خبرگزاری کار ایران

قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر اصلاح شد

کد خبر : ۵۷۶۸۶

نمایندگان مجلس با بررسی طرح اصلاحی موادی از قانون تشکیلات وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران با 126 رای موافق و 11 رای مخالف این قانون را از زمان تصویب لازم الاجرا کردند.

ایلنا: نمایندگان مجلس با بررسی طرح اصلاحی موادی از قانون تشکیلات وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران با 126 رای موافق و 11 رای مخالف این قانون را از زمان تصویب لازم الاجرا کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همه مواد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس در بررسی ماده یک از این طرح اصلاحی مصوب کردند که انتخابات شورای شهر در محدوده شهری تهران که شامل ری و شمیرانات نیز می باشد به صورت یکپارچه برگزار شود.

همچنین با تصویب ماده 2 نمایندگان عبارت (در تهران و سایر کلان شهرها تعداد نمایندگان ناظر از طرف نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا با توافق هیات اجرایی تعیین می‌گردد) به تصویب رساندند.

همچنین نمایندگان مجلس با بررسی ماده 3 پیشنهادی طرح اصلاح این قانون 2 تبصره به بند 3 ماده 26 قانون الحاق کردند که براساس آن داوطلبانی که حداقل یک دوره چهار ساله در شوراهای اسلامی شهرها یا روستاها با بیش از 200 خانوار جمعیت عضو باشند با داشتن مدرک تحصیلی یک مقطع پایین تر حداقل تحصیلات تعیین شده مجازند به عنوان نامزد در انتخابات ثبت نام کنند.

نمایندگان مجلس به پیشنهاد مؤید صدرحسینی مبنی بر اضافه شدن یک تبصره رای مثبت دادند. پیشنهاد صدر حسینی که با موافقت 103 نماینده و مخالفت 39 نماینده مواجه شد عبارت است از این که کسانی که یک دوره سابقه عضویت در شورای شهر دارند اگر در همان محل نامزد انتخابات شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف خواهد شد.

اصل ماده 3 با 110 رای موافق 40 رای مخالف و 10 رای ممتنع به تصویب نمایندگان رسید. سپس ماده 4 طرح اصلاحی توسط فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس قرائت شد که از مجموع 199 نفر از حاضران در صحن علنی این ماده با 121 رای موافق 7 رای مخالف و 9 رای ممتنع به تصویب نمایندگان رسید.

در این ماده آمده است ارائه گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از 3 ماه نگذشته باشد در هنگام ثبت نام الزامی است.

نمایندگان مجلس با بررسی ماده 5 طرح پیشنهادی تصویب کردند در صورت تشکیل هیات اجرایی برای برگزاری زمان انتخابات شورای اسلامی و ریاست جمهوری اجرای حکم انتخاب یک نفر از اعضای شورا به عنوان یکی از معتمدین موضوع تبصره یک ماده 38 قانون انتخابات ریاست جمهوری منتفی است.

در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شورای شهر نمایندگان مجلس با تصویب ماده 6 این طرح اصلاحی ماده 80 قانون و تبصره یک آن را به این شرح اصلاح کردند مصوبات کلیه شوراهای موضوع این قانون در صورتی که پس از دو هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض قرار نگیرد لازم الاجرا است و چنانچه مسئولان ذیربط آن را مغایر با قوانین و مقررات کشور و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات شوراها تشخیص دهند حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ مصوبه می توانند با ذکر مورد و به طور مستدل اعتراض خود را به شورای اسلامی اعلام و درخواست تجدید نظر کنند.

نمایندگان مجلس ماده 7 پیشنهادی طرح اصلاحی را به تصویب رساندند که در این ماده آمده است در صورتی که هیات حل اختلاف مرکزی حکم به سلب عضویت عضو شورای اسلامی شهر و یا روستا دهد فرمانداری مکلف به معرفی عضو علل البدل است.

در صورتی که مرجع رسیدگی کننده موضوع تبصره سه این ماده حکم به ابطال رای مرجع پایین تر دهد عضو علل البدل از شورای اسلامی خارج می شود و عضو قبلی مجددا فعالیت خود را در شورای اسلامی از سر می گیرد.

در ادامه بررسی این طرح نمایندگان مجلس مواد 8 و 9 را تصویب کردند.در ماده 8 آمده است کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادهای انقلابی و شهرداری ها و سازمان های وابسته به شهرداری موظفند حذف درخواست هیات های نظارت در انتخابات شوراها، وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران، کارکنان و سایر امکانات پشتیبانی و مالی خود را تا تایید نهایی انتخابات توسط هیات های مرکزی نظارت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اختیار آنها قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز