خبرگزاری کار ایران

پاپی‌زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

افزایش قیمت محصولات کشاورزی به امنیت غذایی مردم آسیب‌ می‌زند

asdasd
کد خبر : ۵۹۲۸۴

آمار و ارقامی که امروزه از سوی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه آبیاری مطرح می‌شود تنها مربوط به قراردادهای ناقصی است که در این خصوص بسته شده است/ وزیر آینده باید به آمار واقعی بسنده کند و از اعلام آمار غلط و غیر واقع خودداری کند تا بتواند در کار خود موفق عمل نماید.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی گفت: در دو سه سال اخیر در وزارتخانه کشاورزی شاهد تحقیر شدن کار‌شناسان ارشد حوزه کشاورزی هستیم.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص بودجه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی گفت: دولت در بودجه کل کشور به بخش کشاورزی توجه چشمگیری نکرده و پایه این بودجه سنگین نیست.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در ادامه تصریح کرد: تاکید اعضای کمیسیون در بخش کشاورزی این است که می‌بایست بودجه بخش‌های زیر ساختی و سطح آبهای جاری و اراضی کشاورزی افزایش یابد.

وی در ادامه به نوسانات ارزی در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته در برخی از روز‌ها و ماه‌ها شاهد افزایش چشمگیر و شدید محصولات کشاورزی بوده‌ایم که از جمله این محصولات می‌توانیم به افزایش قیمت برنج، مرغ، گوشت و دیگر مایحتاج خانواده‌ها اشاره کنیم.

نماینده مردم دزفول در خانه ملت بیان کرد: بالا رفتن قیمت برخی از محصولات کشاورزی در کشور می‌تواند به امنیت غذایی مردم آسیب‌های جدی وارد کند و این آسیب‌ها در آخر به امنیت ملی نیز صدمات جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد و شاهدکاهش تولیدات کشاورزی و افزایش واردات خواهیم بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در ادامه تصریح کرد: افزایش قیمت برنج ‎، مرغ، گوشت ودیگر اقلام تنها بخاطر تهدید‌ها و تحریم‌ها نیست بلکه در راستای بی‌برنامگی و بی‌سلیقگی در تولیدات این محصولات استراتژیک در کشور است.

نماینده مردم دزفول در خانه ملت در ادامه به اعتباراتی که در بخش آبیاری تحت فشار در بودجه در نظر گرفته شده اشاره کرد و یادآور شد: دولت تاکنون برای بخش آبیاری تحت فشار ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته ولی به دلیل اینکه وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته در این زمینه بخوبی برنامه ریزی کند عملا قرار دادن اعتبارات اثر مثبتی در این بخش نداشته‌است.

پاپی‌زاده اظهار داشت: آمار و ارقامی که امروزه از سوی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه آبیاری مطرح می‌شود تنها مربوط به قراردادهای ناقصی است که در این خصوص بسته شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در ادامه بیان کرد: در خصوص قراردادهای ناقص اعتبارات و تسهیلات در اختیار بانک‌ها قرار داده می‌شود ولی به دلیل عدم برنامه ریزی دقیق تمامی طرح‌ها بخوبی در کشور و بخش کشاورزی هزینه نمی‌شود و این در حالی است که دولت و کشور در شرایط خاص تحریم‌ها و فشار از سوی کشورهای بزرگ قرار گرفته است.

وی گفت: اگر در بخش کشاورزی با برنامه حرکت کنیم خواهیم توانست با اعتبارات حداقلی، بیشترین بهره وری را به دنبال داشته باشیم اما با ادامه وضع کنونی اعتبارات زیادی هم در اختیار داشته باشیم با بی‌برنامگی و بی‌سلیقگی نخواهیم توانست در بخش کشاورزی حرکتی را انجام دهیم و در زمان تحریم‌ها همه چیز را که ربطی به تحریم ندارد و ما می‌توانیم محصولات مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید کنیم همه مشکلات را به گردن تحریم را خواهیم انداخت.

پاپی‌زاده با اشاره به بودجه محصولات استراتژیک خاطرنشان کرد: در بودجه کل کشور در خصوص محصولات استراتژیک ردیفی همواره در نظر گرفته می‌شود که بیمه کردن محصولات یکی از این برنامه‌ها و ردیفهای بودجه‌ای به شمار می‌رود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی بیان کرد: در بودجه سال ۹۲ کل کشور به نهادهای تولیدی محصولات استراتژیک توجه شایانی شده است در حالی که به محصولات استراتژیک توجه شایانی نشده است.

نماینده مردم دزفول بازدهی کاهش یافته در زمینه ضعف مدیریتی و افزایش هزینه‌ها را دو شاخصه اصلی وزارت جهاد کشاورزی در زمان کنونی برشمرد و اظهار داشت: تاکنون اقدام مناسبی در وزارت جهاد کشاورز ی در خصوص برون رفت از این مشکلات دیده نشده است و وزیر جهاد کشاورزی نیز در صدد است تا این چندماه باقی مانده را نیز به همین منوال ادامه دهد ولی نمی‌داند که اینگونه رفتار‌ها برای دولت چالشهای بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: وزیر جهاد کشاورزی امروزه تحریم‌ها را به عنوان بهانه و ابزاری برای عدم انجام کار‌ها و فعالیت‌های خود در وزارت خانه جهاد کشاورزی قرار داده است.

پاپی‌زاده تصریح کرد: تا زمانی که خود رایی در وزارت جهاد کشاورزی دیده شود وضع ما نیز در حوزه کشاورزی به همین منوال است و امروزه به دلیل همین خودرایی بسیاری از کار‌شناسان ارشد کشاورزی به وزارت خانه‌های دیگر رفته‌اند و در آنجا مشغول فعالیت هستند چرا که به گفته این افراد وزیر کشاورزی برای انجام امور خود تنها به نظرات خود توجه دارد و به نظرات دیگر کار‌شناسان اهمیتی نمی‌دهد و این درحالی است که بسیاری از این کار‌شناسان وجود مشکلات کنونی را که امروزه ما درکشور شاهد آن هستیم را به وزیر جهاد کشاورزی گوشزد کرده بودند.

نماینده دزفول در ادامه بیان کرد: در این دو سه سال اخیر ما در وزارت خانه کشاورزی شاهد تحقیر شدن کار‌شناسان ارشد در حوزه کشاورزی هستیم.

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در مشهد اشاره کرد و گفت: وزرای دولت بعدی باید به گونه‌ای انتخاب شوند که محسنات وزیر فعلی را داشته باشد و از عیوب فعلی پرهیز کنند و قطعا نمایندگان در رای اعتماد دادن به وزرا قطعا سخنان مقام معظم رهبری را سرلوحه رای اعتماد خود قرار خواهند داد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی گفت: وزیر آینده باید به آمار واقعی بسنده کند و از اعلام آمار غلط و غیر واقع خودداری کند تا بتواند در کار خود موفق عمل نماید.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی بیان کرد: وزیر آینده وزارت خانه جهاد کشاورزی باید بدور از خودرایی و با همفکری با کارشناسان به فکر منافع ملی باشد و امنیت غذایی و امنیت ملی را پیشگام اهداف و نظرات خود بداند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز