خبرگزاری کار ایران

سنایی در تذکر آیین نامه ای؛

خبرگان مجلس نداریم

کد خبر : ۴۳۰۸۶

مجلس توجه داشته باشد که دو ماه از فصل ارائه لایحه بودجه سالانه از سوی دولت گذشته و هنوز این لایحه ارائه نشده است، ولی نه دولت و نه مجلس شورای اسلامی توجهی در این زمینه نمی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به هماهنگی انجام شده میان دولت و مجلس مبنی بر کمک به اقشار ضعیف مردم در ماه پایانی سال گفت: این کمک باید از طریق ارائه لایحه از سوی دولت و تصویب آن در مجلس انجام شود.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی در تذکری مستند به ماده ۱۸۶ آیین نامه داخلی مجلس و اصل های ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی گفت: در این دو اصل در زمینه بودجه سالانه آمده که بودجه باید به ترتیبی که در قانون مقرر شده به مجلس بیاید و هر گونه تغییر در ارقام آن نیز تابع قوانین مقرر است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اصل ۵۳ قانون اساسی نیز اشاره شده که کلیه درآمدهای کشور باید در خزانه داری کل متمرکز شود.

وی با بیان این که امروز بیشترین مشغله مجلس مربوط به بررسی درخواست استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما مجلس توجه داشته باشد که دو ماه از فصل ارائه لایحه بودجه سالانه از سوی دولت گذشته و هنوز این لایحه ارائه نشده است، ولی نه دولت و نه مجلس شورای اسلامی توجهی در این زمینه نمی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان این که موضوع دوم تذکر من کمکی است که باید در ایام پایانی سال انجام شود تصریح کرد: در این که به انجام این کار توصیه شده و باید به اقشار ضعیف و مردم پیش از رسیدن سال نو کمک شود شکی نیست و این توصیه، توصیه خوب و مصلحت مهمی است.

وی افزود: اما این روش، روش مناسبی نیست و باید توصیه از طریق قانون عملی شود ضمن این که در مصاحبه های مختلف ارقام متفاوتی ذکر شده اما بگویید که مبنای این اعداد و ارقام کمک عیدانه چیست؟

نماینده مردم نهاوند در مجلس با بیان این که شما (رئیس مجلس) اعلام کردید که این مبلغ به تشخیص خبرگان مجلس بوده است، گفت: ما نه در عرف قانون گذاری و نه در قانون اساسی چیزی به نام خبرگان مجلس نداریم بلکه مجلس طبق قاعده قانون گذاری می کند و مصارف بودجه نیز طبق تشخیص مجلس است.

دکتر علی لاریجانی در پاسخ به تذکر سنایی گفت: اولا تذکر شما در موضوع دستور کار نیست و از همکاران می خواهم طبق دستور کار مجلس که استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی است تذکربدهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این که در مورد بودجه باید سر موعد به مجلس ارائه می شد بارها گفته شده است. دولت باید لایحه بیاورد ومجلس نمی تواند طرح بودجه را ارائه دهد و این مساله در قانون اساسی آمده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون گفته است اگر دولت لایحه بودجه را دیر ارائه داد باید هم لایحه بدهد و هم چند دوازدهم ضمن این که هم در نامه نگاری ها با دولت این مطلب گفته شده و هم در تذکرها و هم در صحن علنی قرائت شده است. بیش از این مجلس چه کاری باید انجام بدهد چرا که تاخیر آن به ضرر کشور است.

رئیس نهاد قانون گذاری درباره تذکر دوم سنایی نیز گفت: درباره پیشنهاد کمک عیدانه قبلا هم گفته شده که این توصیه، توصیه رهبری است و در جلسات دولت و مجلس مقرر شد به همه مردم خصوصا اقشار ضعیف در ماه های پایانی سال کمکی شود. بنابراین از آنجا که این موضوع با نظر رهبر معظم انقلاب انجام شده است از نظر قانونی اشکالی ندارد و من هم نمایندگان مجلس را در جریان قرار داده ام.

رئیس مجلس تاکید کرد در جلسات مشترک دولت و مجلس درباره هدفمند کردن یارانه ها توافقی صورت نگرفته است./

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز