وتفحصی که در مجلس نهم کلید خورد

کد خبر : ۸۶۴۴۲

تحقیق و تفحص یکی از ابزار نظارتی نمایندگان مجلس به شمار می‌آید، برهمین اساس از ۵۵ تقاضای تحقیق و تفحصی که به هیأت رئیسه تقدیم شده، ضرورت انجام هشت فقره در صحن علنی به تصویب رسیده است.

تحقیق و تفحص یکی از ابزار نظارتی نمایندگان مجلس به شمار می‌آید، برهمین اساس از ۵۵ تقاضای تحقیق و تفحصی که به هیأت رئیسه تقدیم شده، ضرورت انجام هشت فقره در صحن علنی به تصویب رسیده است.

به‌گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، بر اساس ماده 214 آیین‌نامه داخلی مجلس، هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به‌صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم کرده و هیأت‏رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع مى‌کند و هیأت پیگیری طرح تحقیق و تفحص بعد از تشکیل، حداکثر در مدت یک‌ماه پس از پایان مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون مربوطه تسلیم می‌کند.

طبق ماده ۲۱۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که جلسه مشترک هیأت تحقیق و تفحص و کمیسیون تخصصی تخلفات موضوع تحقیق را مهم و مسئول دستگاه یا سازمان را مقصر شناسایی کند، طرح استیضاح وزیر مربوطه درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(۸۹) قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

از طرف دیگر در ماده ۲۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است، در صورتی ‌که در گزارش کمیسیون مربوطه، تخلف احراز و درخواست تعقیب شود، متخلف از سوی هیأت رئیسه مجلس حسب مورد به قوه قضائیه یا مرجع رسیدگی به تخلفات اداری معرفى مى‏شود.

تحقیق و تفحص مجلس شامل شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و پرونده‌های جریانی مراجع قضایی و امور ‌ماهیتی قضایی نمی‌شود و در مورد دستگاه‌هایی که زیرنظر مقام معظم رهبری هستند با اذن معظم‌له امکان تحقیق و تفحص از سوی مجلس وجود دارد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از نخستین نشست مجلس نهم (۷خرداد۹۱) تا ۲۹ اردیبهشت ۹۲، ۵۵ تقاضای تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان به هیأت رئیسه تقدیم شده که از این تعداد، ضرورت انجام هشت فقره در صحن علنی به تصویب رسیده است، عناوین و وضعیت این پرونده‌ها و عملکرد کمیسیون‌های تخصصی در این‌رابطه در جداول زیر تشریح شده است.

بر اساس این جداول درحالی که ۱۲ تقاضای تحقیق و تفحص به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است، به علت مرتبط نبودن موضوعات طرح‌های تحقیق و تفحص، تقاضایی برای ارجاع به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داده نشده است، همچنین در میان کمیسیون‌های تخصصی کمیسیون‌ شوراها و امور داخلی کشور بیشترین عملکرد و کمیسیون اقتصادی کمترین عملکرد را در خصوص رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص داشته‌اند.

تقاضای تحقیق و تفحص ارائه شده به هیئت رئیسه‌، نمایندگان در ۲۹ مورد از موضوعات قبلاً از سایر ابزارهای نظارتی از جمله تذکر و سؤال استفاده کرده‌اند، در مقایسه با سال اول دوره هشتم که ۱۵ تحقیق وتفحص تقاضا شده بود، در سال اول دوره نهم، ۵۵ فقره تقاضا تقدیم شده است که با توجه به افزایش ۷/۳ برابری تقاضاهای تحقیق و تفحص، آسیب‌شناسی از دستگاه‌ها ضروری است.

همچنین از تعداد کل پرونده‌های تحقیق و تفحص ارائه شده در دوره هشتم، موضوع ۱۳ فقره از عناوین تحقیق و تفحص با موضوعات ارائه شده در دوره نهم مشابه یا مشترک است. این موارد شامل عملکرد جمعیت هلال احمر، نظام بانکی کشور، امور مربوط به مناطق آزاد تجاری- صنعتی،‌بانک مرکزی، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان حج و زیارت، صنایع مس -ایران، وزارت آموزش و پرورش، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، سازمان میراث فرهنگی، شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت، واردات کالاها و اقلام استراتژیک و تنظیم بازار و عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز